A személyi számítógépek forgalma már jó ideje folyamatosan csökken, de most egy olyan tényező állította meg a lejtmenetet, ami a legtöbb egyéb iparágra lesújtóan hatott: a koronavírus. Persze ez csak ideiglenes megnyugvás, a PC-k uralkodása már sosem jön vissza régi fényében, de attól sem kell tartani, hogy hamarosan teljesen eltűnnek.
Amikor egy tech-újságíróhoz beérkeznek a PC-k eladásaival kapcsolatos negyedéves jelentések a legnagyobb piackutatóktól és elemzőcégektől, szinte bele sem kell néznie a dokumentumokba. Úgyis biztos lehet benne, hogy újabb csökkenés várható, olyan okok miatt, amelyek már szintén évek óta változatlanok: az okostelefonok, majd a tabletek érkezése jelentősen átrendezte a számítástechnikai eszközök arányait, és a folyamat azóta is érezteti a hatását. És akkor bumm, megérkezik a két legnagyobb név, a Gartner és az IDC új elemzése a második negyedévről, amiben nem hogy csökkenésről nincs szó, de óvatos emelkedés is tapasztalható. Elkezdtek volna újra tucatjával számítógépeket venni a végfelhasználók és ezrével betárazni a cégek? Nem, erről azért szó sincs, csak egy rövid időszakról van szó.
Pedig az idei év is a szokásos módon indult: 2020 első negyedéve konkrétan a leggyengébb volt hosszú évek óta, és előzetesen a Q2-től sem várt mást senki. Sőt, a koronavírus-időszak kezdetén sokan gondolhatták, hogy sok más egyéb üzletág mellett az informatika minden területe ugyanúgy elhasal a járvány gazdasági következményei miatt. Erre tessék, jött a meglepetés: pont a kijárási korlátozások és a távmunka miatt a második negyedévben végre magára talált a PC-piac.
A járvány dupla hatása
A két meghatározó piackutató felmérései alapján egyaránt növekedés mutatható ki a tavalyi év hasonló időszakához képest. A Gartner 64,8 millió eladott eszközt számolt az áprilistól júniusig tartó időszakra, ami éves szinten 2,8 százalékos emelkedést jelent, míg az IDC 72,3 millió darabbal 11,2 százalékos növekedést hozott ki. A két mérés közötti különbség persze elsőre nagynak tűnhet, ez azon alapul, hogy máshogy számolják az eladás megtörténtét. Az egyik metodika szerint a felhasználóknak értékesített darabszámokat, a másik szerint pedig a gyártótól a kereskedőkhöz kihelyezett eszközök számát nézik, de a trendek meghatározásához elég az, hogy mindkét elemzőcég egyértelmű ugrást regisztrált.
A növekedést leginkább az okozza mindkét vélemény szerint, hogy a kijárási korlátozások és a közösségi távolságtartás miatt sok vállalat volt kénytelen villámgyorsan távmunkára átszervezni a munkavégzést. Ez főleg a laptopok és egyéb hordozható(bb) PC-k forgalmát dobta meg, hiszen a cégek egy része nem tudta megoldani, hogy az irodákba telepített infrastruktúrákat bontsa meg, és az ottani desktop PC-ket küldje haza mindenkivel, ezért sok esetben gyors notebook-beszerzésbe kezdtek.
Az is sokat dobott a mostani forgalmon, hogy mivel az első negyedévben Kínában már komoly szállítási gondokat okozott a járvány, a világszerte működő disztribútorok, nagykereskedők és boltok készlete is erősen leapadt tavaszra (egyébként ez volt a felelős leginkább a lesújtó első negyedéves eredményekért). Így a kereskedelmi útvonalak és logisztikai csatornák újraindulásával mindenki igyekezett visszatornászni normálisra a készleteit, vagy akár a megnövekedett keresletre, és a vírus esetleges további hullámaira felkészülve túl is rendelte magát.
Csak egy rövid affér volt…
Mindkét cég elemzői figyelmeztetnek azonban arra, hogy a mostani diadal minden bizonnyal kérészéletű lesz. Mikako Kitagawa, a Gartner kutatási igazgatója szerint a fent vázolt újrakészletezés már megtörtént, szóval a következő negyedévben már nem várható ekkora mozgás a piacon. Linn Huang, az IDC kutatási igazgatóhelyettese is így véli, és hozzáteszi: ha a jelenleg is járványveszélyes területeken tovább fokozódik a helyzet, a mostanra valamelyest lenyugvó országokba pedig visszatér az egyre inkább várható második hullám, a recesszió olyan mértékű lesz, hogy újabb tömeges vásárlási hullámra nem számíthatunk – sőt, valószínűleg az eddigi visszaesés üteme tovább fokozódik majd.
A mostani növekedés egyébként egyaránt köszönhető az amerikai, európai, valamint a Közel-keletet és Afrikát egyesítő EMEA régiónak. A legtöbbet eladó gyártók listáját a HP és a Lenovo vezeti (a két cégnél a metodika miatt más és más a győztes), a harmadik helyre a Dell futott be. Utánuk nagy lemaradással következik az Apple, valamint az Acer és az ASUS – a két tajvani gyártó egyébként saját magához képest kifejezetten nagyot hajrázott a negyedévben. Októberben visszatérünk a PC-piac helyzetére, ha hihetünk a jóslatoknak, akkor a mostaninál szerényebb eredményekkel.