Minden szebb, okosabb és gyorsabb: ez történt az idei CES kiállításon

0

Az informatikai és elektronikai világ lassan megrázza magát, és kiemelkedik az elmúlt évek bizonytalanságából – vagy legalábbis erre törekszik. Ezt mutatja az idei CES kiállítás felhozatala, amelyből trendeket és különlegességeket egyaránt ki lehet emelni.

Jó ideje teljesen megszokott sarokpont a techvilágban, hogy az év a Las Vegasban, január első napjaiban megrendezett CES kiállítással startol. Ahogy a Consumer Electronics Show ma már legtöbbször rövidített formájában szerepel mindenhol, jól jelzi, hogy az elmúlt évtizedben komolyan átalakult a felhozatal és ezáltal a célközönség összetétele is. Az egykor leginkább szórakoztatóipari fókuszból mára egy nagyon sokféle területet összemosó seregszemle vált, ahol a számítástechnikától az otthoni technológiákon, a robotikán és a távközlésen át az autóiparig és egészségügyig terjed a kínálat.

(Majdnem) minden az OLED-ről szól

Félig-meddig a szórakoztatóipari területnél maradva az egyik leggyakrabban emlegetett technológia idén az OLED. Bár leginkább a kisképernyős világban (főként telefonokon) futott eddig legnagyobbat a megoldás, már sok tévé is elérhető ilyen panellel és a laptopgyártók is próbálkoztak már OLED kijelzős modellekkel. Az előnyök egyértelműek: itt a fekete tényleg fekete és nem hátulról megvilágított szürke, a kontrasztok élesebbek, a színek gazdagabbak, viszont ennek fejében az OLED panelek fényereje legtöbbször elmarad az LCD-től.

A jelek szerint minden gyártó ez utóbbi kritérium erősítésén dolgozik: a Samsung QD-OLED kijelzőinek fényereje majdnem kétszeresére nőtt, míg az LG Display panelek is 70 százalékkal fényesebbek tudnak lenni a kiállított modellek szerint. A tévék persze nem csak a csodaszép képekkel hódítanak, hanem igyekeznek többet nyújtani más területeken is. Nem, most nem az okostévés funkciókról beszélünk – ezen a téren egyelőre nem igazán történt előrelépés. Viszont az ergonómiára új formában is odafigyelnek a gyártók, ez többek között az LG Signature M3 modellnél figyelhető meg leginkább. Itt annyi történt, hogy a tervezők a 97 hüvelykes (246 centis) képátlójú panel mögül szinte teljesen kivették az elektronikát, hogy a „látható” készülék tényleg csak egy vékony panelből álljon. A tévé agya egy különálló dobozban kapott helyet, amit a lakás egy diszkrétebb pontján is elhelyezhetünk, ráadásul ezt nem kell vezetékesen összekötni a televízióval, a Zero Connect technológiával ugyanis akár 9 méterről is kapcsolódik a két egység. Tehát az egyetlen „madzag”, ami kilóg a tévéből, csak az elektromos kábel lesz – kíváncsiak leszünk, ezt mikor és hogyan sikerül majd eltüntetnie a gyártóknak.

Az OLED a laptopoknál eddig ritkábban használt technológia volt, de egyre több ilyen modell lát napvilágot. A Lenovo YogaBook 9i például azt az ötletet fejleszti tovább, hogy a kihajtható eszköz mindkét oldala teljes értékű, 13,3 hüvelykes OLED kijelző. Ebből az alsóra kioszthatunk virtuális billentyűzetet, de ha nagyobb nézetre van szükségünk, felpattinthatunk egy külső, Bluetooth billentyűzetet is, ezáltal mindkét panelre csak vizuális tartalmat küldhetünk – ráadásul többféle elrendezésben.

