Segítünk megoldani a leggyakoribb okostelefonos problémákat!

Főoldal/GÉP, TIPPEK/Segítünk megoldani a leggyakoribb okostelefonos problémákat!

Nem tölt, nem cseng a telefon, nem hallom a hívó felet, új telefonra költöztetném az adataimat – legtöbbször ilyen problémákkal visszük szervizbe a készülékeinket. A jelenlegi járványhelyzet alatt annál jobb, minél kevesebbet tartózkodunk másokkal közös helyiségben, ezért a Telekom egyik Mobiltudósával közösen összegyűjtöttünk minden olyan praktikát, amelyet otthon is meg lehet oldani.

Bár a Magyar Telekomnál közvetlenül nem végeznek teljeskörű szervizszolgáltatást (hiszen erre vannak a gyártók saját modelleket kitűnően ismerő munkatársakat alkalmazó márkaszervizei), az országszerte 30 Telekom üzletben elérhető Mobiltudósok így is rengeteg dologban tudnak segíteni az ügyfeleknek. De mivel keresik fel őket a leggyakrabban? Erről Keller Pétert, az egyik zalaegerszegi Telekom-üzletben dolgozó Mobiltudóst faggattuk.

Nem tölt a mobil? Elő a fogkefével!

Keller Péter szerint a legtöbben akkor keresik fel a szervizes kollégákat, ha nem akar tölteni a telefonjuk: az ilyen esetek döntő többségében a készülékek nem igényelnek szervizelést, csupán egy kis tisztítást, például egy száraz, vagy alkoholba mártott fogkefével, de semmiképp sem a csap alatt elmosva.Segíthet az is, ha műszaki boltban vásárolunk egy sűrített levegős tisztítót, amellyel szintén könnyen kifújhatjuk a portba szorult szennyeződést.

Meghibásodásra inkább a régebbi micro-USB csatlakozók hajlamosak a telefonokban, ezek belsejében ugyanis van néhány érintkezőtüske, amelyek elhajolhatnak, ha nem a jó irányból próbáljuk bedugni a csatlakozót. Az utód, az USB-C kialakítása teljesen szimmetrikus, nem lehet rosszul bedugni, ahogy az Apple Lightning-csatlakozót sem, az ilyen porttal ellátott mobiloknál tehát az erőltetés nem igazán jellemző, és így hibát sem okoz.

Halló, ki vagy? Várj, bedugom a headsetet!

Nem ritka a telefonon a hívó hangjának közvetítésére szolgáló hangszóró eltömődése sem: hölgyek esetében sokszor az arcról átkenődő púder okozza, de egyes típusoknál e nélkül is elkoszolódhatnak a hangszóró apró rései a szennyeződéstől. Péterék első körben alkoholba mártott fültisztító pálcikával szokták óvatosan megtörölgetni a felületet, majd jöhet az irodai cikkeket árusító boltokban kapható sűrítettlevegő-spray.

Természetesen előfordul, hogy a hangszóró valóban felmondja a szolgálatot, és cserére szorul, ám ez csak a hasonló esetek elenyésző részére igaz. Előfordul az is, hogy valaki a telefon megóvása érdekében nem veszi le a gyári fóliaborítást, és az blokkolja a minihangszóróból érkező rezgéseket. Ugyancsak gyakori, hogy a felhasználók nem értik, miért nem jelzi a bejövő hívást, üzenetet a telefon: általában csak arról van szó, hogy véletlenül bekapcsolták a néma módot.

Vízcsap helyett használj törlőkendőt!

Fontos, hogy ha nem muszáj, akkor se mossuk el a csap alatt, vagy merítsük víz alá az okostelefonunkat – akkor sem, ha az egyébként vízálló kivitelű –, a legtöbb ismert gyártó esetében ugyanis a folyadék okozta károkra nem érvényes a jótállás. A készülék belsejében pedig több olyan indikátor is található, amelyek elszíneződnek, ha nedvesség (víz vagy akár extrém pára) éri őket. Érdemesebb inkább a boltokban megvásárolható alkoholos fertőtlenítőkendővel megtörölni a telefont, ez egyébként a fertőtlenítés miatt mostanság egyébként is ajánlott. Alternatívaként az LCD-monitorok tisztítására szolgáló folyadék is alkalmas lehet a telefonokhoz is, egy papírtörlővel kombinálva.

Az viszont Péter szerint csak városi legenda, hogy egy márkaszervizben javított, eredetileg vízálló kivitelű telefon a javítás után mindenképp elveszítené vízhatlanságát. Valójában arról van szó, hogy a készülékek javítása során a ragasztásokat elválasztják, melynek során a gumiból készült szigetelések sérülhetnek, ezért pótolásra szorulnak. A hivatalos márkaszervizekben ezt pótolják, míg egyes, gyanúsan olcsón dolgozó helyeken figyelmen kívül hagyják, így valóban bejuthat a nedvesség a készülékbe. Sajnos a Mobiltudósok is sokszor szembesülnek silány módon megjavított készülékekkel, amelyek tulajdonosai a garanciát is elveszíthetik, ha még nem járt le telefonjuk jótállása.

Hogyan költözzünk át egy új telefonra?

Keller Pétertől megtudtuk, hogy nagy arányban fordulnak azért is a Mobiltudósokhoz a telekomos ügyfelek, hogy segítsenek átköltöztetni adataikat, például telefonszámaikat, üzeneteiket, fotóikat egy régi készülékről egy újra. Ez manapság már csak a sok éve nem kapható, például Windows Phone-os készülékről való költözés esetén lehet kissé nehézkes folyamat. Ha pedig valaki sok évnyi fotót nem töltött fel a felhőbe a telefonról, a mobiltudósoknak is eltart vagy másfél óráig a költöztetés. Ilyen esetekben az ügyfelek általában elmennek bevásárolni, vagy meginni egy kávét.

A mai, modern készülékek esetében az átállás néhány perc, hiszen elég beállítani a telefont, az adatok szinkronizálását már nem kell megvárni, azt útközben vagy otthon is automatikusan elvégzi a készülék. Ha valaki androidos készülékről vált iPhone-ra, elég a Váltás iOS-re nevű ingyenes appot telepíteni a készülékre. Ez átviszi az új telefonra a kontaktokat, fotókat, videókat, üzeneteket, levelezési beállításokat, naptárbejegyzéseket, a felhasználóra csak a szükséges appok feltelepítése marad.

Ma már az sem ritka, hogy valaki iPhone-ról vált Androidra, ez jelenleg a Samsung, Huawei és Xiaomi mobilok esetében a legegyszerűbb, mert mindegyik gyártó kínál olyan appot (Samsung Smart Switch, Huawei Phone Clone, Xiaomi – Mi Mover), amely elvégzi a feladat oroszlánrészét.

Az androidos és iPhone-os felhasználók számára hasznos lehet a Google Fotók alkalmazása (Android, iOS), amelyen ingyen tárolhatjuk a fotókat, ha nem ragaszkodunk az eredeti fájlok megtartásához, hanem engedjük a Google rendszerének azok tömörítését. Ha folyamatosan a felhőbe töltődnek fel a fotóink, ezeket sem kell hosszasan másolni készülékről készülékre.

A hálózatfüggetlenítés miatt sem kell már a boltba menni

Végül az utolsó dolog, ami miatt sokan keresik fel a Magyar Telekom üzleteit, az a hálózatfüggetlenítés: néhány éve ugyanis a hazai előírások értelmében a hűségre vásárolt készülékek teljes árának megtérítését követően a szolgáltatók kötelesek eltávolítani a hálózati korlátozást a telefonokról, hogy az bármely szolgáltató SIM-kártyájával működjön.

A kártyafüggetlenítés azonban már otthonról is megoldható, hiszen ehhez egy egyedi kódot küld a Telekom az ügyfeleknek SMS-ben, amit elég bepötyögniük a hálózatfüggetlenítéshez az adott készüléken. Mivel rengetegféle készülék létezik, a kód legenerálása két munkanapot is igénybe vesz, és ezért az üzletben sem lehetséges hamarabb elvégezni.

Így óvjuk az okostelefont!

Keller Péter szerint a mai okostelefonok fejlettségüknek köszönhetően már 4-5 évig is kiszolgálhatják tulajdonosukat. Ugyanakkor ennyi idő alatt az akkumulátor elhasználódik, de mivel ezt az alkatrészt jutányos áron lehet cseréltetni, a telefon harmadik-negyedik “életéve” környékén érdemes lehet elvégeztetni ezt az apró “műtétet”. Fontos, hogy ne valamilyen ellenőrizhetetlen szervizbe vigyük a készüléket, ott ugyanis sokszor kis kapacitású, utángyártott – mondjuk ki: hamisítvány – telepeket szerelnek a készülékbe.

Már a vásárlás pillanatától érdemes olyan tokot vásárolni a készülékre, amelynek van egy kis pereme a kijelző oldalán. Az újabb, több hátlapi kamerás telefonok esetében a hátoldalon sem árt a kitüremkedő perem, amely megóvja a kiálló alkatrészeket a töréstől – tudtuk meg a Mobiltudóstól. Praktikus, ha az érintőképernyőre védőüveg vagy fólia kerül. Egy okostelefon esetében ugyanis az érintőképernyő a legdrágább alkatrész, ha ez használhatatlanná válik, sokszor gazdaságosabb egy másik készüléket vásárolni a javítás helyett.

által|2020-11-04T10:09:52+01:002020.11.05|GÉP, TIPPEK|

A Pont Most tartalmai a Magyar Telekom támogatásával készültek