Így készüljünk fel a Black Friday akciókra

Főoldal/EMBER, TIPPEK/Így készüljünk fel a Black Friday akciókra

Újra jön az év végi bevásárlások időszaka, és vele együtt a “vásárlás ünnepe”. De a Fekete Péntekre érdemes előre rákészülni: cikkünkben tanácsokat adunk arra, hogy tényleg megérje az akciós napon költeni.

Lassan megszokhatjuk, hogy a globalizálódó hétköznapokba egyre több olyan ünnep, szokás, dátum és egyéb jövevény férkőzik, amelyekről évekkel korábban talán még nem is hallottunk. Lehet persze zsörtölődni, hogy mennyire magyar ünnep a Halloween vagy tulajdonképpen ki és mikor hozza a karácsonyi ajándékot, de a világ folyását nehéz megállítani. A fentiekhez hasonló jövevény a Black Friday is, amely alapvetően amerikai “ünnep”, de az elmúlt években egyre megszokottabbá válik nálunk is.

Az elnevezés a 60-as években honosodott meg az Egyesült Államokban, amikor Philadelphiában több áruház egyszerre indította el karácsonyi bevásárlási akcióját, és ezáltal minden addiginál nagyobb közlekedési dugó alakult ki a város útjain. Ugyan emiatt a napon rajta ragadt a “fekete” jelző, de alapvetően egy olyan szokás épült rá, amely egyáltalán nem ilyen komor. A különféle kereskedelmi egységek a Hálaadás ünnepe utáni pénteken egyetlen napra hatalmas leárazásokkal és akciókkal készülnek, sok esetben még a bekerülési ár alatt is kínálnak egyes termékeket. Ez persze videókból jól ismert tömegjelenetekhez is vezetett, amikor a nyitás pillanatában beözönlő tömegek tapossák egymást laposra, hogy biztosan beszerezhessenek valamit a hiperolcsó kínálatból.

A webáruházak és az internetes fizetés térhódításával egyrészt a fenti tumultuózus jelenetek nélkül is működik a pénteki akciózás, másrészt Amerikából lassan a világ minden tájára átterjedt ez a “népszokás”. Mivel egy tengeren túli ünnep dátumához kötődik, ezért nincs fix időpontja, 2020-ban például november 27-ére esik. Azt azonban érdemes tudni, hogy pont a mozgó dátum és az amerikai kötődés lazulása miatt Európában, így Magyarországon sem egységes, mikor tartják a Fekete Pénteket a kereskedők, az elmúlt években is volt, aki az amerikaival megegyező napon indította az akcióit, de akadtak, akik eggyel korábbi pénteken hirdettek bevásárlónapot, és olyan is előfordult, aki akár egy egész hétre kihúzta a Black Friday akcióit.

Valódi engedmények vagy vevőcsalogató kamu?

Az tény, hogy egy bolt kirakatába (vagy egy webáruház felületére) kipingált, minél nagyobb értékű engedmény sokak számára vonzó lehet. Ilyenkor sokakat elkap az a teljesen érthető pszichológiai “húzás”, hogy csak a megjelenített százalékos kedvezmény miatt beruházzanak valamibe, amit másképp talán nem, vagy nem ekkor vennének meg.

Az eredeti, amerikai koncepcióban sokszor tényleg nagyon előnyös engedmények szerepelnek: a kereskedők néha még azt is megkockáztatják, hogy egyes termékeket a saját bekerülési árszintjükön, vagy az alatt árulnak. Ez ugyanis csak első látásra veszteség, de a statisztikák szerint még így is hosszú távon nyereséggel zárják a napot, hiszen sokan vásárolnak az akciós áru mellé más termékeket is, vagy később térnek vissza a boltba a jó tapasztalatok hatására, és így utólag térül meg az egy napig érvényes engedmény.

A magyar gyakorlat az eddigi tapasztalatok alapján azért jóval óvatosabb, a legtöbb kereskedőnél 10-20 százalékos engedményeket lehet felfedezni, és legfeljebb néhány slágertermék esetében lengetnek be ennél nagyobb kedvezményt. Épp ezért itt az első olyan terület, ahol érdemes elővigyázatosnak lenni a Black Friday vásárlások során: figyeljünk oda arra, tényleg megéri-e az a hatalmasnak hirdetett engedmény.

Készüljünk az árakra!

Mivel a Black Friday az impulzusvásárlások erejére épít, sokan még akkor is lecsapnak valamire, ha nincs is feltétlenül szükségük rá – viszont ott piroslik az a hatalmas százalék, ezt nem lehet kihagyni! Nos, épp ezért fontos, hogy jó előre végiggondoljuk, mik azok a termékek, amelyeket valóban szeretnénk beszerezni, és eleve csak ezeket keressük az akciós napon. Másrészt, ha előre rákészülünk arra, mit szeretnénk jobb áron kifogni, nem verhet át egy trükkösebb kereskedő azzal, hogy valójában egy nem létező, magasabb árszintről ad olyan engedményt, amelyről csak később derül ki, hogy igazából nem nyertünk rajta semmit.

