Napelemes okospadokba öltözteti a köztereket egy magyar startup

0

A mondás szerint jó ötletekkel tele van a padlás, de az lesz a nyerő, aki meg is valósítja ezeket. A magyar Kuube ötlete mindenesetre valóban frappáns és nem csak ezzel házalnak, hanem el is kezdték valóra váltani: okospadjaikon már többfelé megpihenhetünk.

Kissé futurisztikus a dizájnjuk, töltik a telefont és még wifi-hotspotként is működnek a Kuube okospadjai, amelyek egyre több településen bukkannak fel, ráadásul ez még csak a kezdet. A startup egyik alapítója, Gallai Máté szerint nem az a cél, hogy minden köztéren az ő padjaik sorakozzanak, hanem inkább az, hogy elkezdjünk máshogy gondolkozni a városok funkciójáról.

A weboldalon azt írjátok, hogy a jövő okosvárosaiban is helyük lehet ilyen padoknak. Kifejezetten az volt az alapkoncepciótok, hogy a jövő városának terveztek?

A termékeinket alapvetően a jelen és a jövő városai számára tervezzük és fejlesztjük. Ma már jó esetben a legkisebb vidéki település is úgy tervez és gondolkodik, hogy igyekszik a számára elérhető innovációkat integrálni a fejlesztéseibe, akár a gyalogátkelők biztonságosabbá tételéről, a gazdaságosabban működő közvilágításáról, vagy akár a megszokottnál jóval több funkcióval bíró köztéri padokról, utcabútorokról van szó. Óriási mennyiségű városi infrastruktúra épül meg a közeljövőben itthon és világszerte, nem tehetjük meg, hogy ezeket nem fenntartható módon építjük meg. A Kuube ennek a tudatos tervezésnek, fejlesztésnek szeretne részese lenni, okosvárosokban gondolkodunk.

Mikortól lehet valamit okosvárosnak hívni, és mikor érheti el mondjuk Budapest ezt a szintet?

Nemrég egy vidéki polgármester azzal keresett meg, hogy pályázati úton nyertek egy nagyobb összeget a település köztereinek fejlesztésére, és a falu főterén az összes padot okosra szeretné cserélni. Furcsán hangzik, de hosszas győzködés után sikerült erről lebeszélnem. Attól ugyanis nem lesz okosabb egy település, hogy egymástól pár méterre azonos funkciókkal bíró eszközöket telepítünk. Ehelyett inkább felhívtam a figyelmét több hazai és külföldi innovációra, ami ténylegesen segítené, jobbá tenné az ott élők életét. Persze ezeknek egy része jóval kevésbé látványos az átlagember számára, vagy éppen az adott pályázatban nem elszámolható. De hiszek benne, hogy mind a politika, mind az üzleti szféra belátja, hogy nincs más utunk, csak a tudatosan végiggondolt városfejlesztés és -tervezés.

Én ugyan Budapesten élek, mégis falusias környezetben. Ha nyomokban is, de van némi örökségünk a tekintetben, hogy nem is olyan rég még tökéletesen működött a körforgásos gazdaság. A tyúkjaink megeszik a zöldhulladékot, és trágyázzák a veteményesünket. Városi emberként újratanuljuk azt, ami nemrég még természetes volt. Persze a belvárosban egészen más kihívások vannak, de itt nyerhetnek értelmet az innovációk. Ilyen például a hamarosan debütáló, zöldfallal felszerelt okos buszmegállónk, ami minden olyan okos funkcióval bír, mint a padjaink, ráadásul még csapadékvizet is gyűjtünk a tetején. Hogy mindez mikor válhat Budapesten mindennapossá, számomra is kérdés, de a tendencia egyértelműen ebbe az irányba mutat.

A startupok általában egy gyakori problémára hoznak kézzelfogható és kényelmes megoldást, ti milyen problémát akartatok megoldani?

5-6 évvel ezelőtt az ötlött belém, hogy ezeket a városi felületeket sokkal jobban is ki lehetne használni. Sokszor nem ülnek a padokon, a buszmegállók tetején pedig még kevésbé. Miért ne lehetne ezeken egyúttal napenergiát is gyűjteni? Ugyanakkor annyi energia nem keletkezik ezeken a felületeken, hogy azokat érdemes lenne visszatáplálni a hálózatba, így jött az okospad ötlete. Használjuk fel az energiát helyben! Ott a zsebünkben az okostelefon, ha lemerült útközben, odalépünk a padhoz, és már töltjük is. Közben tudunk netezni, hiszen wifi hotspotként működik az összes termékünk. Tervünk, hogy a megállók vagy akár a nagyobb, Plus névre keresztelt padjaink mikromobilitási pontként is működjenek, hisz akár rollerek indukciós töltésére is alkalmasak lehetnek.

A padok kialakítása egyáltalán nem hagyományos, a dizájn mennyire szolgálja a funkciót?

