Így készíthet bárki céges weboldalt percek alatt

0

Bár a “hagyományos” honlapok ideje már valamelyest lejárni látszik, egy magára valamit is adó vállalkozásnak illő egyet fenntartani. De mindenképpen súlyos pénzeket kell ezért fizetnünk profiknak?

Ahogy az internet mindenki számára általánosan hozzáférhetővé vált, egyre inkább alapkövetelmény lett az is, hogy a cégeknek, vállalkozásoknak, márkáknak legyen egy saját “éncégem pont hu” vagy épp “mycompany dot com” címen elérhető, minimum az alapvető információkat tartalmazó weboldala. Elvégre, ha egy lehetséges ügyfél bepötyögi a PC-jén vagy mobilján a cégünk nevét, sokkal hatásosabb, ha kapásból tényleg hozzánk talál az illető, nem pedig mondjuk egy olyan oldalt dob ki számára a Google, ami mondjuk azzal a mondattal indul: “a mi márkánk olyan, mint az xyz, amit keresel, de még jobb”.

Persze az is tény, hogy manapság, főleg a közösségi platformok elterjedésével már sokan, sokkal hatékonyabbnak tartják, ha a vállalkozás egy saját Instagram fiókkal, Facebook oldallal fordul az ügyfelek felé, de egyrészt egy egyedi domainen elérhető, saját arculattal ellátott oldal még mindig egyfajta presztizskérdés, másrészt a fent említett Google-kereséseknél még mindig sokkal hatékonyabban jelenünk meg a találatok között.

Viszont az is tény, hogy míg egy Facebook-oldal vagy Insta-fiók összerakása nem igényel szinte semmilyen extra képzettséget, egy weboldal megtervezése, leprogramozása, vagy épp a domain regisztrációja már bonyolultabbnak tűnhet, ezért alanyi jogon nem kezd bele egy olyan vállalkozó, akinek nincs ehhez kapcsolódó műszaki végzettsége, pénzt pedig nem akar költeni arra, hogy megbízzon ezzel egy profit. Szerencsére ilyen esetekre is van már jó néhány megoldás, ezek közül mutatunk be párat.

Wix és a többiek – legózd össze!

A Wix.com egy olyan szolgáltatás, ahol mindenféle webes képzettség nélkül ollózhatunk össze egész használhatóan kinéző oldalakat, mindössze úgy, hogy kiválasztunk egy sablont és erre az előre definiált elemekből “ráhúzzuk” azokat, amelyek számunkra szükségesek.

Egy frissen indult kézműves márka például könnyedén fellőhető a webre úgy, hogy regisztrál egy ingyenes Wix-fiókot, majd a szín- és dizájnvilágnak legjobban megfelelő sablon kiválasztása után szimplán elkezd szövegeket és képeket fellőni a kívánt helyekre. Ráadásul a szolgáltatás azzal is segít, hogy különféle kérdésekkel segít megtalálni a nekünk legjobban megfelelő beállításokat és elrendezéseket, tehát ha még annyit sem tud valaki egy weboldal működéséről, hogy mi szokott kerülni a fejlécbe és hová jön a bemutatkozó üzenet, azt a Wix sorvezetői egész kezelhetően támogatják a lépések során.

A Wix egyébként szintén automatizált módon segít a webes keresők számára optimalizálni az oldalt, emellett pedig olyan extra modulokat is elérhetünk benne, mint például a céges blog beépítése, az egyszerű webshop elindítása vagy mondjuk egy fodrászat, panzió, tetóválószalon és egyebek esetében egy foglalási oldal létrehozása. Az így összerakott weboldalak ráadásul reszponzívak, ami azt jelenti, hogy megjelenésük automatikusan alkalmazkodik az épp használt eszköz képarányaihoz. Ezáltal tehát mobilon sem lesz olyan az oldal megtekintése, mintha sajtreszelővel akarnánk fésülködni, hanem a kis kijelzőre optimalizálva, érintős kezelésre alakítva lesz látható minden tartalom.

Ami pedig a legjobb: a Wix alapvetően ingyenes, csupán akkor kell viszonylag elviselhető összeget fizetni, ha szeretnénk például saját domainnevet használni, eltüntetni az “ezt az oldalt az ingyenes wix-szel csináltam” jellegű vízjelet, vagy valamilyen kifejezetten egyedi modult is beépítenénk. Ahhoz viszont mindenképpen elég az ingyen elérhető része, hogy kipróbáljuk, milyen oldalt szeretnénk, és akár első lépésben így jelenjünk meg azon a bizonyos információs szupersztrádán.

Hasonló elven egyébként több további szolgáltatás is működik, ilyen például a SimpleSite, a Weebly, a Squarespace vagy a Yola. Érdemes időt szánni arra, hogy az egyes oldalakon megnézzük az általuk kínált lehetőségeket, esetleg átlapozunk pár itt készített weboldalt, és amelyik leginkább közelít az általunk megfogalmazott igényekhez, azt kezdjük használni a saját oldal felépítésére.

