Egy multicég esetében kifejezetten komoly feladat a munkatársak színvonalas utánpótlásának biztosítása, a megfelelően képzett és motivált fiatalok felkutatása és képzése. A Telekom Kickstart programjának lassan letelik az első éve, és máris a másodikra készülnek: a tapasztalatokról és tervekről a projekt szakmai vezetőjével és egy gyakornok résztvevővel is beszélgettünk.
A Kickstart program első éve az eddigi visszajelzések és eredmények alapján egyértelmű siker – meséli Hinterstein Anikó, aki Talent Experience CoE Lead pozícióban az újfajta gyakornoki folyamat szakmai vezetője. Nem csoda tehát, hogy idén is várják a jelentkezőket, mégpedig ismét a közösségi média közvetítésével, hiszen ezen a módon lehet a leginkább hatékonyan megszólítani a megcélzott csoportot. Magyar nagyvállalatok szintjén kifejezetten újszerű, hogy az egyik fő kommunikációs csatorna az Instagram: a közösségimédiás hirdetések mellett persze a közvetlen felsőoktatási kapcsolatokat is használják, de a minden információ konkrétan egy Instagram aloldalon érhető el.
Idén 22 gyakornok számára biztosít helyet a program, közülük 16 informatikai, illetve mérnöki előképzettségű, 6 pedig gazdasági ismeretekkel rendelkezik az elvárások szerint. De persze nem csak ez számít a kiválasztás során: az igazán sikeres pályázó képes “out-of-the-box” gondolkodásra, érződik rajta a fejlődés iránti elhivatottság és a felelősségvállalás iránti igény. A mostani, második kampány során az érdeklődők először egy előregisztrációval jelentkezhetnek, majd a tényleges kiválasztás mindössze 24 órán át tart: ez május 20-án délben indul.
Nyitva van a Magenta-kapu
Azok a gyakornokok, akik bekerülnek a kiválasztottak közé, egy éves, határozott idejű szerződéssel kezdhetik meg a munkát a Telekom különféle egységeiben. A fiatalok a céges feladatok elvégzése mellett szakmai mentorokat kapnak, akik folyamatosan segítik a fejlődésüket, de konkrét képzéseken is részt vesznek, így például önismereti, prezentációs, kommunikációs, agilis munkavégzéssel kapcsolatos tréningek várnak rájuk.
Emellett, bár más és más területeken dolgoznak, a közöttük folyó kommunikáció sem szakad meg, hogy egyrészt megoszthassák egymással a tapasztalataikat és átsegíthessék egymást a különféle akadályokon. A kreativitásukat is komolyan próbára teszi a Telekom, erre egy kiscsoportos projektmunka szolgál: itt a gyakornokokból képzett, pár fős csapatoknak egy adott témakörben kell valamilyen újító megoldást kidolgozniuk, majd prezentálniuk a szakemberek felé.
A gyakornoki idő alapvető hozadéka a résztvevők számára természetesen a tapasztalatszerzés, de nagyon vonzó, hogy az egy év végeztével a jó munka “gyümölcse” a szintlépés, melynek során már teljes értékű munkatársként, valamilyen junior pozícióban folytathatják a munkát a Telekomnál. Az első évad sikerének egyik fokmérője Hinterstein Anikó szerint az, hogy 15-en ki is használták ezt a lehetőséget.
Bár egy multicégnél eleve nagy kihívás a gyakornokok számára az élesben végzett munka, amely egyfajta “mélyvízbe dobásnak” felel meg, az első évben kezdők számára extra nehézséget okozott a járványhelyzet miatti átállás a távoli munkavégzésre: a csapatnak mindössze két hét adatott meg “normális” irodai környezetben, majd jöttek a kijárási korlátozások. Szerencsére a Telekom belső kommunikációs és technológiai hátterével sikerült felülkerekedni a nem várt problémákon, és a mentorok, valamint egyéb csoporttagok is nagyon odafigyeltek, hogy ha virtuálisan is, de végig ott legyenek a gyakornokok számára, ha bármilyen kérdésük vagy megjegyzésük akadna.
Indul a 2.0
Az előző év tapasztalatai egyrészt megerősítették a Telekom toborzással foglalkozó szakembereit abban, hogy jó úton járnak. Mind a gyakornokok, mind pedig a velük folyamatosan kapcsolatban lévő mentorok és más munkatársak visszajelzései alapján tovább tudták finomítani a jelentkezéssel és kiválasztással kapcsolatos folyamatokat, így nagy várakozással néznek a május 20-án induló új kiválasztási kör elé. Annyi már látszik, hogy az előzőnél kissé több szakmai kérdésre kell számítaniuk a jelentkezőknek. Az viszont az első év alapján biztos, hogy aki a 24 órás hajrá végén bekerül a programba, akár egy teljes élet karrierjének első, biztos lépcsőfokára léphet.
Kickstart a gyakornok szemével
Persze furdalt minket a kíváncsiság, hogy vajon hogyan élte meg az első évet egy olyan gyakornok, aki sikerrel pályázott a programra. Jansik Áron az MSc képzésének második félévében járt, amikor a Telekomnál dolgozó rokona egy belső levelezés alapján felhívta a figyelmét a programra. Mivel Áron vegyészmérnöki alapképzés után váltott az őt jobban érdeklő műszaki menedzseri MSc képzésre, az általa választott szakiránynak nagyon is megfelelt a Telekom által kínált lehetőség. Amikor megtudta, hogy bekerült a kiválasztottak közé, még a portugál Erasmus csereprogramját is lemondta – a lassan egy éves tapasztalatai alapján úgy látja, egyértelműen megérte.
Áronnak főleg az tetszett meg a programban, hogy már konkrét munkatapasztalattal vághat neki az iskola utáni életnek, ráadásul nem valamilyen startupnál, hanem egy elismert multinál tanulhat meg mindent, amit az iskolapadban már nem lehet bemagolni. A Technology Unit alatt működő Platform and Core Services Tribe tagjaként kezdett el dolgozni, ahol jól jött, hogy informatikai háttérrel is rendelkezik, valamint a kommunikációs és projektmenedzsment terület a fő csapásirány. A lassan lejáró egy év után egyértelmű volt számára, hogy marad is a vállalatnál, miközben a gyakornoki tapasztalatok egy másik sikert is hoztak: MSc diplomamunkáját egy tényleges, Telekomnál végzett projektjéről írta (a diplomáját egy hónap múlva védi, ezúton is drukkolunk neki).
Csoportban, egyedül
Elmondása szerint Áron sem élte meg zökkenőmentesen a koronavírus nem várt hatásait: a gyakornoki időszak első két hetében tudott még bejárni az irodába, ahol a közvetlen munkatársainak nagyjából 90 százalékával tudott személyesen találkozni, majd jött a nagy váltás, és otthonról kellett helyt állnia egy jóval személytelenebb, ismeretlen munkastílusban. Az első időszakban a fiatalembert valóban kissé próbára tette és megijesztette ez a kihívás, de gyorsan sikerült fejben átállnia. Ugyan az első hetekben hiányzott neki, hogy nincs mellette személyesen valaki, akinek elég csak ránéznie a monitorára és máris adja a tanácsokat, de a mentorok és kollégák agilis, rugalmas hozzáállása gyorsan visszazökkentette, és végül hatékonyan tudta elvégezni a feladatait.
Nagyon jól esett számára az is, hogy folyamatosan ösztönözték a más területekre kerülő gyakornokokkal történő kapcsolattartásra. Külön szerencséjére egy közeli ismerősét is beválogatták a programba, aki a kontrolling területen kezdett dolgozni, vele napi szinten tudták átbeszélni a tapasztalatokat. Emellett a szervezők is odafigyeltek arra, hogy a fiatalok gyakran kommunikáljanak, ezáltal támogatva egymást. A fent már említett csoportos projekt is hasznosnak, valamint pozitív élménynek bizonyult: a nagyjából két hónapon át tartó feladatot öt fős csapatban végezték, Áronék témája pedig az úgynevezett selfcare-jellegű hibakereső megoldások fejlesztése, illetve új ötletek bevezetése volt. Ennek lényege az, hogy tovább csökkenthessék az ügyfélpanaszok miatti személyes kiszállások számát olyan esetekben, ahol maga az ügyfél is könnyen orvosolni tudja a problémát.
Áron tehát már a Kickstart program “élő bizonyítéka”, aki hamarosan gyakornoki helyett junior titulust láthat viszont virtuális névjegykártyáján. Hasonló feladatok, valamint sikerek és lehetőségek várnak arra a 22 fiatalra, akik a május 20-i kiválasztás után az idei gyakornoki program résztvevői lehetnek: ők ráadásul remélhetőleg már több időt tölthetnek majd valós irodai környezetben, ahogy a járványhelyzet enyhül.