Az almás okosszemüveg megjelenését egy időben mindenki biztosra vette, aztán viszont kevesebb szó esett a dologról egy ideig. Most azonban újra felbukkant a titokzatos termék, ezért összeszedtük, mit érdemes tudni róla.
Néhány évvel ezelőtt egy titokzatos startup bukkant fel a tech világban óriási befektetőkkel a háta mögött és egy olyan techdemóval, amitől még a veterán újságírók álla is picit koppant a földön. Ők voltak a Magic Leap, egy kiterjesztett valóságra fókuszáló startup, ami azt ígérte, hogy döbbenetes látvánnyal, döbbenetes dolgokat fogunk tudni egy AR (augmented reality) szemüveg segítségével a való világban létrehozni.
Ám a történet idén csúnya véget ért és a Magic Leap felhagyott az AR szemüveg fejlesztésével, utat és ezzel együtt iparágat váltott, elbocsátotta az alkalmazottai jó részét, és a közel 3 milliárd (!) dolláros cégérték ellenére a korábbi színtérről gyakorlatilag eltűnt. Így már biztosan nem vehetjük meg a Magic Leap 1 munkanéven fejlesztett kiterjesztett valóság szemüveget. De úgy néz ki, hogy lesz egy Apple AR szemüveg “Glass” néven, méghozzá nem is kell rá éveket várnunk.
Talán még mindenki emlékszik a virtuális valóság sikerhadjáratára (vagy fogalmazzunk úgy, hogy a téma felhájpolására), amiből aztán nagyon sok minden nem lett, de egy időben a Facebook, a Samsung, az Oculus, a HTC, de még a Sony is VR szemüveget akart készíteni, amit páran meg is tettek. És valahogy úgy, mint a 3D TV-k, ez a virtuális valóság is egy kicsit elhomályosodott az utóbbi időben és kis túlzással a pornóipar egyik szerelemgyereke lett (már elnézést a hasonlatért). A VR eszközök ugyanis egyelőre nem szépek, túl bonyolultak, drágák, egész egyszerűen túl sok a kapcsolódó technológia, miközben kevés a felhasználói élmény. Pedig már akkor is létezett az augmented reality (AR), a kiterjesztett valóság, ami sok szempontból izgalmasabb, mint a virtuális valóság: a való életbe helyezhetünk digitális, “nem létező” dolgokat, eseményeket, információkat, úgy, hogy közben nem fájdul meg a fejünk és ugye sokkal élethűbb a grafika is, hiszen a környezet itt nem virtuális, hanem a valóság. Mindez ráadásul valamivel olcsóbb és kicsivel egyszerűbb technológiát igényel, ennek ellenére egy jó ideig mégis a VR headseteket áldotta az egész világ. Azóta viszont eltelt pár év és az is látszik, hogy egy viszonylag szűk, főleg játékos rétegen kívül a VR nem mozgatott meg tömegeket, ellenben az AR lehetőségeire egyre többen kattannak rá. Nem véletlen, hogy az Apple is inkább ebbe irányba megy és úgy néz ki, hogy legkésőbb jövő év elejére elkészül a rég emlegetett Apple Glass.
Amit pedig a Magic Leap hibáiból tanulhat a cupertinói órás – bár eddigi pályafutása alapján nem valószínű, hogy elkövetné ezeket a hibákat – az az, hogy egy igazán sikeres termékben nem (csak) a technológia a lényeg. Bármennyire is furcsa kimondani ezt, egy ilyen forradalmi eszköznél, egy eddig soha nem látott termékvonal esetében a külcsín mindig fontosabb lesz, mint a belbecs, ahogy ez már számtalanszor beigazolódott. A vásárlóknak fontosabb, hogy aránylag megfizethető áron egy alapszolgáltatásokat, magas felhasználói élményt nyújtó eszközt kapjanak, ami tökéletesen beleillik az Apple jelenlegi ökoszisztémájába és kiegészíti azt, mint, hogy tényleg forradalmi-e maga a technológia. Így aztán, ha nem is lesz képes a Magic Leap 1 összes trükkjére az Apple Glass az állítólag 500 dollár körüli induló áron, az is elég lesz a világnak, hogy némi plusz információt szolgáltat, például az idei iPad-ben már debütált LiDAR lézerrel feltérképezve a környezetünket. Ezzel egyfajta látványos extra, “virtuális réteget” rajzol a saját világunkra, ám mindezt csinos ruhában teszi majd, így szinte biztos a siker.
Ugyanúgy, mint ahogy annak idején az első Apple Watch-ból hiányzott a GPS és a SIM kártya, aztán pár generációval később megkapott minden földi jót és az iparág vezető okosórája lett. Vagy szintén ott az AirPods, ami debütálásakor, 2016-ban nem volt olcsó, nem is szólt annyira jól, nem voltak távvezérlő funkciói, de aztán pár évvel később megérkezett az AirPods Pro immár zajszűréssel, jó hangminőséggel és távvezérlő funkciókkal. Viszont addigra az Apple eladott már jó pár milliót mindegyik előző szériából, melyek kivétel nélkül rendelkeztek az Apple-féle ikonikus dizájnnal.
Meg aztán arra is érdemes gondolni, hogy az Apple valahol pont ebben a megközelítésben a legjobb. Az iPhone előtt is volt okostelefon, csak épp bonyolult rendszerrel, kötelező érintőpálcikával, az Apple tehát nem feltalálta, hanem újrafeltalálta azt az iPhone formájában, közérthetővé és szexivé tette, és máris fellendített egy teljesen új iparágat. Ugyanez történt anno az mp3-lejátszókkal, később pedig a tabletekkel is, tehát lehet, hogy az AR lesz az a terület, amely ugyan szintén létezik már, de az Apple-féle kezdőrúgásra vár.
Az Apple tehát pont fordított megközelítést alkalmaz, mint a Magic Leap. Nem a technológia bonyolultságára és újszerűsége koncentrál, hanem szimplán csak alkotni akar egy olyan eszközt, ami tökéletesen illik az iPhone, az iPad és a Mac-ek mellé, kiegészítve azokat, hogy egy olyan újabb almás eszköz legyen, amit majd nagyon sokan fognak megvásárolni. Valószínűleg a 3. vagy 4. generáció már tudni fogja azokat az extrákat, amit évekkel ezelőtt demózott a Magic Leap, csak addigra már millióknak lesz Apple Glass az orrán és az összes iparági szereplő ismét az almás márkát másolja majd. Hogy ebből mi valósul meg? Pár hónap múlva kiderül!