Szintén érdekes, hogy olyan technológia is visszatérhet az OLED segítségével, ami nagyjából 10-15 éve a nagy felfutás után szinte teljesen feledésbe merült: az ASUS két laptopot is kihozott olyan megjelenítővel, amely nem csak érintős, de szemüveg nélküli 3D-nézetet is kínál. A sikert abban látja a tajvani gyártó, hogy a legújabb generációs panel 120 Hz-es képfrissítésével és villámgyors válaszidejével már nem az a szemfárasztó megoldás, ami egy évtizede kiábrándította a felhasználókat, ráadásul a panel előtti extra, apró lencséket tartalmazó réteg mellett külön kamerák figyelik a felhasználó szemeit, és folyamatosan ahhoz igazítják a 3D megjelenítést. Meglátjuk, lesz-e ebből új divat, a próbálkozás mindenesetre érdekes.

Mobilos téren még óvatos volt a CES felhozatala, hiszen a gyártók vagy saját rendezvénnyel kezdik az évet, vagy a februári Mobile World Congress-re tartogatják a puskaport. A Samsung azért itt is mutatott érdekeset: a Flex Hybrid még csak koncepció, de azt mutatja, hogy a gyártó nem csak hisz az elmúlt években kissé lassan népszerűsödő hajtogatós eszközökben, de még komolyabb jövőt lát bennük. A laptopokra szánt megoldás egyrészt a hajtogatható kijelzős mobilokat idézi, de a kihajtott panelt még kijjebb is lehet húzni, hogy további megjelenítő felületet kapjunk. Ez a trükk nem csak laptopokon, de akár autók műszerfalain is jól mutathat, kíváncsiak vagyunk, lesz-e belőle valós termék. Hasonlóan a kicsúsztatható megoldást használja a Flex Slidable Solo és Duet koncepció, előbbinél egy, utóbbinál két irányba húzhatjuk szét a panelt, így az alapjáraton 13 és 14 hüvelykes megjelenítőből 17 hüvelykest faraghatunk.

Autó mint kütyü

Már az elmúlt években is látszott, hogy a CES-en egyre több klasszikus autógyártó jelenik meg, valamint a techcégek is mind szívesebben állnak elő autós fejlesztésekkel. Bár a teljes önvezetésre még most sem vállalkozott senki, de az elektromos, energiatakarékos megközelítés, valamint a vezetési és utazási élmény „techesítése” idén is több újdonságot eredményezett.

A Sony például nem épp egy bejáratott autós cég, ennek ellenére konkrétan egyetlen tévét sem hozott idén a japán vállalat, ellenben a Hondával közös vegyesvállalatának Afeela nevű elektromos autóját igen. A korábbi koncepciómodellek után ez a gép már a valóságnak készül: 2025-től előrendelhető és a következő évtől már szállítható is lesz az ígéretek szerint. Az önvezetés előszobájaként az autón több mint 40 szenzor dolgozik majd a külső és belső környezet észlelésén, a vezető és az utasok kényelmét pedig mesterséges intelligencia segíti majd.

Szintén nagyot szólt a holland Lightyear új modellje. Már a tavaly óta kapható Lightyear 0 koncepciója is érdekes, mivel itt az akkumulátorokat a tetőn elhelyezett napelemek segítik, az idén bemutatott Lightyear 2 akár 800 kilométert is meg tud tenni egy feltöltéssel. A távolság és a töltés metszete a tisztán elektromos járművek egyik legfontosabb eladási pontja, tehát ez az érték nagyon fontos, ha tényleg teljesíteni tudja majd a sorozatgyártott változat. Ráadásul az első modell horribilis, 250 ezer eurós ára helyett „csak” 40 ezerbe kerül, és már elő is lehet rendelni 2025-ös szállításra. Ha pedig valaki azt hinné, erre még így sem lesz kereslet: állítólag csak a CES ideje alatt 21 ezer előrendelés érkezett a „jóárasított” holland EV-re.

Elektromos prototípusokat olyan klasszikus gyártók is bemutattak, mint a Volkswagen, amely az ID.7-et a Passat sorozat utódjának szánja, valamint a Peugeot, amely egyelőre csak koncepció-modellt villantott, de az Inception vonalvezetése már sci-fi világot idéz, az áramvonalasság kimaxolása itt is a legnagyobb hatótáv érdekében történik.

