Amikor elmúlnak az ünnepek, és mindenki befejezi az összes “ilyen volt az előző év” jellegű összefoglaló elolvasását, jöhet az előretekintés: mi vár ránk az új esztendőben? A mobilpiacon jó ideje folyamatosan számíthatunk újdonságokra, ezért szakértő segítségével néztük meg, mi jöhet 2021-ben.
A mobilgyártók persze nem minden esetben mutatják be előre a készülékeiket. Ennek egyik oka az, hogy értelemszerűen szeretnék az aktuális kínálatot “kipörgetni”, és nem saját forgalmukat kannibalizálni azzal, hogy már jó előre leleplezik, mi mindenben tud többet, vagy mennyire lesz szebb a következő generáció. Másrészt persze kínosan ügyel mindenki arra, hogy az idejekorán elárult részletekkel ne egy versenytárs éljen vissza, aki a tervek alapján beelőzi őket saját készülékével.
Van azonban néhány kivételezett, aki nem csak a titkos híreket vagy a kiszivárgó információkat tudja felhasználni a tervezésben, hanem konkrét adatokat lát előre az érkező készülékekről, vagy akár ennél többet is. Ilyenek a mobilszolgáltatók e területtel foglalkozó szakemberei, például a Telekom Device Specialist-je: Salamon Károly ugyanis hetekkel, olykor hónapokkal előbb nyomkodhatja meg a csúcskészülékeket és az extra kütyüket, mint a legtöbb földi halandó.
De hogy is van ez? Mit tudhat egy ilyen bennfentes és mi az, amit még neki sem árulnak el?
Mi körülbelül fél évvel látjuk előre, milyen mobilkészülékek várhatóak a piacon, de sajnos mi sem látunk a gyártók fejébe, hogy esetlegesen mi van még a tarsolyukban. Az is előfordul, hogy egy bemutatott eszköz, habár ígéretesnek tűnik, valamilyen oknál fogva végül mégsem kerül forgalomba, ezért a következő információkat a helyén kell kezelni. Ráadásul a legtöbb esetben szigorú titoktartási kötelezettségeink is vannak, ezért bármennyire is szeretnénk, nem mindenről beszélhetünk.
Azért próbálkozzunk… Mire számítsunk 2021-ben okostelefon-fronton? Még több hajlítható telefon? Gamer mobilok izmos processzorral és 120Hz-es kijelzővel? Esetleg végre nem kell kétnaponta tölteni a mobilokat?
Hogy lesz-e akkora durranás az új évben, mint a hajlítható kijelzős telefonok? Abból, amit eddig láttunk azt mondhatom, hogy nem, de ezen készülékek további generációját várom. A második generációs ilyen telefonok után viszont azt gondolom, hogy ez a trend 2021-ben is folytatódni fog.
Emellett természetesen processzorokban is erősödést várok és javulást az energiafelhasználás terén. A készülékek fizikai mérete adott, nem lehet az akkumulátorokat a végtelenségig növelni, ezért a hosszabb üzemidő érdekében az energiafelhasználáson folyamatosan javítani kell, egyelőre leginkább a rendszer és az alkalmazások optimalizálásával.
Elég valószínű, hogy csúcskategóriás funkciók érkeznek a megfizethetőbb árú készülékekbe olyan területeken, ami mindenkit érint: ez pedig a fényképezés és videózás. Nem találkoztam még olyan felhasználóval, aki ezeket a funkciókat ne használta volna. A jó minőségű kamerák, összetett kamerarendszerek, kép- és videójavító alkalmazások, az olyan népszerű effektek, mint amilyen a bokeh (a portrék mögötti háttér elmosása) egyre inkább az elérhető árú mobilokba is megérkeznek, már nem is csak középkategóriás szintre. Már most nagyon kevés olyan okostelefon van, amelyik ne rendelkezne több kamerával, amikkel makró, tele és széleslátószögű képek is készíthetők.
Mi a helyzet az 5G-vel? Az látható, hogy az újgenerációs mobilhálózat az iparban és az IoT eszközök kommunikációjában óriásit megy, de a magyar mobilpiacon mennyire tempósan erősödik a szerepe?
Mindenképpen számítunk az 5G képesség térnyerésére az alsóbb kategóriákban is, de ennek persze ára van. Ahhoz, hogy ezeknek az olcsóbb készülékeknek az ára továbbra is vonzó maradhasson megfizethető 5G chipsetet kell a készülékekbe építeni és ezeknek a megoldásoknak egyelőre vannak korlátai.
Talán azt már mindenki tudja, hogy az 5G hálózat több frekvenciasávban is működhet, amelyeknek más és más a minősége: az egyiken például nagyobb sebesség, a másikon inkább nagyobb területi lefedettség érhető el. Ezek mellett különböző antena-kialakításokkal (MIMO2x2, MIMO4x4) és a vivő frekvenciák összekapcsolásával (carrier aggregation) is javíthatunk a fel-és letöltési sebességeken. Sajnos ezek a chipsetek az előbbiekben sorolt tulajdonságok valamelyikével valószínűleg nem rendelkeznek, így az ügyfélélmény egy másik, magasabb kategóriás mobil 5G-s jellemzőihez képest csorbul, ezért a mobilszolgáltató szempontjából nem tűnnek egyelőre jó választásnak ezek a telefonok. A Magyar Telekom által forgalmazott készülékeket minden esetben teszteljük és fokozottan figyelünk arra, hogy ilyen készülékeket ne forgalmazzunk.
Természetesen az open marketen, tehát a kiskereskedőknél forgalmazott készülékekre nincs semmilyen hatásunk, így a jövőben számítunk arra, hogy ezek eszközök is megjelennek a piacon. Azon ügyfelekkel, akik ilyen készüléket vásárolnak, előfordulhat, hogy az általunk biztosított 5G lefedettségi térképpel ellentétben az adott helyen nem találnak 5G hálózatot, vagy alacsonyabb fel-letöltési sebességet tapasztalnak. Közben pedig arra számítunk, hogy 2021 év végére 2022 év elejére ez a hátrány megszűnik és már az összes 5G chip teljesíti az elvárásokat.
Mobilokat vásárolunk speciális célokra is a munkától a játékig: ezen a fronton mik jönnek?
A járványhelyzet kialakulása folytán egyik napról a másikra kellett áttérni az otthoni munkavégzésre, melyben segítségünkre lehet, ha például a mobilunkat “PC üzemmódba” tudjuk kapcsolni és akár egy tévével vagy monitorral összekötve szinte számítógépként használjuk. Ilyenkor a bejövő hívások és üzenetek ugyanúgy megjelennek a képernyőn, ezeket is könnyedén kezelhetjük. Persze ez nem váltja ki minden esetben a számítógép használatot, de az alapvető tevékenységek elvégzésében sokaknak segíthet. Ez a funkció a 2021-es esztendőben is megmarad és várhatóan tovább terjed.
Te egyébként mit hiányolsz a legjobban a mostani mobilokkal, technológiákkal kapcsolatban?
Nem mondom, hogy hiányolom, inkább várom az eSIM kompatibilitás kiterjesztését, tehát azt, hogy minél több mobil és egyéb készülék legyen képes “virtuális SIM kártyákkal” működni. Ez sokat segítene az ügyfeleknek és a szolgáltatóknak is az online kiszolgálási folyamatban. Az idei, váratlan világjárvány is rávilágított az online ügyfélkiszolgálás fontosságára, amikor limitálni kell a személyes találkozások számát, de mindenképp meg kell tartanunk a kiszolgálás minőségét. Ha a telefonokba nem kell fizikai módon beszerezni egy külön plasztikkártyát, az is elősegítené azt, hogy ne kelljen bemenni az ügyfelünknek az üzletbe. Közben pedig az egész világ is nyer vele, mert az eSIM használatával nem gyártunk annyi műanyagot és így nem terheljük a környezetünket. Jelen pillanatban a magyar piacon egyedül a Telekom nyújt ilyen megoldást, és remélhetőleg hamarosan egyre és egyre több készülékkel kapcsolatban lehet ezt választani.