Az elmúlt hetek eseményeinek hatására szinte egy csettintésre váltunk valamennyien digitális bennszülöttekké: online tanulunk, dolgozunk, szórakozunk és találkozunk. Emellett pedig ott a mobil, amellyel a napunk teljes egészében, mindenhol a netes szolgáltatásokon lóghatunk. Viszont belegondoltunk-e, hogy ezekkel a folyamatokkal mennyi forgalmat generálunk és minek köszönhető, hogy egy háztartásban egyszerre streamelhetünk filmeket, videóchatelhetünk és dolgozhatunk a felhőben anélkül, hogy ez a hálózatnak különösebb gondot okozna? A telekommunikációs hálózatok fejlesztésének hátterébe Tanács Ferenc, a Magyar Telekom IP és átviteltechnikai teamvezetője kalauzol bennünket.
Szinte pillanatok alatt vált lékszükségletté a telekommunikációs hálózatok hibátlan működése, ugyanis az elmúlt hónapban a globális internetes forgalom körülbelül 30%-kal emelkedett. Az Akamai nyilatkozata szerint ekkora növekedést alapesetben egy év alatt produkálunk. Egy ilyen helyzetben kritikus, hogy a távközlési szolgáltatók szorosan együtt működjenek a kormányokkal, így közös erővel optimalizálhatják a mobilhálózati infrastruktúrát a közszolgáltatások igényeinek kielégítése érdekében.
Hogy lehet az, hogy egy ekkora méretű növekedés nem fagyasztotta meg azonnal az adatátviteli folyamatokat?
Talán szerencsének is mondhatjuk, hogy épp a vírushelyzet előtt jelent meg egy –a pandémiától teljesen független– termék a piacon: március 10-én adták ki a Call of Duty (CoD) nevű játék újabb frissítését, illetve ingyenes letöltési lehetőségét is először egy 40GB-os, majd aznap később egy 100GB-os csomag formájában. Ez utóbbi eddig nem tapasztalt forgalmi csúcsot okozott a Magyar Telekom hálózatában, a korábbi forgalmakon felül a játék széles körben való letöltése közel plusz 60%-os nemzetközi forgalmat generált egyetlen este alatt.
Az elemzések kimutatták, hogy ez a hatalmas megugrást a nemzetközi tartalomszolgáltató hálózatok okozták, ugyanis ezek a cégek biztosítják a játék világ szintű elterjesztését a felhasználók irányába. „A CoD Day-nél, bár a forgalom irányultsága nemzetközi oldalról érkezett, a rengeteg végponti berendezés között el tudott oszlani a terhelés. Ennek ellenére voltak olyan hálózati kapcsolatok, linkek, ahol 80-90%-os leterheltséget tapasztaltunk, amik miatt hamar elindítottuk a bővítési munkálatokat, ezzel felkészülve az esetleges későbbi növekedésre is.” – magyarázta Tanács Ferenc.
A hálózatfejlesztés nem volt hiábavaló, ugyanis a CoD Day után sem a nemzetközi, sem az IP hálózati forgalom nem csökkent. A Covid-19 miatt egyre szélesebb körben terjedt el a távmunka és a távoktatás, majd „maradj otthon” intézkedések hatására a napközbeni csúcsok értékei megemelkedtek, a Magyar Telekom IP-hálózatának újabb terheléssel kellett szembenéznie: akár 57%-kal nagyobb forgalmat mért a telekommunikációs cég, mint a koronavírus időszak előtti nappali időszakban, ez pedig a különböző szolgáltatók mindegyikére másképp hat. „A streaming jellegű távoktatás és a távmunka egyaránt egyik legnépszerűbb platformja az MS Teams, emiatt a Microsoft forgalmunk az elmúlt időszakban 250%-kal megnövekedett. A használatánál központosított forgalomról beszélünk, ami röviden azt jelenti, hogy a Microsoft szerveréig és visszautazik a forgalom. Ennek orvoslására elindultak már olyan kezdeményezések, amelyek tehermentesítik a nemzetközi kapcsolatokat, nagyobb sávszélességet és kisebb késleltetést biztosítanak.” – mondta el a szakértő.
A nappali forgalomnövekedés az estékre sem hagyott alább: a korábbi csúcsértékhez képest 30%-kal növekedett az esti/éjszakai fogalom. Míg hétközben a nemzetközi oldalon keletkezett nagyobb forgalom (többek között a távmunka és távoktatás szoftverei miatt is), a hétvégéken és esténként a belföldi adatátvitel iránt is nagyobb igény tapasztalható, hiszen a családon, baráti társaságokon belüli videochat ezekben az időszakokban jellemzőbb. „Azt tapasztalhattuk, hogy a távmunka és távoktatás bevezetése utáni első hétvégén (március 21-én és 22-én) volt egy újabb csúcs a hálózatunkban. Ez betudható akár annak, hogy még mindenki kereste a helyét, próbálgatta a lehetőségeit, a hétvégén pedig az emberek új, digitális platformra helyezték a kapcsolattartási szokásaikat. Arra számítunk, hogy a jelenlegi adatátviteli trend lesz ezután az új norma, és mi ennek megfelelően felkészültünk arra, hogy ügyfeleink igényét magas minőségben tudjuk kiszolgálni.”
Segít-e a nemzetközi összefogás a leterheltség csökkentésében?
A jelek szerint kifejezetten fontos az összehangolt stratégia. Erre remek példa a nem is olyan rég bekövetkezett intézkedéshullám, amit Thierry Breton, az Európai Bizottság biztosának kérése indukált: megkérte ugyanis a Netflixet és a YouTube-ot, hogy segítsenek az EU telekommunikációs hálózatainak leterheltségének csökkentésében. Ennek hatására először a Netflix döntött úgy, hogy csökkenti a streaming minőségét Európában, példáját hamarosan követte a YouTube is, így az embereknek nem kell aggódniuk a munkavégzéshez és a tanuláshoz szükséges elegendő sávszélesség miatt.
A bejelentés hatására a Magyar Telekom IP hálózatának korábbi forgalma ezen két szolgáltatásra vonatkozóan több mint 30%-kal csökkent március végére. Tanács Ferenc a tapasztalatok alapján így foglalta össze a tanulságokat: „Hatalmas változásokon estünk át mindannyian, amikre természetesen lehetetlen volt előre felkészülni. Az viszont látszik, hogy a kollégáink által folyamatosan bővített hálózati kapacitásainkat ki tudják szolgálni a megnövekedett igényeket is. Nem kell tehát attól félni, hogy az új környezetben bárki minőségi, digitális kapcsolat nélkül maradna.”