Furcsa új világ: önvezető autó havidíjért?

0

Noha az önvezető autózás fogalma már régóta ismert, és sokan kísérleteznek egyre okosabb megoldásokkal, a várakozások ellenére 2021-ben még nem rohangásznak autonóm járművek a világ útjain. De talán most jöhet az új lépcsőfok, bár kissé furcsán.

A Tesla önvezető funkciójáról – 2014-es megjelenése óta, amikor még csak említeni is finoman említette Elon Musk a valódi önvezetés lehetőségét – sokat olvashatott és rengeteg videót láthatott a nagyközönség. Kis túlzással a szemünk előtt “nőtt fel” az egyszerű távoli (over the air) frissítések lehetőségéből ez a funkció az eközben hardveresen is egyre okosabb Teslákban. Először még mindenki szörnyülködve nézte azokat a videókat, ahol a tesztjárművekben látszólag boldogan szundikált a sofőr, miközben éles forgalomban haladtak a járművek. Meg aztán – a nagy múltú autógyártók mellett egyetlen új, és még csak nem is kiforrott ötlet miatt úgysem rúghat labdába egy kaliforniai startup, nem igaz?

Ehhez képest, bár a hagyományos autóipari cégek is egyre több automatizált funkciót építenek be új modelljeikbe, nagyon úgy tűnik, hogy a Tesla igenis a gépjárművek piacának egyik legkomolyabb szereplője lett, mégpedig azért, mert a versenytársak még mindig nem mertek olyan autonóm szintre merészkedni, mint Elon Musk vállalkozása, amely az elmúlt hónapban újabb lépcsőfokra lépett.

Musk az óvatos kopogás után berúgja az ajtót

Egy ideje ugyanis elkezdtek szállingózni a beszámolók a Tesla új, havidíjas formában elérhető önvezető funkciójáról, amelyet egyelőre csak egy szűk béta tesztelő tulajdonosi réteg kapott meg. A július közepén érkezett FSD 9.0 (Full Self-Driving) funkció elég nagy port kavart nem csak teslás körökben, ugyanis elsőre kicsit úgy tűnt, mintha mindössze egy marketingfogás lenne csak az egész. Az első napokban kikerült videókon egy bizonytalan, a forgalmi helyzeteket sokszor félreismerő, például balra befordulni képtelen rendszert láthattunk, ami természetesen sok tekintetben komoly előrelépés volt az előzőekhez képest, mégis egyfajta nagyon bizonytalan és félelmetes érzés kerítette hatalmába a nézőt.

Alig pár nappal a 9.0 verzió után azonban július 30-án szép csendben (legalábbis a Tesla és Musk vérmérméskletéhez képest mindenképp visszafogottan) megérkezett a 9.1, ami bődületes változást hozott az elődhöz képest. Azzal, hogy a Teslák orrában elhelyezkedő radar-érzékelőtől érkező információkat kiegészítették a járműben található kamera képeivel is, óriási fejlődést értek el az önvezetés szintjében. Ez pedig annyira meggyőző, hogy már-már azt kell gondolnunk, hogy az első 9.0-ás verzió bénasága szimpla átverés volt, hogy felkorbácsolja a kedélyeket az “igazi premierre”. Nyilvánvalóan a kamerakép használatán kívül jócskán átdolgozták a szoftver egészét a mérnökök, hiszen az új videókon már egy magabiztos, még akár a komolyabb városi forgalomban is helytálló önvezető rendszert láthatunk, ami nyomokban sem tartalmazza az előző verzió bizonytalanságát.

Havidíjas autonómia

Elon Musk tartotta a szavát, hiszen július 30-án szinte óramű pontossággal érkezett ez az 9.2-es, új verzió, így abban sem kételkedünk nagyon, hogy a kéthetente érkező frissítések ígéretét túlzottan megszegné a vállalat, ám azt még nem tudjuk, hogy pontosan mikor kerül kereskedelmi forgalomba a szolgáltatás. A – jármű felszereltségétől és a kapcsolt szolgáltatásoktól függően – 5000, vagy 10000 dolláros induló csomag után 199 és 99 dolláros havidíj ellenében igénybe vehető FSB szolgáltatás nem lesz tucattermék, ez szinte biztos, azonban, ha ez a jövő, akkor esélyesen sokan nagy kanállal kérnének belőle még akkor is, ha a beígért kétheti frissítések nem jelentenek majd ekkora ugrást, mint a mostani.

Az persze már komolyabb kérdés, hogy a teljes piac, beleértve a vásárlókat és az összes többi autóipari vállalatot, hogyan fogadja majd ezt az előfizetéses modellt. Az ugyanis a gépjármű-forgalmazás kezdete óta megszokott dolog, hogy ha valaki autót szeretne, kifizeti az árát és megkapja az egészet, nem kell még havonta fizetnie mondjuk az autórádióért vagy az indexlámpák használatáért. Viszont az is tény, hogy más piaci szegmensekben már sikeresen hódít a havidíjas módszer: egyre többen használnak például időszakos díjért szoftvereket, amelyek még csak nem is a saját gépükön futnak, hanem valahol a felhőben, és automatikusan váltanak új verzióra – már, ameddig fizetjük értük az időszakos szolgáltatási díjat. Ugyanígy egyre többen nem járunk moziba vagy nem gyűjtünk DVD-n, Blu-Rayen és egyéb formában filmeket, hanem teljes katalógust „bérlünk” a Netflixtől. Ha tehát sikerül meggyőzni az autós vásárlóközönséget a módszer létjogosultságáról, és főleg a Tesla megoldását átveszi a többi gyártó is, akár tényleg beindulhat a régóta várt önvezető autózás.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét