Okosodik a magyar – persze ez nem feltétlenül az agyi képességekre vonatkozik, erre ugyanis techmagazinként nem látunk rá, viszont mindentudó minisegédje már szinte mindenkinek van, akinek lehet. Ugyanakkor egy kutatásból az is látszik, hogy ezen a téren elértük a plafont.
Az eNET ismét elkészítette Magyarország mobilhasználati felmérését, amelynek adataiból jól látható, hányan és nagyjából mire használnak okostelefont. A reprezentatív kutatás adatai szerint a 6,2 millió okostelefon-tulajdonosból 6 millióan használják készülékeiket internetezésre. A maradék 200 ezer esélyesen olyan, az okosmobilokkal még csak ismerkedő felhasználó, akiknek például rokonok vásároltak készüléket, vagy az elöregedő nyomógombos mobilt cserélték le okos készülékre.
Az internet és az appok használata nem meglepő módon a vizsgált életkori szakasz legalján a leggyakoribb, a 30 év alattiak, valamint munkaerő-piaci besorolás alapján a tanulók esetében 100 százalékos.
Csúcson az időjárás
A 18-69 éves korosztályt vizsgáló kutatásból az is kiderül, mik a mobilozók kedvenc tevékenységei. A top 3-ba a böngészés, internetes információ-keresés, a chatelés és az időjárás-előrejelzés megtekintése fért bele, ezeket a válaszadók 78-78 százaléka használja gyakran. Ezt a közösségi alkalmazások használata és az e-mailezés követi 74 százalékkal, majd a hírolvasás (73%), videózás (71%), vásárlás és navigáció (64%), valamint a banki ügyintézés (57%) követi. Az eNET szerint az információk keresése és a digitális kapcsolattartás aránya az elmúlt években a járványhelyzet miatt erősödött, de ugyanezért használja már az okosmobilosok kétharmada vásárlásra is a készülékét.
Az online ügyintézésben még nem ennyire erős a különféle befizetések és az online ügyintézések aránya, ezt a válaszadók fele intézte mobilon – sokan még mindig laptopot vagy asztali számítógépet használnak ilyen feladatokra, esélyesen a nagyobb kijelzőn átláthatóbban megjeleníthető oldalak miatt, valamint azért, mert az itt megadott szöveges információkat kényelmesebb fizikai billentyűzeten bepötyögni.
10 app és nem több
Érdekes, hogy bár az okostelefonok tárhelyén már bőven elférnek alkalmazások százai, a legtöbben maximum 10-et használnak rendszeresen (legalábbis a megkérdezettek 60 százaléka). A válaszadók negyedénél ez a szám már csak 5, tehát összességében nem mondhatnánk, hogy a magyarok többsége százával próbálja ki az alkalmazásboltokban milliószámra megtalálható appokat. Azért van egy “kalandor réteg”, a válaszadók negyede ugyanis átlagosan hetente egyszer vagy akár többször is tölt le új appot, a 6,2 millió fele pedig nagyjából havonta. Aki viszont azért ír fizetős alkalmazásokat, hogy majd a magyarokon gazdagszik meg, egyelőre nem robbant bankot: csupán az okosmobil-tulajok harmada töltött már le olyan appot, ami pénzbe került.
És vajon milyen appokat kedvelnek igazán a magyarok? Ez nagyjából egybecseng az internetes preferenciákkal, a dobogó legfelső fokát 50 százalékos aránnyal a közösségi médiás és online üzenetküldő appok foglalják el, az ezüstérem pedig 47 százalékkal a navigációs alkalmazásoké. 40 szézalék környékán áll a videós appok és időjárási információt szolgáltató alkalmazások aránya, viszont a felmérés szerint azok az appok, amelyeknek van “nagyképernyős” változata is, még mindig népszerűbbek laptopon és PC-n.
A szolgáltatók által a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság számára eljuttatott információk alapján az okostelefonokban használt SIM-kártyák száma évek óta hétmillió körül mozog – ez nem ellentmondás az eNET felméréséhez képest, hiszen jó páran használnak már két telefont például magán- és céges ügyeik elkülönítésére, illetve dupla SIM-es készüléket hasonló okokból. A felhasználói bázis tehát már nem nő jelentősen, az adatforgalom viszont igen: míg a hazai szolgáltatók mobilnetes hálózatán 2020 első negyedévében 103,2 millió GB adatot forgalmaztak az ügyfelek, addig 2021 második negyedévére – a legutóbbi, nyilvánosságra hozott adatszolgáltatás során – ez a szám 152,1 millió GB-ra nőtt. Ez leginkább annak köszönhető, hogy a különféle webes adatok átlagos “sűrűsége” is folyamatosan növekszik, például egyre többen néznek videókat a korábban megszokott átlagos felbontás helyett full HD, vagy akár 4K minőségben.