Mátray Gábor vezető fejlesztő kollégám munkájának köszönhetően olyan termékeket alkottunk, amikről a Milánói Design Hét hivatalos weboldala azt írta, hogy öltöztetik a köztereket. Mi is így gondoljuk, és úgy látjuk, valóban tetszenek az embereknek. De a forma nem csupán önmagáért van. Nincsenek rajta kiálló, letörhető, könnyen rongálható elemek, alkatrészek. Nagyon fontos számunkra, hogy a termékeink hosszútávon szolgálják az arra járók igényeit, ellenállnak az időjárás viszontagságainak és az esetleges rongálásoknak. Az anyaghasználat is nagy hangsúlyt kap nálunk, végtelenszer újrahasznosítható alumíniummal, edzett-ragasztott üveggel és itthon elérhető magyar kőrisfával dolgozunk. És minden, amit eddig elmondtam, 100%-ban hazai tervezés, fejlesztés és gyártás. Nagyon büszkék vagyunk rá. Egy nemzetközi kiállításon odalépett hozzám egy másik kiállító, megsimogatta az egyik termékünket, és azt mondta, olyan, mintha egy Apple termék lenne!

Egyre több szektorban okoz gondot a chiphiány, a ti fejlesztéseiteket is befolyásolja ez?

Eddigi eredményeinket teljesen önerőből, befektető nélkül értük el, mikor már azt érezzük, hogy kezdünk egyenesbe jönni, mindig történik valami, most például valóban beletenyerelt a terveinkbe a chiphiány. Minket ugyanúgy érint, mint az autóipart. Emelkednek az árak, nem kapunk alkatrészeket, erősödik a külföldi konkurencia, nincs mögöttünk tőke, sokáig sorolhatnám a nehézségeinket, mégis inkább azt emelném ki, hogy talán sikerült egy olyan termékcsaládot megálmodnunk és piacra dobnunk, ami iránt szó szerint a világ minden részéről érdeklődnek, és értékelik azt.

Mi a következő kihívás?

A már említett busz- és villamosmegálló reményeink szerint még nagyobb sikerre tarthat majd számot, mint az eddigi termékeink. De fejlesztünk kültéri napelemes kiállítóegységet is, amit a Covid hívott életre. A Kuube Plus padunk épp a napokban újult meg, nagyméretű érintőkijelzőkkel szereltük fel, és kiváló minőségben képes hanganyagot lejátszani – mindezt napenergiával. A meglévő termékeinken hamarosan megjelennek a gyorstöltők, javítunk az indukciós töltésen is.

Hol találkozhatsz a Kuube padjaival?

A Balatonnál, Budapesten, Veszprémben, Pakson, Kecskeméten, Várpalotán, illetve Erdélyben és Horvátországban találkozhatnak a járókelők, illetve úgy néz ki, hogy hamarosan már Bangkokban kipróbálhatják a magyar okospadot.

Okosodó városok

Manapság divatos tech-hívószó bármilyen termék vagy szolgáltatás elé odatenni az okos előtagot, még akkor is, ha mindez legfeljebb egy Google Asszisztenssel vagy Sirivel összekötött kis hangszórót jelent. Ráadásul egy kézzel fogható valami esetében még el tudjuk képzelni az okosítást, de egy egész város…? Természetesen ez sosem azt jelenti, hogy hirtelen a teljes település megokosodik egyben: az okosváros inkább egy olyan koncepció, ahol az egyes részfunkciók fejlesztésével válik az egész élhetőbbé, kezelhetőbbé.

Ilyen például az, ha az utakat behálózó kamerák és szenzorok által közvetített adatokat, kiegészítve például olyan egyéb információkkal, mint a mobilok cellaadatai, mesterséges intelligenciával segített elemző rendszerekbe küldik, amelyek aztán képesek felderíteni az épp kialakuló közlekedési dugókat és még idejekorán beavatkozni a lámpák dinamikus átállításával. Szintén sokat segíthet, ha egy város közműszolgáltatóit a lakókhoz felszerelt okos termosztátok és egyéb adatgyűjtők látják el részletesebb adatokkal a fogyasztásról, így hamarabb megoldható az üzemzavarok megelőzése és elhárítása, vagy épp a felesleges túlfogyasztás.

Az okosvárosok építőkockái pedig már nem valamiféle ködös jövőképként jelennek meg a környezetünkben, világszerte futnak már élesben is kőlönféle projektek, amelyeket nem csak a technológiai gyártók és szoftvercégek, de infrastruktúrájuknak és tapasztalataiknak köszönhetően a telekommunikációs szolgáltatók is sok téren támogatnak. A Deutsche Telekom portfóliójában tucatnyi hasznos megoldás található, például az idegesítő és hosszadalmas körözést és tumultust megelőző okosparkolási rendszer, az adatok folyamatos gyűjtésével és elemzésével finomhangoló okos tömegközlekedési megoldás, de akár olyanok is, mint az okos hulladékkezelésre, vagy épp a levegő minőségének javítására szolgáló projektek. Egyre több új ötlet és konkrét fejlesztés szolgálja azt, hogy a városiasodó világban sokmilliós falanszterek helyett sokmilliós, de mégis élhetőnek, tágasnak, kényelmesnek és biztonságosnak számító, emberi élőhelyek jelenjenek meg a bolygón.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét