Sok hálózati forgalmat generál a céged? Akkor terheled az infrastruktúránkat, pénzbe kerülsz nekünk, tehát fizess! Nagyon lecsontozva ez az Európai Bizottság új terve, ami főként a Google-, Meta- és Netflix-méretű gigászokra céloz.
Globális óriásvállalatnak lenni sem fenékig tejfel. Persze sok szinte biztosan az, de az is tény, hogy világszerte sokan, sokféleképpen próbálják folyamatosan megsarcolni vagy megregulázni őket. Miért nem ott adóznak, ahonnan a pénzt keresik, miért nem ugyanúgy védik a felhasználói adatokat két különböző kontinensen, mennyi helyi alkalmazottat foglalkoztatnak, és így tovább: ez már csak ilyen, ha egy cég akkorára nő, hogy egyrészt sokféle és jogilag-üzletileg különböző területen működik, és persze van akkora bevétele, hogy lehet róluk bőröket lehúzni.
Az ilyesféle próbálkozások egy része mondvacsinált, a másik már jogosabb és megmagyarázhatóbb: ezek közé tartozik egy olyan tervezet, amelyet az Európai Bizottság vetett fel idén májusban. Margrethe Verstager, a testület digitális folyamatokért felelős alelnöke ugyanis kijelentette: komolyan tervezik egy olyan “fair hozzájárulás” módszerének bevezetését, amely az európai telekommunikációs rendszerek használatáért számolna fel valamiféle “adószerű” díjat azoknak a legnagyobb piaci játékosoknak, akik a leginkább terhelik az infrastruktúrát hatalmas adatforgalmukkal.
A bejelentés szerint a terv alapja egyszerű: a távközlési és hálózati szolgáltatók folyamatos monitorozásából és a szolgáltatók visszajelzéséből látszik, hogy egyre és egyre nagyobb adatforgalmat generálnak a tech-dinoszauruszok, amelyet értelemszerűen a szolgáltatóknak le kell követniük a rendszereik fejlesztésével, megerősítésével, ehhez viszont az okot adó vállalatok semmilyen forrással nem járulnak hozzá. Ez egyrészt extra költségeket, a tervezetteknél hamarabbi korszerűsítéseket igényel a szolgáltatóktól, és persze a felhasználók is megérezhetik az esetenként dráguló előfizetési díjak formájában.
Fejnehéz adatok
Az európai telekommunikációs szolgáltatókat tömörítő ETNO érdekképviseleti szervezet tagjai már jó ideje lobbiznak az EU illetékeseinél azért, hogy a költéseikhez igenis tegyék hozzá a magukét azok a globális versenyzők, amelyek a hálózatuk és erőforrásaik legnagyobb részét leuralják. Legfrissebb tanulmányuk szerint a legnagyobb hat “adatpörgető” gigavállalat, tehát az Alphabet, az Amazon, az Apple, a Meta, a Microsoft és a Netflix együttesen a globális internetforgalom 54 százalékáért volt felelős.
Azt persze még nem tudni, pontosan milyen formában és mekkora összeggel kell majd a nagy adatforgalmazóknak beszállniuk az európai telco-háttér fejlesztésébe, viszont az idei bejelentés azt vetíti elő, hogy az Európai Bizottság meghallgatta és megértette a hálózatokat üzemeltetők érveit, és a közeljövőben már tevőlegesen is megnyilvánul a kérdésben.
Az elemzők szerint nem konkrét adót vetnek majd ki (ennek jogi csűrcsavarai amúgy is komolyan elodáznák a bevezetést), inkább valamilyen arányosított, évenként befizetett összegekről lehet majd szó. Az ETNO tanulmánya szerint ez akár egy évente húszmilliárd eurós szintet is jelenthet, ami ráadásul nem csak önmagában értelmezhető, hanem az így felpörgetett telekommunikációs fejlesztések akár 72 milliárdos évi pluszt is jelenthetnek az EU gazdasági mutatóiban.
Érdekes, hogy a megcélzott gigacégek még nem igazán “keltek ki” a tervezet ellen – a legtöbben nem nyilatkoztak, de itt-ott még a hozzájárulás helyességéről is felbukkantak közlemények. Viszont persze főként elemzői és szakértői oldalon megjelentek olyan vélemények is, amelyek szerint közvetetten így is a felhasználókra terelődnek a terhek, hiszen a techcégek a kifizetett hozzájárulást olyan helyeken próbálhatják visszahozni, hogy ha nem is jön a fizetős Facebook vagy a prémium Google kereső, de mondjuk egyre több lesz a reklám és egyéb zsebbe nyúló extra a különféle platformokon. Hogy kinek lesz igaza, azt természetesen csak akkor lehet eldönteni, ha több kiderül az EU tervezetéről és a célba vett óriások is beillesztik ezt üzleti folyamataikba.