Az is sokat elárul a legújabb techdivatokról, hogy a CES innovációs díját idén egy összecsukható, ultrakompakt elektromos motor kapta: az ICOMA Tatamel az ajánlások szerint zsúfolt nagyvárosokban segíthet, ahol fontos gyorsan eljutni A-ból B-be, de nincs sem hely, sem idő egy teljes nagyságú jármű parkolására. Még a feltöltése is egyszerű: nem kell neki elektromos töltőfej, simán a konnektorra csatlakoztathatjuk.

Okosodás minden szinten

Okosóra, okosmérleg, okoslámpa – szép lassan ezeket az eszköztípusokat már megszokjuk, hiszen az otthoni kényelem és biztonság, vagy akár az egészség megőrzése terén sokat adnak a hagyományos megoldásokhoz. Az idei CES-en azonban több új megoldás is felbukkant, ami tovább szélesíti az okoseszközök körét. A Ring például bemutatta az Always Home Cam nevű minidrónt, amely folyamatosan „járőrözik” a házban, figyelve az esetleges veszélyeket és elriasztva a nem kívánatos vendégeket. Az apró, lebegő kütyü inkább valami újfajta konyhai eszközre emlékeztet, és nagyon könnyű betanítani: elég csupán kézben tartva végigsétálni vele a megfigyelni kívánt útvonalon. Ha pedig valami furcsát észlel, akár egyhelyben állva körbeforoghat, kamerájával mindent végigpásztázva.

A Withings elsőre furcsa, vizelet-elemző vécés kiegészítőjéről külön cikkben is mesélünk, de akadt még hasonlóan furán hangzó fejlesztés bőven. A tajvani Qbear újdonsága elsőre úgy néz ki, mint egy megtermett fánk, és arra szolgál, hogy a csecsemők sírását elemezze, majd pedig tájékoztassa a szülőket, hogy nagy valószínűséggel mit szeretne közölni vele az apróság. A „bébitolmács” az ígéretek szerint mindössze 10 másodperc alatt meg tud különböztetni négy jelentést: az álmosságra, a teli pelenkára, az éhségre és az ezektől eltérő diszkomfort-érzetre utaló sírást. Ha az álmosság a probléma, még magától is próbál megoldást keresni: altatódalt játszik, az anyaméh belső környezetére emlékeztető háttérzajt ad ki magából, vagy a szülők előre rögzített hangját indítja el, miközben megnyugtató fényt bocsát ki.

Gyorsabb, erősebb, ahogy az lenni szokott

Természetesen a kevésbé látványos, de fontos újdonságok is jelen voltak. Többek között a legnagyobb processzorgyártók is bedobták újdonságaikat, itt jelentette be például eddigi leggyorsabb lapkájának piaci startját az Intel. Az asztali gépekbe szánt, 13. generációs Core i9-13900KS mindenféle tuning nélkül képes 6 GHz-es órajelen működni, bár ehhez a korábbiaknál erősebb hűtéssel érdemes készülni. Az AMD sem akar persze lemaradni riválisától, a Ryzen 9 7950X3D is hamarosan megjeleni, – itt ugyan a legmagasabb órajel alapjáraton “csak” 5,7 GHz, de a belső 3D V-cache memóriának köszönhetően bizonyos feladatokban még pörgősebb hatást kelthet.

Emellett a grafikus chipek területén is jönnek az új modellek, az NVIDIA már szállítja is a gyártóknak az RTX 40xx sorozatot, az ezekkel szerelt első laptopok és asztali gépek fel is bukkantak az egyes hardvergyártók standjain. Jó kérdés persze, hogy milyen sikerük lesz, hiszen az elmúlt évek irtózatos hiánya és drágulása, valamint a jelenlegi logisztikai káosz miatt esélyesen ezek is nehezen hozzáférhetőek és megfizethetőek lesznek.

A CES-en megjelenő eszközök és megoldások (már, amelyik eleve nem csak figyelemfelkeltő koncepció) szép lassan érkeznek a boltokba idén, a sikerüket majd az mutatja meg igazán, hogy a kiállításon bezsebelt szakmai elismerések után hogyan tudják meghódítani a vásárlókat is.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét