Biztonságos, reklámmentes, ártalmatlan – ha tényleg ilyen az Instagram Kids, akkor máris kiadatnánk, de a jelek szerint nem igazán sikerült idáig elérni, hogy a tervezett fotós-videós platform kiskorúaknak szánt változata megfeleljen az elvárásoknak.
Nem titok, hogy a Facebook nincs túl jó bőrben. Épp nevet változtatott – mármint a cég új neve lett Meta, a megszokott közösségi oldal megtartja eddigi nevét. Erre egyrészt azért volt szükség, hogy a világ könnyebben befogadja a tech-óriás elsőre igen ködösnek tűnő, Metaverse nevű virtuális valóság projektjét, másrészt talán azért is, hogy kissé kopjon a Facebook névhez kötődő botrányok visszhangja. Eközben pár hete arról olvashattunk, hogy a Facebook – állításuk szerint ideiglenesen – beszántja és sóval hinti be a nem is oly rég még nagy reményű fotó- és videómegosztó, a kifejezetten 13 év alattiaknak szánt Instagram Kids platform fejlesztését.
A Facebooknak (pardon, már Metának) van a legismertebb szolgáltatásával is elég baja: nem is oly rég például egy korábbi munkatárs, Frances Haugen igen aggasztó belső dokumentumokat szivárogtatott ki. Ezek az elmúlt évekből fedtek fel olyan eseteket, amikor a közösségi óriás vezetése Mark Zuckerberggel az élen nem épp megfelelő módon reagált a Capitolium támadásával kapcsolatos eseményekre, furcsán kezelték az elnökválasztást övező fake news hullámot, és kiderült az is, hogy mindenféle ellenkező bizonygatás ellenére egyeseknek afféle VIP fiókokat biztosítottak, amikkel sokkal több jogosultságot kaptak, mint mások.
Az Instagram Kids-nek viszont egész konkrétan a Wall Street Journal szeptember közepén megjelent nagy lélegzetvételű cikke tehetett be, melyben a neves lap, többek között a napvilágra került belső dokumentumok segítségével megírta, miszerint maga a Facebook is már hosszú ideje kutatta, milyen káros a tinédzserek test- és önképére a világ legnépszerűbb képmegosztó alkalmazása. A cikkben egy fiatal lány, Anastasia Vlasova történetét ismerhetjük meg, aki 13 évesen csatlakozott a platformhoz. Egy-két év alatt végül eljutott oda, hogy már napi három órát töltött az alkalmazásban pózoló fitnesz- és egyéb influencerek látszólag tökéletes életének és látszólag tökéletes testének bűvöletében, amelynek hatására a fiatal lánynál pszichológiai és étkezési zavarok alakultak ki.
“Amikor felmentem az Instagramra, csak kidolgozott testekről, tökéletes hasizmokról és 10 perc alatt 100 négyütemű fekvőtámaszra is képes nőkről készült képeket láttam” – mondta a most 18 éves Anastasia. Maga a Facebook is végzett kutatásokat arról, hogy a fotómegosztó alkalmazása hogyan hat a több millió fiatal felhasználójára. Az elmúlt években a vállalat kutatói többször is megállapították, hogy az Instagram károsan hat egy jelentős részükre, leginkább a tinédzser lányokra. “A tinilányok 32%-a nyilatkozta azt, hogy az Instagram böngészés után még rosszabbul érezte magát a saját testével kapcsolatban” – áll a kutatók 2020 márciusában a Facebook belső kommunikációs platformján közzétett bemutatójában, amelyhez a The Wall Street Journal is hozzájutott. “Az Instagramon történő összehasonlítások képesek megváltoztatni, hogy a fiatal nők hogyan látják és írják le magukat”.
Adam Mosseri, az Instagram vezetője a projekt ideiglenes leállítását követő nyilatkozatában elmondta, hogy szerinte az Instagram Kids igenis fontos lenne, mert a gyerekek már most is használják a “normál” Instagram alkalmazást, amely azonban hivatalosan csak 13 évesnél idősebbeknek szól. “A valóság az, hogy a gyerekek már minden szinten jelen vannak az online térben, és úgy gondoljuk, hogy a kifejezetten számukra kialakított, életkornak megfelelő élmények kifejlesztése sokkal jobban szolgálná a gyerekek és a szülők igényeit is” – mondta Mosseri.
Az Instagram Kids egy reklámmentes környezet lett volna, a szülők számára fokozott tartalmi kontrollal, hasonlóan a versenytársak gyerekeknek fejlesztett szolgáltatásaihoz, például a YouTube Kids-hez, a Spotify Kids-hez, vagy a házon belüli Facebook Messenger Kids-hez. Mondjuk a felsorolásban a Messenger Kids elég komoly kakukktojás, hiszen itt már kiderült korábban, hogy a fontos célok egyáltalán nem minden esetben működnek a valóságban: egy tervezési hiba miatt 2019-ben gyerekek ezrei csatlakozhattak olyan beszélgetésekhez, amelyekben jogosulatlan, tehát a szülők általi jóváhagyást kikerülő beszélgetőpartnerek is megfordultak. És talán épp a Messengeres fiaskó miatt sem gondolja mindenki azt, hogy a világnak jelenleg tényleg égető szüksége van a gyerek-Instagramra. Idén áprilisban a Campaign for a Commercial-Free Childhood nevű nonprofit szervezet levelet küldött Mark Zuckerbergnek, amelyben az Instagram Kids terveinek leállítását sürgette. A csoport szerint a 10-12 évesek nem fognak átszokni a “gyerekes” applikációra, ezzel csak még fiatalabb gyerekeket fog a Facebook az Instagramra szoktatni, hogy minél több személyes adatukhoz férjen hozzá.
Az Instagram vezér, Adam Mosseri továbbra is kiáll az Instagram Kids mellett, és elmondása szerint a jövőben szeretnék tovább fejleszteni azt. A projekt szüneteltetése elmondása szerint azonban időt ad csapatának arra, hogy megbeszélje a “szülőkkel, szakértőkkel, döntéshozókkal és szabályozókkal” az aggályokat – és a dolgok ezen részét valóban csak támogatni tudjuk. Mármint, azt, hogy igenis konzultáljanak a szülőkkel, szakértőkkel, döntéshozókkal és szabályozókkal és ha konszenzusra jutottak, csak akkor fogjanak hozzá az Instagram Kids további fejlesztésének. Ja, és konzultálhatnának akár a gyerekekkel is…