WordPress – az alapoktól a profizmusig

A WordPress annak idején egy blogszolgáltatóként indult, és ez a megoldás még ma is elérhető, persze modernizált formában és mai igényekre szabva. Ez azt jelenti, hogy a valami.wordpress.com címen szintén sablonok és előre gyártott elemek segítségével alakíthatunk ki saját oldalakat, amelyek még mindig erősen építenek a blogosabb jellegű használatra. Ha tehát valakinek olyan vállalkozása van, ahol gyakran bukkannak fel új hírek, akciók, vagy akár egy kulisszák mögé betekintő céges blog.

Emellett ugyanúgy elérhető itt webshop modul, fotóalbumok és portfóliók bemutatására szolgáló sablon, kapcsolat-űrlap és sok más hasznos funkció. Ha pedig valaki ennél egy picikét messzebbre menne, komolyabb oldalt hozna létre, és van valamilyen nagyon alapszintű webes ismeretanyaga, akkor el lehet szépen vonatkoztatni a wordpress.com-on elérhető szolgáltatásoktól, és létrehozni egy teljesen saját oldalt, egyedi szerveren és domainnel a WordPress “motorjával”.

Az ingyenes, folyamatosan fejlesztett WordPress motort letölthetjük – a magyar változatot is folyamatosan frissíti a közösség, így érdemes ezt választani. Ez teljesen magyar kezelőfelülettel és optimalizációval rendelkezik, tehát még a nyelvi akadályokkal sem kell törődnünk. Ezután annyi a dolgunk, hogy valamilyen szolgáltatónál bérlünk egy tárhelyet – ha nincsenek nagy igényeink, nem tervezünk terabájtnyi multimédiás fájlt tárolni és hasonlók, akkor ez éves szinten pár ezer forintos költséget jelent, ahogy az is, hogy a tárhelyre irányítunk egy valami.hu domainnevet.

Ezután csak ki kell csomagolni a WordPress motor telepítőjét a tárhelyre, majd böngészőben belépni az adminisztrációs felületre, és elkezdeni az oldal felépítését. Alapvetően itt is ugyanaz a koncepció, mint a “blogos” wordpress.com oldalon, csak annál jóval szélesebbek a lehetőségeink: lényegében akár egy olyan komplex, mindentudó oldalt is kialakíthatunk webshopostul, blogostul, sokszintű menüt és egy csomó egyéb kütyüt beépítve, ami a külső szemlélő számára egy minden ízében professzionális weboldalnak látszik.

Webszerte elérhetünk egy csomó kiválóan előre gyártott sablont (ingyeneset és fizetőset egyaránt), ahol mindent szintén pár kattintással ráhúzhatunk a saját oldalunkra grafikától elrendezésig, nekünk csak a saját szövegünket kell beírni és feltölteni néhány egyedi céglogót, valamint egyéb képfájlokat. Ugyanígy az alap motorhoz letölthetünk egy sor olyan beépülő modult, amelyek extra képességekkel ruházzák fel az oldalunkat, például lehetségessé válik így az, hogy az alapvetően magyar weboldalon egy gombnyomásra a szövegek angol változata látsszon és így tovább.

Nem árt tudni…

A fentiek viszonylag egyszerűnek hangzanak, de azért egy saját weboldal elkészítése előtt érdemes néhány alapvető tudásanyagot a fejünkbe pumpálni. Szerencsére ez manapság már egyáltalán nem nehéz: a YouTube például tele van különféle oktatóanyagokkal, ahol lépésről lépésre mutatják be például azt, hogyan kell egy WordPress telepítést elvégezni. Emellett persze nem árt az sem, ha alapszinten tisztában vagyunk a képszerkesztés alapjaival, hiszen még akkor is, ha egy ingyenes weboldal-építőben egy teljesen kész sablont használunk, azért a cégünkről szóló fotóknak nem árt tényleg sajátnak lenni, ahogy a vállalkozás vagy márka logóját is illik kicserélni a sablonban. Ehhez viszont szintén elérhető egy tonna tutorial webszerte, és nem is kell feltétlenül valamilyen fizetős képszerkesztő programmal kísérletezni, hiszen az általános felhasználásra bőven elég például a nyílt forráskódú, szabadon elérhető GIMP.

Másrészt azt is érdemes szem előtt tartani, hogy ugyan hasznos egy weboldal presztizs-szempontból, elhelyezhetjük itt saját kis webboltunkat és így tovább, de ma már a márkaépítésben elengedhetetlen a közösségi megjelenés: ne féljünk Facebook oldalt, Insta-fiókot regisztrálni és ezekre folyamatosan újdonságokat posztolni: minél több formában és helyen terjed új vállalkozásunk híre, annál hatékonyabb a leendő ügyfelek elérése.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét