Ötcsillagos probléma, avagy vesszőfutás a hamis felhasználói visszajelzésekkel

0

Az internetes vásárlás egyik rákfenéje az, hogy nem nézhetjük és fogdoshatjuk meg, nem próbálhatjuk ki a termékeket, mint egy valódi boltban. A biztonságérzetet a vásárlók értékelései jelenthetik – de mi van, ha ezekben sem lehet már bízni?

Az Amazon piactér a pandémia egyik nagy nyertese, hiszen a tavaly tavaszi adatokhoz képest hatvan százalékkal nőtt a forgalma a márciusi COVID vírus robbanása idején. Jeff Bezos pillanatok alatt lett a világ leggazdagabb embere, ugyanakkor nem ment zökkenőmentesen az Amazonnál ez az óriási forgalomnövekedés. A kisebb, nem létfontosságú termékeket áruló hivatalos partnerek bizony komolyan zokon vették, hogy nem engedték be a megrendelt portékáikat a központi raktárakba, ahonnan a kiszállításokat is végzi az óriásvállalat, mert egész egyszerűen nem fért már el a termékük az alapvető egészségügyi és egyéb, a járvány idején slágerré váló termékek mellett. Ezek az akár komoly anyagi károkat szenvedett kiskereskedők később keresetet is benyújtottak az Amazon ellen, így ez ügyben még biztosan lesznek komolyabb vizsgálatok az online piactér környékén, sőt, ennek hosszú távon akár a webes kereskedelemre gyakorolt szigorodó szabályozási hatása is lehet.

Van azonban egy apróság, ami talán csak egy apró extrának tűnhet elsőre, de mégis kiemelkedően fontos. Fontos nekünk vásárlóknak, fontos az Amazonnak és fontos az piacterén áruló eladóknak is, hiszen ez a pár ismert kis ikon “élet-halál” eldöntője lehet. Na jó, ez egy kicsit talán túlzás, de alapvetően a csillagos értékelések, bizony eldönthetik egy-egy Amazon partner és termék sorsát: a csillagocskák óriási nyereséget termelhetnek, de adott esetben csődbe taszíthatják a forgalmazót. A 18-34 éves, tőkeerős fiatalok 91%-a mindennél, még a reklámoknál is jobban bízik a felhasználói visszajelzésekben, tehát abban a maximum 5 csillagban a terméknevek alatt.

Csillagok, csillagok…

Ezek a csillagok manapság már kváziszabvánnyá váltak világszerte a legtöbb webáruházban és szolgáltatásban, így az Amazonnál is minden egyes árunál és partnernél megtalálhatóak. Nem csoda hát, hogy elképesztő energiákat fektet Jeff Bezos multija abba, hogy ezek a visszajelzések tényleg a valóságot tükrözzék és az sem meglepő, hogy természetesen előfordulnak nagyobb botrányok is, épp mint nemrégiben is.

Angliában ugyanis idén ősszel több mint húszezer felhasználói értékelést kellett törölnie az Amazonnak, amikről kiderült, hogy hamisak. Ezek valamilyen ellentételezés “kedvéért” születtek: a pozitív értékelés fejében általában visszakapta a termék árát a felhasználó, vagy pedig konkrétan még fizettek is nekik az 5 csillag bekattintásáért. A legmeglepőbb azonban, hogy ezt a húszezer hamis értékelést mindössze hét (igen, 7) felhasználó hozta össze és közülük is kiemelkedik Justin Fryer tevékenysége, aki négyóránként posztolt egy fals csillagozást különböző kínai termékekről, mely termékeket viszont láthatóan ki sem próbált, hiszen ezeket később az eBayen “bontatlanként” értékesített tovább.

Fryer azonban koránt sincs egyedül ezzel a tevékenységével, ugyanis a kisebb cégek – jellemzően Kínából – előszeretettel keresik meg Facebook csoportokban és chat alkalmazásokban azokat, akik valamilyen ellenszolgáltatás fejében hajlandóak ötcsillagosra értékelni a termékeiket és a boltot, ami az alapvetően határozza meg a forgalmat az Amazon piacterén. Minél több a visszajelzés (és persze lehetőleg minél jobb), annál előrébb sorolja őket a piactér algoritmusa és természetesen annál nagyobb a bizalom a vásárlók részéről is, így nagy a tét.

A probléma annyira akut, hogy egyes kutatások szerint az angol értékelések közel 60%-a hamis lehet, ami egészen elképesztő, ha azt is tekintetbe vesszük, hogy globálisan hetente 10 millió ilyen visszajelzés érkezik a vállalathoz. A botrány hatására az Amazon ismét szigorított a partnerboltok nyitásának és üzemeltetésének a feltételein, valamint tájékoztatta ezek üzemeltetőit a változásokról, de hasonlóan kirívó esetekben a jövőben jogi lépéseket is tesznek, hogy a hamis visszajelzések számét a lehető leghamarabb visszaszorítsák. Ennek ellenére biztosak lehetünk abban, hogy nem fog egyik napról a másikra megszűnni a vásárolt, hamis értékelések gyakorlata a világ legnagyobb, és legbefolyásosabb online felületén.

Mindenhol érdemes odafigyelni

A szakértők szerint a mesterségesen feltornászott csillagozás szinte mindenhol megjelent már, ahol a rendszer működik. Kisebb szinten az adott termék árusítója, valamint a cég dolgozói, a szüleik, rokonságuk és teljhes baráti körül rá lehet állítva arra, hogy pöcögtessék a maximum felé az értékelést, de ha egy bolt nagyüzemben gondolkodik, valóban ráállíthat bér-értékelőket (bértékelőket… bocsánat), akik pénzért, ingyen termékért vagy kedvezményekért kattintgatnak.

Hogyan ismerjük fel a valós értékeléseket? Nos, a csillagokból – mármint a termékek alattiakból – nem feltétlenül tudhatjuk meg, hogy azok megalapozott véleményeken alapulnak-e, vagy bérkattintók húzták magasra. Épp ezért érdemes azt is megnézni, van-e szöveges komment az adott termékről, illetve boltról – ez ugyanis már sok esetben árnyalhatja a képet, pontosabb leírást adhat a valós előnyökről és hátrányokról. Persze még itt is előfordulhat, hogy bérkommentelőket kérnek fel az árusok, de itt a pár mondatot sablonszövegeket már könnyebb gyanúsnak nézni, és azoknak hinni, amelyek komolyabban írnak a megérkező áru minőségéről, tartósságáról, a szállítás gyorsaságáról és egyéb körülményekről.

A legjobb pedig az, ha az adott webáruház vagy piactér lehetőséget ad arra, hogy a vásárlók fotós visszajelzést adjanak a megérkezett árukról. Itt sokszor kiderül a turpisság, például akkor, ha egy XL-nek írt ruhadarab valójában egy törpeegérre is kicsi, vagy egy fémborítású műszaki eszköz valójában fémhatású festékkel lefújt műanyag, amiről napokon belül lekopik a külső réteg.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét