A jövő játékkonzolja olyan, hogy nem is kell hozzá konzol

0

A cloud gaming lényege, hogy a játékok nem a nálad lévő eszközön futnak, azokat online szerverekről „közvetítik” a laptopodra, tabletedre vagy telefonodra, mintha csak Netflixet néznél. Így megspórolhatod a drága játékgép árát, viszont a zökkenőmentes játékhoz jó minőségű netkapcsolatra van szükség. Már arra is van mód, hogy kipróbáld!

A videojáték korunk tömegmédiája, a legújabb játékok látványos virtuális világai sok órányi élvezetet nyújt bárkinek. Már akkor, ha valaki össze tud gyűjteni a legújabb játékgépre, vagy egy erős grafikus képességekkel bíró PC-re, amely képes futtatni ezeket. Ám a cloud gaming technológia véget vet ennek: hamarosan bármilyen alapgépen, így akár okostelefonon is nyúzhatod a legújabb AAA-kategóriás csúcsjátékokat.

A felhőalapú játékszolgáltatás lényege, hogy a te eszközödön csak valamilyen kliensprogram fut, a grafikai számítások egy távoli szerveren futnak, amelyre online streamelik a játék képét gyakorlatilag érzékelhetetlen késleltetéssel. Tehát nem kell százezrekért grafikus kártyát vagy játékgépet vásárolnod, akár a nagymamád laptopján is el fog indulni így például a legújabb Forza autószimulátor.

Jelenleg három nagyágyú, a Microsoft, a Google és az Nvidia chipgyártó cég nyújt cloud gaming szolgáltatásokat. Magyarországról egyelőre az utóbbi cég Geforce NOW szolgáltatása érhető el, ezért ezt próbáltuk ki, hogy első kézből számolhassunk be tapasztalatainkról.

Hihetetlen, de tényleg működik!

Egészen sokkoló élmény, amikor a korábban csak Wordre, Excelre és Outlookra használt munkahelyi laptopon elindul a kedvenc videojátékod, tökéletes full-HD grafikával. Márpedig ez történt: az Assassins Creed, a Tomb Raider, vagy a Fortnite maximális beállításokkal futott gond nélkül.

Elképesztő az illúzió, hiába mozgattam az egeret, vagy a kontroller botkormányát, késleltetést egyáltalán nem érzékeltem, minden ugyanolyan volt, mint amikor az otthoni gamer gépemen nyúzom – leszámítva, hogy az Nvidia szolgáltatásán jelenleg full-HD az elérhető maximális felbontás, otthon pedig egy fokozattal nagyobb részletességen játszom.

Okostelefonok és tabletek közül egyelőre csak androidos készülékeken működik a Geforce Now, az Apple-lel vélhetően még egyezkedik az Nvidia a feltételekről. A képminőség ezeken az eszközökön is zseniális, de az érintőképernyős irányítás már kevésbé – nem véletlen, hogy több gyártó is markolatszerű tablet-, és telefonkontrollereket dobott idén a piacra.

Nyilván van hátulütője is a szolgáltatásnak: eleve csak a Steam vagy az Epic Games digitális áruházakban vett játékokat lehet működésre bírni a Geforce Now-ban, de ezek közül sem minden játék támogatott – a pár száz saját játékomból nagyjából 45-öt lehetett a felhőben futtatni. A szolgáltatás havidíja e sorok írásakor 5,5 euró, vagyis nagyjából kétezer forint, vagyis évi 24 ezer forint. Ha ezt az összeget minden évben félreraknád, kb. hat év lenne, mire összejönne egy izmosabb grafikus kártya vagy egy Xbox/Playstation konzol ára.

A Geforce Now oldalán ingyenes próbalehetőség is van, ahol letesztelheted a szolgáltatást. A sávszélesség-igénye nem vészes, de beállítástól függően óránként 4-10 gigabájt adatforgalmat is generálhat, ezt tartsd észben! Fontos, hogy olyan helyen használd, ahol stabil, erős a wifijel, vagy a PC-det kapcsold LAN-kábellel a modemhez a legjobb élményért!

A Microsofttól a játékok Netflixe érkezik szeptemberben

A Windowsról és az Xbox konzolairól ismert cég épp a héten jelentette be, hogy szeptember közepétől (21 másik ország mellett) Magyaroszágon is hozzáférhető lesz xCloud nevű cloud gaming szolgáltatása – méghozzá elsőként androidos telefonokon. A szoftveróriás az Nvidiától eltérő üzleti modellben gondolkodik, és nem csak a felhőből érkező számítási kapacitást, hanem a játékot is egyben kínálja.

Az Xbox Game Pass Ultimate szolgáltatás keretében a sajtóhírek szerint havi 15 dollárért (~4500 forint) száz különböző játékot nyúzhatsz majd korlátlanul (amíg aktív az előfizetésed). Az androidos telefonok mellett idén elérhető lesz a szolgáltatás Xboxra (hogy a korábbi generációs gépen játszhatsz az újabb gépre írt játékokat), illetve windowsos PC-kre is.

A zökkenőmentes irányításhoz érdemes beszerezni egy vezeték nélküli Xbox One vagy PS4-es Dualshock 4-es irányítót, mivel ezek Bluetoothon kapcsolódni tudnak az okostelefonhoz is, és az xCloud is támogatni fogja ezeket, így egy tableten is a komfortosan lehet majd forzázni.
A Google már a mobilos játékstreaminget teszteli

Sajnos a Google Stadiát itthonról egyelőre nem lehet elérni, és még azt sem tudni, hogy mikor lesz elérhető a magyarok számára, pedig a keresőcég szolgáltatása is érdekes: akár 4K-s képet, térhatású hangot is támogat. Havidíja 10 dollár (3 ezer forint), viszont ezért nem járnak játékok, és a máshol megvásárolt programokat sem lehet futtatni. E helyett a Stadia saját webáruházában elérhető játékokat kell megvásárolni a használathoz.

Ezen az oldalon megnézheted, hogy a szolgáltatás milyen telefonokkal, tabletekkel és okostévékkel és irányítókkal használható. Sajnos nem minden létező modell támogatott, de például egy Chromecast Ultra tévéokosító, valamint egy hivatalos Stadia kontroller birtokában már a meglévő okostévén is lehet futtatni a játékokat anélkül, hogy egy külön játékkonzolra lenne szükség.

A Google mérnökei is gőzerővel dolgoznak a Stadia fejlesztésén, a múlt héten a cég bejelentette, hogy akár 4G vagy 5G mobilhálózati kapcsolaton keresztül is használható a szolgáltatás a vezetékes net és a wifi mellett – mondjuk egy korlátlan adatcsomag nem árt hozzá, hiszen óránként sok gigabájt forgalmat generál ez a szolgáltatás is. Az 5G előnyeit nyilván nem kell ecsetelgetnünk, ez ugyanis minden korábbi technológiánál alacsonyabb késleltetést biztosít, ami videojátékos szempontból is kimondottan hasznos.

Úgy tűnik, hogy ez nem lesz lufi

„Az elmúlt évtized során láthattunk már pár próbálkozást, amely a videojáték streamelésén alapult, ám ezek kivétel nélkül elbuktak, mert sem a piac, sem a technológia, sem a potenciális felhasználók nem voltak elég érettek hozzá” – magyarázta kérdésünkre Vigh Attila, sok éves videojáték-ipari tapasztalatokkal bíró marketingszakember. 2020-ban változott a helyzet: a streaming megoldások is kiforrottak, és az internetes a vásárlók pedig megkedvelték az előfizetéses modelleket. Persze az is rengeteget nyom a latba, hogy ezúttal olyan nagy cégek állnak a szolgáltatások mögött, mint a Microsoft, a Google, vagy az Nvidia – tette hozzá.

Az, hogy közülük melyik cég lesz a legsikeresebb, az azon múlik majd, hogy ki mekkora játékkatalógust, és milyen extra szolgáltatásokat tud majd elérhetővé tenni. A következő hónapokban érdekes lesz figyelni, hogy a nagy játékkiadók mely platformokat kezdik majd el preferálni, vagy épp bojkottálni, mert ennek nyomán már idő előtt kirajzolódhat, hogy mely szolgáltatások lesznek a későbbi befutók – mondta Vigh Attila.

(A GeForce NOW szolgáltatást szerkesztőségünk az ingyenes verzióban és normál, fizetős előfizetéssel tesztelte, tehát semmilyen ellentételezést vagy kedvezményt nem kaptunk)

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét