Gyakornoknak lenni szerencsére már egyre több helyen többet jelent a kávéfőzésnél és ingyenes diákrabszolgaságnál: a Telekom és a T-Systems Kickstart karrierprogramja a jelentkezők számára valós munkatapasztalatot, a vállalatnak pedig képzett, és már a munkakezdéskor helyismerettel is rendelkező, gyakorlott régi-új kollégát biztosít.
Bizony, sokakban még mindig régi, kínos sztereotípiák élnek a különféle gyakornoki programokkal kapcsolatban: eszerint a diákok szeretnék minél gyorsabban “letudni a kötelezőt”, a cégeknek pedig sokszor felesleges nyűgöt jelentenek a fiatalok, akik a gyakorlati tapasztalatok helyett legfeljebb egy lepecsételt papírral és több hónapnyi kávéfőzéssel, aktatologatással lesznek “gazdagabbak”. A Telekom Kickstart programja több szempontból is felrázza ezt az elavult elképzelést, és valóban pályára állítják a fiatalokat: már a kiválasztás folyamata is újszerű, amelyben a közösségi média, a videóinterjú és az interaktív jelentkezési módszerek frissességét alkalmazzák. A kiválasztottak pedig már éles feladatokban vesznek részt, valóban hozzájárulnak a vállalat, miközben mentoraiktól, egymástól és különböző tréningektől is komoly segítséget kapnak a beilleszkedéshez és hatékonysághoz.
A programnak immár a harmadik évada indult el idén májusban, a hónap végén az idei résztvevők nagy részének kiválasztása is megtörtént. De vajon miben rejlik a Kickstart sikere, és miben más a kiválasztás, mint az előző években? Erről kérdeztük Szőnyi Andrást, a Telekom employer branding specialistjét.
Távol, mégis közel
“A korábbi 24 órás gyakornoki kiválasztásaink után az első Kickstart programunk 2020 tavaszán, épp a járványhelyzet fokozódása idején indult, ezért itt a korábbi személyes interjúkról át is tértünk a teljes mértékben online kiválasztásra. Ennek első körében egy videóinterjú kitöltésével kezdtek a pályázók, a legjobbak pedig egy online kiértékelésen vettek részt, és közülük került ki a 20 első évfolyamos Kickstart gyakornok. Ezt felturbózva idén már egy Insta-sztori ideje, tehát 24 óra alatt választottuk ki a harmadik évfolyam gyakornokait.” – magyarázza Szőnyi András
Az idei körben közel 200 pályázat érkezett be a Telekomhoz, közülük szeptembertől 28-an kezdhetik meg gyakornoki munkájukat különféle csapatok tagjaiként, változatos munkakörökben. “A pályázható pozíciók többsége informatikai-műszaki jellegű volt, például Data science, DevOps és szoftverfejlesztés, de a marketing területe is érdekesnek bizonyult. Fontos volt számunkra, a lelkesedés: azokat kerestük, akiken valóban látszik az elhivatottság, hiszen sokféle olyan feladatkör várja őket, amelyeknek jó részét még nem is tanulhattak elméleti szinten. A videóinterjú és az ezt követő beszélgetés alapvető szakmai kérdései mellett kifejezetten azt figyeltük, milyen jövőképpel rendelkeznek, merre mennének tovább, ami sokat elárult arról, kiknek tudnánk igazán testhezálló feladatköröket adni.”
Az idei évre már az is látható, hogy a hagyományos álláskeresőkhöz hasonlóan a gyakornokok is komolyabban érdeklődnek a távmunkás lehetőségek iránt, amelyre a Telekom is nyitott, ez ráadásul a korábbi körnél többeknek jelenthet lehetőséget arra, hogy csatlakozzanak a csapathoz.
“Természetesen a gyakornoki időszak a munka mellett a fejlődésről, a csapatmunka megtapasztalásáról, a közös ötletelésekről, a munkahelyi légkör megismeréséről is szól, így örülünk, hogy a gyakornokok is komfortosak azzal, hogy csatlakozva a Székházban dolgozó kollégák heti három otthonról dolgozós, és két nap bejárós modelljéhez, hetente néhány napot töltsenek bent az irodában. Azáltal, hogy alapvetően sokkal nagyobb tere lett a home office-alapú munkavégzésnek, több gyakornok vidékről is csatlakozott a programba, mivel nincs szükségük folyamatos ingázásra, vagy a munka miatti költözésre.”
Kihívás és közösség
A korábbi Kickstart programok egyik fontos jellemzője volt az, hogy a kiválasztottak nem csupán az adott részleg egyik fogaskerekévé váltak, hanem egy szoros közösséget is alkottak, ahol egymás között is lehetőség nyílt tapasztalatcserére. “Ez a kis közösség azért is fontos, mert bár a Kickstart-gyakornokok a vállalat sokféle helyszínén, különféle munkakörökben dolgoznak, a gyakornoki időszak utolsó három hónapjában egy közös projektfeladat megoldása is vár rájuk. Ezt idén NGO-k közreműködésével fogjuk megtenni: az értékteremtő szakmai támogatás mellett célunk, hogy a Kickstart gyakornokok megtapasztalják az agilis szerepeket, a keresztfunkcionális csapat működését, ahol egy közösen megfogalmazott cél érdekében, összetartó egységként kell részt venniük.”.
Az eddigi programok sikerét az is jól mutatja, hogy az első két év 42 gyakornokából 39-en főállásban is a Telekomnál maradtak. Szőnyi András szerint az egy évig tartó folyamat során heti 20 órában dolgozó gyakornokoknak elméleti tanulmányaik befejezésével párhuzamosan megismerkednek a munka valódi kihívásaival, éles helyzetekben működnek, tényleges problémákat oldanak meg. Megtanulják, hogyan álljanak helyt igazi vállalati környezetben, munkatársakkal, ügyfelekkel, határidőkkel, és olyan feladatokkal, amelynek a vége már nem csak egy jegy az indexben. Épp ezért a szeptemberben kezdő 28 új gyakornok is azzal az előnnyel indul, hogy a tanulmányaik végeztével nem teljesen elveszve kell válogatniuk munkahelyek és lehetőségek között, hanem jó esetben csak annyi változik, hogy heti 40 órában, egy főállású szerződéssel a zsebükben, eggyel feljebb lépve folytatják a már egy éve elkezdett karrierjüket.