A nyár a tópartok, kirándulások, vidéki pihenés, nagy utazások mellett a fesztiválok, szabadtéri koncertek évszaka is. De mi van akkor, ha valamiért nem jutunk el a kedvenc előadóink fellépésére, vagy pont júniustól szeptemberig tart a gépünk előtt a munka? Ha most még kissé gyerekcipőben is jár a kezdeményezés, de egyre több példa akad arra, hogy távolról is átélhetjük a koncerthangulatot.
Koncerteket nézni, fesztiválokon sürögni-forogni természetesen élőben a legjobb. Ilyenkor nem csak az adott előadó élő teljesítményét lehet élvezni, de ott van körülöttünk az izgatott tömeg, kezünkben a sör-bor-üdítő, a fejünk fölött a csillagok, a barátainkkal összevigyorogva énekelhetjük a kedvenc refréneket, az előadások között pedig lófrálhatunk a helyszínen, begyűjtve néhány zenekaros pólót vagy egyéb relikviát. A nyár kifejezetten jó időszak erre, hiszen a füstös klubokból és a rideg arénákból ilyenkor a szabad ég alá költöznek az események, ráadásul nagyon még ki sem kell öltöznünk, hiszen teljesen elfogadott a nagy melegben valamilyen lenge szerelés.
Az viszont nem garantált, hogy épp ilyenkor időnk vagy lehetőségünk is lesz eljutni ezekre a koncertekre. Bár a munkavállalók jó része igyekszik úgy megválasztani az éves szabadságokat, hogy ezek egy része a nyári időszakra essen, sokszor ilyenkor esik be egy csomó munka is, ami elől nem lehet elszökni, máskor a kollégákkal csúszik össze a kívánt időszak, amikor valakinek engednie kell. És persze olyan is gyakran előfordul, hogy az általunk kinézett események egész egyszerűen túl messze vannak, és nincs pénzünk, időnk, lehetőségünk több országgal arrébb utazni a kiszemelt fesztiválra.
Szerencsére egyre több lehetőség van otthon is átélni az élményeknek legalább egy részét – leginkább a koncertek hangját és látványát. A lenge ruhát, a sört és a refrének éneklését pedig igazából megoldhatjuk otthon is. Nézzük, milyen módszereket alkalmaznak az előadók és a koncertszervezők ilyen esetekre!
Online közvetítések
Néhány fesztiválra már jóval azelőtt ki lehet aggatni a “megtelt” táblát, hogy az első koncert elkezdődne. Ezt felismerve a szervezők élő stream formájában is közvetítik a fellépéseket, amely egyrészt a zenekaroknak ad extra megjelenési felületet, és persze a szponzorok is nagyobb közönség felé látszanak. Az igazi lényeg viszont az, hogy a távolmaradók minőségi kameraképpel és jól kevert hanggal élvezhetik kedvenceik műsorát.
A német Wacken Open Air a rock és metal stílus egyik legnagyobb nyári eseménye: náluk a Magenta támogatásával fut a Wacken TV, ami nem csak a fontosabb koncerteket közvetíti élőben, de egyéb műsorokat is beiktat, ahol például virtuálisan körbejárhatjuk a rendezvény helyszínét, beleshetünk a backstage-be, vagy meghallgathatjuk a legőrültebb és legfurcsább látogatók kommentjeit. A korábbi fesztiválok kép- és hanganyaga YouTube-on is megtalálható, az idei fesztivál pedig augusztus elején indul, akkor majd a hivatalos weboldalon lehet rábukkanni az élő feedekre.
Egyéb fesztiválok szintén élnek a streaming technológia előnyeivel, idén már így volt ez a márciusi SXSW Music Festival esetében, amely saját stream-oldalon közvetített, a Dreamville áprilisban az Amazon Prime Video felületét használta, a Coachella a YouTube-on, a The Governor’s Ball a Twitchen streamelte a koncerteket, a Glastonbury világsztárjait pedig a BBC iPlayeren lehetett élőben követni. Van persze még jó néhány fesztivál nyáron, ezekre érdemes külön-külön rákeresni, hiszen az események oldalán mindig jelzik, milyen formában lehet távolról becsatlakozni. Sajnos akad néhány, mint a Lollapalooza, amelyek a nálunk még nem elérhető Hulu alól követhetőek, de kisebb-nagyobb egyéb rendezvények tucatjára lehet távolról is bekukkantani.
Amikor a játék nem csak játék
Jól látható, hogy a fiatalokat olyan helyeken is igyekeznek “megfogni” a zenei előadók és az őket képviselő kiadók, amelyek korábban szokatlannak számítottak. Ha már a közkeletű morgás szerint a mai gyerekeket ki se lehet robbantani a videójátékok elől, akkor a trójai faló elvén oda kell “becsempészni” koncerteket és egyéb zenés eseményeket, hogy a nézők kedvet kapjanak mindezt élőben is kipróbálni.
Az egyik első olyan virtuális koncert, amelyet egy játékban rendeztek, a World of Warcrafthoz köthető 2011-ben. Itt egy kitalált zenekar, a Level 90 Elite Tauren Chieftain játszott, és a játékban épp az adott területen kalandozók tudták meghallgatni a klasszikus metal alapokra épülő poén-dalt.
Az egyik legnépszerűbb platform az elmúlt időszakban a Fortnite játék, amelyen belül egy csomó virtuális koncert lezajlott már. Az Epic Games olyan celebritásokat szerzett már meg erre a célra, mint Ariana Grande, Travis Scott vagy Marshmello. Ilyenkor a játék előre jelzi, hogy a virtuális váróban – tehát azon a helyen, ahol a játékosok általában az egymás elleni küzdelmek előtt szoktak gyülekezni – mikor indul el a buli. Ekkor aztán felépül egy virtuális színpad, és az adott énekes, DJ vagy zenész digitális képmása elkezdi a szórakoztatást, miközben a játékosok avatárjai különféle táncmozdulatokkal vagy egyéb mozgáskombinációkkal partizhatnak.
Hasonló fellépésekre más játékokban is volt már példa, a KoRn például az Adventure Quest 3D-ben zúzott egy meglepőt, a Robloxban a Royal Blood és Lil Nas X szórakoztatta a nagyérdeműt, és persze nem maradhat ki a legfiatalabb korosztályt évek óta lázban tartó Minecraft sem. A “kockás-építős” online játékban tartottak már látványos effektekkel kísért rave- és technóbulit, valamint átkockásították a 2020-as South By Southwest fesztivált (SXSW), amelyben BXBW (Blocks By Blockwest) néven fellépett többek között a Nothing Nowhere, a Fever 333, és az Against the Current is.
30 fok helyett 360
A virtuális koncertlátogatásnak az egyik legnagyobb lökést a VR- és AR-technológia adhatja. Ennek segítségével ugyanis már nem csak egy monitor elé tudunk leülni, hogy kétdimenzióban nézzük a távoli eseményt. A headsetet felpattintva szabadon nézelődhetünk körbe, és a kontrollereknek, mozgásfigyelő rendszereknek köszönhetően akár csápolhatunk vagy táncra is perdülhetünk – igaz, a headbangelést nem javasoljuk, mert a messzire repülő headseteket a falon ripityára törni kissé drága mulatság. Egy azonban tény: most, hogy az Apple is bejelentette kissé drága, de kifejezetten sokat tudó új eszközét és a Meta mellett többen tervezgetnek hasonlót, hamarosan friss lendületet kap a 360 fokban átélhető fesztivál-látogatás. Az alábbi videót VR-eszközzel teljes 360 fokban forogva nézhetjük meg, telefonnal szintén körbenézhetünk az eszköz mozgatásával, ha pedig hagyományosan, monitoron indítjuk el, akkor egérrel, fogd-és-húzd módszerrel változtathatjuk a nézőpontot.
Ilyen módon többek között a Tomorrowland nagyszínpadát, a Coachella és a Lollapalooza egyes koncertjeibe is be lehetett már csatlakozni. Több vállalat is rácsapott a lehetőségre, és akár ingyenes, akár “belépőjegyes” formában kínálnak elérést távoli koncertekre, ilyen például az AmazeVR, melynek használatához a Meta valamelyik headsetjére van szükség, onnantól pedig válogathatunk az egyre bővülő koncertnaptárból. Egyelőre azonban még ritkábbak azok az események, ahol az élő koncerttel egy időben követhetjük az eseményeket otthonról: érdekességek szintjén azonban egyre többször beleszaladhatunk efféle kísérletekbe játékokban és streaming platformokon egyaránt. A jövő pedig annak függvényében alakul majd, mennyire terjed el a sokszori nekifutás után most már tényleg a VR/AR headsetek és alkalmazások használata.