Ha tehát mondjuk egy mobiltelefont (vagy legalábbis egy bizonyos kategóriájú készüléket) szeretnénk jó áron kifogni, érdemes már jóval a Black Friday akciók előtt körülnézni, lejegyzetelni az aktuális árakat, így aztán az akció napján könnyen eldönthetjük, tényleg megéri-e aznap lecsapni egyre.

Mit jelent a “készlet erejéig”?

Alapvetően a kereskedők természetesen nem tehetik meg, hogy egy-egy termékből végtelen mennyiséget áraznak le a Black Friday napján, ez számukra is tervezhetetlen volna, és akár teljesen csődbe is viheti őket a túlzott érdeklődés következtében. Az tehát teljesen normális, ha az akciós napokon a leárazott termékeknél megjelenik az “a készlet erejéig” kitétel.

Ezt azonban szintén sokan használják trükkösen. Egyrészt ezzel is próbálják a vásárlókat minél gyorsabb reakcióra késztetni azt érzékeltetve, hogy ha nem sietnek a vásárlással, lecsúsznak a lehetőségről. Ilyenkor sokan nem tájékozódnak az árakról, vagy arról, hogy valóban pontosan azt kapják-e, amit szeretnének. Másrészt előfordul, hogy a legnagyobb százalékkal hirdetett árukból csupán néhány darabot jelent ez a bizonyos készlet, és már az akció kezdete után percekkel megjelenik mellettük az “elfogyott” üzenet – hátha a vevőket így egy kisebb árcsökkenéssel ellátott termék felé lehet terelgetni.

Ezzel kapcsolatban a jogi gyakorlat az, hogy ha egy akciós termék vásárlásakor hivatalos visszaigazolást kapunk az áru megvásárlásáról az adott áron és feltételek mellett, akkor azt a kereskedőnek kötelessége is kiszállítani, utólag már nem érvelhet azzal, hogy sajnos addigra már kifutott a készletből.

Minden ugyanúgy érvényes, mint bármelyik egyéb napon

Legvégül fontos, hogy tisztában legyünk a jótállás és az elállás lehetőségeivel. Ugyan egyesek megpróbálnak az extra akciós árak mellé extra feltételeket is megjeleníteni, a hazai jogi gyakorlat szerint minden így vásárolt termékre pontosan ugyanúgy érvényesek a garanciális, valamint visszaszállítási feltételek, mintha az év más napjain vettük volna. Így például érvényesíthetjük azt a jogunkat, hogy a nekünk mégsem tetsző árukat (a megfelelő csomagolási és sértetlenségi feltételek mellett) meghatározott időtartamon keresztül visszavigyük vagy visszaküldjük, és ezért teljes visszatérítést kapjunk. Ugyanígy azt sem szabad elfogadnunk, ha az akcióra hivatkozva rövidebb jótállási időt vagy kevesebb garanciális szolgáltatást kínál az eladó.

Boldog Harácsonyt?

Az elmúlt évtizedekben a karácsonyhoz amúgy is egyre szorosabban hozzátartozott a felfokozott vásárlás ténye, a kereskedelmi cégek az év utolsó negyedévében általában a többinél nagyságrendekkel nagyobb bevételre tesznek szert. Épp ezért a Black Friday mellett is több egyéb akciós apropóval találkozhatunk: ilyen például a Cyber Monday, a Fekete Péntek utáni első hétfő, amelyen általában kifejezetten webáruházak hirdetnek akciókat. A távol-keleti kultúrában november 11-e, azaz 11-11 lett hasonló, mint Nyugaton a Black Friday – ez eredetileg a “szinglik napja”, amikor az egyedül élők akciós termékek vásárlásával jutalmazzák meg magukat.

De általánosságban is elmondható, hogy a karácsony előtti időszakban újra és újra tele lesznek a valódi és virtuális kirakatok akciókkal, leárazásokkal, vevőcsalogató lehetőségekkel. Ha azonban megfogadjuk a fenti jótanácsokat, tehát jó előre eldöntjük, mit szeretnénk beszerezni, nem engedünk a felesleges impulzusvásárlás ördögének, az általános árszinteket ismerve, tudatosan figyeljük az akciók valódiságát és tisztában vagyunk a vásárlással, jótállással kapcsolatos jogainkkal, valóban csak nyerhetünk egy-egy jól elkapott akción.

által|2020-11-11T12:04:34+01:002020.11.11|EMBER, TIPPEK|

A Pont Most tartalmai a Magyar Telekom támogatásával készültek