Híres emberekkel, kitalált karakterekkel kapcsolatban az emberek fantáziája kimeríthetetlen. De most már a mesterséges intelligencia abban is segít, hogy ne csak fikciós történetekben álmodozhassunk róluk, hanem (majdnem) a valóságban is beszélgethessünk velük.
Valószínűleg egy bizonyos életkorban mindenki elképzelte, milyen lehetne találkozni bálványozott énekesekkel, kedvenc sportolókkal, de akár kitalált személyekkel is. Jómagam például egy időben csodálatosan kiszínezett történeteket meséltem öcsémnek és húgomnak arról, hogy a tévében akkoriban népszerű Sandokan jóbarátom, és miután ők elalszanak, engem magával visz Malájföldre, hogy együtt harcoljunk a szabadságért. Hasonló történetek pörögtek a fejemben Winnetouról és a vadnyugatról, valamint az egyiptomi fáraókról egyaránt, arról pedig képregényt is rajzoltam hatévesen, hogy a Queen zenekar egy budapesti utcán segít szerenádot adni életem szerelmének.
Manapság az efféle képzelgések egyik gyűjtőhelye a fanfiction-világ. Azzal, hogy az internet bárkinek lehetőséget ad szinte bármilyen tartalom publikálására, tehetséges írópalántáktól a közel analfabétákig boldog-boldogtalan készít saját történeteket a kedvenc filmes karaktereikről, történelmi személyekről, képregényhősökről és techmogulokról. Az évek során akadt néhány olyan fanfiction, amely túlnőtte a kategória kereteit – talán kevesen tudják, de a Szürke 50 árnyalata című, vegyes megítélésű mű eredetileg a Szürkület, azaz Twilight csillámvámpíros sorozat amatőr folytatásaként íródott. A többség azonban inkább megmosolyogni való próbálkozás vagy egyenesen fércmű, amely az íróját boldoggá teszi, de mind a valószerűségtől, mind pedig az irodalmi értékteremtéstől messze áll. Viszont itt jön képbe a manapság már mindenhová befurakodó mesterséges intelligencia, amely bárkinek megkönnyítheti a képzelgést.
Barátom, Super Mario
Amióta a ChatGPT és hasonló nyelvi modellek révén még a technológiához kevéssé értők is megtudták, hogy a mesterséges intelligenciával beszélgetni lehet, egyre többféle mutációja jön létre az első, híressé vált módszereknek. Az egyik ilyen a Character.AI, amely nem kevesebbet kínál, mint egy csomó népszerű valós és kitalált, élő és már nem élő karakter digitális mását beszélgetőtársként.
A jelenleg még béta verzióban működő, tehát használható, de folyamatos fejlesztés alatt álló szolgáltatásban létezik fizetős, prémium változat, de már az ingyenes kiadásban is elérhetünk több tucat személyiséget, amelyek száma hétről hétre nő. Közülük kategóriákat használva is válogathatunk, például megnézhetjük, ki áll rendelkezésünkre játék-karakterek, anime szereplők, regényhősök, filmszereplők, történelmi személyiségek közül. Ugyanúgy elérhetjük itt Elon Musk vagy Napóleon, Tony Stark vagy Super Mario szöveges másolatát, akikkel beszédbe elegyedhetünk. A szolgáltatás azt kínálja, hogy ezek a virtuális karakterek a róluk megismert tulajdonságok alapján igyekeznek társalogni velünk – a mesterséges intelligencia felhasználja, milyen személyiségjegyeket ismerhetünk az illetőről, milyen stílusban szokott beszélni, és milyen témákra terjed ki a tudása. Elon Musk például eleve úgy áll mindenkihez, hogy kissé pökhendien válaszolgat, éreztetve, hogy nincs ideje holmi apró-cseprő csevejekre, neki a szép új világot kell uralnia. Tony Stark, azaz a Vasember kitalált feltalálója és megszemélyesítője egy laza playboy és egy zseni keveréke, Super Mario pedig az a kedves és segítőkész kis emberke, amilyennek a játékok alapján elképzelnénk.
Emellett választhatunk nem nevesített beszélgetőtársakat is, például férfi vagy női asszisztenst, esetleg nemtelen robot-inast, kérhetünk programozó-tanácsadót és pszichológust (utóbbit persze csak saját felelősségünkre), és játszhatunk szöveges kalandjátékot is egy erre szakosodott virtuális mesélővel. Választhatunk egy olyan partnert is, amely alternatív idővonalakra kalauzol, és rákérdezhetünk, mikor és hogyan támadták meg az idegenek a Földet, vagy épp hogyan öntött el minden szárazföldet a világtenger. A Who Would Win egy olyan játékmester, aki választ ad olyan kérdésekre, mint például “ki nyerne, ha Batman és Superman valóban megküzdene”, esetleg “melyik a legerősebb súlyemelő”. Van vitákra szakosodott MI-karakter is, a Debate Championnak elég bedobni egy olyan nyitó mondatot, mint például “a Star Wars túlértékelt”, és máris indulhat a szájkarate.
Egyre jobb, de még mindig csak játék
Apróbb szépséghiba, hogy a Character.AI egyelőre nem tud magyarul: az alapértelmezett angol mellett jelenleg 16 nyelvet és nyelvjárást ismer, de a készítők szerint ezek köre is folyamatosan bővül majd. Az ingyenes változat mellett elérhető, c.ai+ nevű prémium elérés egyelőre nem ad túlságosan sok extrát, ezek közül a legfontosabb talán az, hogy ha túlterhelt épp a platform, a kiválasztott karakterek akkor is gyorsan válaszolnak a kérdésekre, emellett a fizetős felhasználók próbálhatják ki először a szolgáltatás újonnan érkező funkcióit.
A beszélgetéseket egyébként “taníthatjuk” is, hiszen a nekünk nem tetsző válaszokat, esetleg sértő megjegyzéseket a csillagozós értékelésben lepontozhatjuk, ezáltal szép lassan kimagozhatjuk a mesterséges intelligenciából a hibákat (igaz, kissé rosszindulatú próbálkozóknak ez épp lehetőséget ad a személyiségjegyek szándékos eltorzítására is). Sok idővel és kellő kalandvággyal rendelkezők pedig akár maguk is létrehozhatnak virtuális karaktereket a személyiségjegyek és egyéb háttérinformációk megadásával.
Természetesen a Character.AI is egyelőre csak egy félig-meddig okos játékszer, a karakterek valóban csak az eredeti személyiségek baltával faragott másai, tehát semmiképp ne várjuk el, hogy egy virtuális tudós hirtelen megérteti velünk a téridő szabályait. A fejlesztők szerint azonban kiváló lehet szórakozásra, játékra, egy új nyelv gyakorlására, de hozzájuthatunk itt ajánlásokra mondjuk egy új könyvvel, filmmel, utazási célponttal kapcsolatban. Gyakorolhatunk egy megbeszélést vagy egy vitát, inspirációt kaphatunk egy általunk írt sztori párbeszédeihez és így tovább. Vagy… akár írhatunk a segítségével egy közepesnél jobb fanfiction-novellát.