…de miért pont most?

/, GÉP/…de miért pont most?

Elindultunk. Sok mindenről lesz szó ezen a blogon, de hogy miről és miért, azt megpróbáljuk egy kicsit merész indítással elmesélni.

Nyissunk egy viccel. Kicsit sem píszí és még csak nem is igazán jó. Gyerek: “Apu, a nagyi beleesett a Balatonba!” Apa: “És pont most fogyott ki a film a fényképezőgépből!”

A tíz év körüliek talán eljutnak oda pár év múlva, hogy felfogják a poént, persze csak akkor, ha láttak már analóg gépet. Az ugyanakkor kevésbé valószínű, hogy nevetni is fognak rajta. Azoknak viszont, akik most születnek, esélyük se lesz a megfejtésre. Hiszen sejtelmük se lesz róla, mit kereshet egy film a fényképezőben. Nem lenne meglepő, ha elsőként egy tárhelygondokkal küszködő okoseszköz jutna erről eszükbe – de hogy jön a képbe a nagymama???

Pont most erre sem feltétlenül lesz megfelelő válasz, és ebben valahol a digitális átalakulás a ludas. Ez olyan iramban és mértékben forgatja fel a világunkat, hogy a vicceink jó része érthetetlen és értelmezhetetlen lesz a közeljövő generációinak. És nem csupán ezek, hanem az a kőkorszakiság, az elmaradottság, amilyennek a jelenünket majd látják – nem egy évszázad, csupán pár év múlva. Amit remélni és tenni tudunk, hogy a mostot csiszolt, nem pedig pattintott kőkorszakként leszünk képesek megjeleníteni a szemükben: olyan átmeneti időszakként, amely átvezet az ipar 4.0, a mezőgazdaság 4.0, az oktatás 4.0 és a többi 4.0 által fémjelzett digitális világba.

Amelyik pont most bontogatja a szárnyait. Napról napra több olyan vetülete, megjelenési formája, szelete van, amely betüremkedik a hétköznapjainkba – nem is akármilyen tempóban. Gondoltuk volna akárcsak pár éve, hogy fél óra alatt hitelt kaphatunk egy banktól, a kérelem benyújtásától a kölcsön folyósításáig számítva? És most akad olyan pénzintézet Magyarországon, ahol ez tíz percnél is rövidebb idő alatt zajlik, egy rém egyszerű mobilapplikáción keresztül. Számítottunk vajon rá, hogy a közúti szállítással járó, kiterjedt és bonyolult adminisztrációt emberi elmék és kockás papírok helyett mesterséges intelligencia és tabletek intézik? Naná, olyan azonban kevés akadt, aki előre látta volna azt, ahogy a kamionok logisztikájában is gépi automatizmusok veszik át az uralmat. Azokat pedig egyenesen sültbolondnak tartották, akik önvezető teherautókat vizionáltak – ehhez képest pillanatokra vagyunk attól, hogy ilyenek álljanak közúti forgalomba. És még azok között is, akik lelkesen ünnepelték a coworking elterjedését Budapesten, kevesen akadtak, akik számítottak volna rá, hogy Mary Poppins helyett Vanda érkezik a keleti széllel.

Pedig a digitális üzleti asszisztens pont most forradalmasítja az ügyfélszolgálati munkát, eltünteti az emberi tevékenységekből az adminisztrációt. Ahogy a türelmetlenség vagy a személyeskedés sem feltétlenül lesz része a digitális jövőnek. A szép, új világban vidáman lehet majd olyan call centereseket a végletekig szapulni, akiket egyszerűen képtelenség kihozni a sodrukból.

Pont most jött el az ideje annak, hogy napirendre vegyük a digitális jövő minél több elemét. Technológiákat, kütyüket, fogalmakat, környezeti és társadalmi folyamatokat, kérdéseket és válaszokat. A legjobb persze az, hogy miközben elavult paradigmákat és a helyükre lépőket is bemutatunk, sok olyan dologról is fogunk írni ebben a blogban, amely ma még nincs is: csak a jövőben létező tárgyakról, foglalkozásokról, megoldásokról. Időről időre pedig beszámolunk arról is, hogy haladunk a digitális transzformációval.

A digitális korban minden szinten szinte minden informatika. Így hát legyen mindenki – legalább egy kicsit – informatikus. Ehhez mi hétről hétre újabb érdekességeket mutatunk be a jövőből és a jelenből, hogy a jövőbelátás mostantól már ne különleges képesség, hanem jóleső kötelesség legyen.

Szerző: |2019-01-24T18:14:34+00:002018.12.10|EMBER, GÉP|

A Pont Most tartalmai a Magyar Telekom támogatásával készültek