Visszaesett az okostelefonok forgalmazása, de nincs minden veszve

0

Az egyik legnagyobb piackutató szerint eleve nem vártak rekordokat idén mobilfronton, de ezt is sikerült alulmúlnia a globális piacnak. Az okok egyértelműek, fellendülés nem is idén lesz, de hosszabb távon gyógyulásra lehet számítani.

2021 második negyedévében, tehát az április elejétől június végéig tartó időszakban 313,4 millió okostelefont vásároltak világszerte, ehhez képest az idei második negyedév mindössze 286 millió darabbal zárt – az IDC piackutató statisztikái a várt 5 százalékos csökkenést is alulmúlták, mínusz 8,7 százalékon állt meg a mutató. Ez ráadásul már sorban a negyedik olyan negyedév volt, amikor az egy évvel korábbi számokat alulmúlta a tényleges piaci teljesítmény, ezért egyes híradások már úgy tálalták mindezt, hogy talán itt az okosmobilok alkonyának kezdete, de erről egyáltalán nincs szó. Nézzük meg először az aktuális helyzetet, majd pedig a csökkenés okaiból szépen ráfordulunk a középtávú jóslatokra.

Galaxy a csúcson

A legutóbbi negyedév sztárja egyértelműen a Samsung volt: a világon legtöbb okostelefont eladó gyártó három hónap alatt 62,4 millió készüléket értékesített, ezzel a piac több mint ötödét, egész pontosan 21,8 százalékot mondhatja magáénak. Ráadásul a dél-koreai vállalat az egyetlen, amely szemmel is látható növekedést produkált a tavalyi Q2 óta, 5,6 százalékkal erősödött. A második helyen álló Apple épphogy a pozitív oldalon maradt 0,5 százalékos erősödéssel, a 44,6 millió eladott iPhone 15,6 százalékos részesedést jelent. És innentől lesz igazán érdekes a történet, hiszen a régi nagy nevek már a kanyarban sincsenek, még akkor is, ha tavaly óta történt is egy kis átrendeződés: a harmadik helyezett Xiaomi 2021-ben már komolyan megközelítette a trónon ülő Samsungot, de azért most is a harmadik helyen liheg az Apple nyakában a 39,5 millió darabos forgalmával (13,8% részesedés) – még úgy is, hogy a kínai gyártó az idei második negyedévben konkrétan 25,5 százalékkal kevesebb készüléket tudott eladni tavalyhoz képest. A negyedik és ötödik helyen pedig szintén olyan kínai cégek állnak, amelyek néhány évvel ezelőtt a “futottak még” versenyzők közé tartoztak: a Vivo 24,8 millió okosmobilt szállított (8,7%), az Oppo pedig hajszálnyival maradt csak le a 24,7 milliós (8,6%) eredményével. Az összes többi gyártó egyben is csak a piaci torta 31,5 százalékáért kapkodhatott.

Az IDC szerint a gyengélkedő eladásoknak három fontos oka van, és egyik sem igazán meglepő. Az egyik még mindig a 2020 eleje óta tartó járványhelyzet, amely elvileg (és remélhetőleg) már enyhülőben van, de az első egy-másfél év karanténjait és szállítási fejreállását még most is komolyan érezni lehet. Nem bírják az ütemet a félvezetőgyártók és az összeszerelő üzemek sem, ahonnan pedig a kész telefonokat is csak a korábbinál lassabban tudják eljuttatni a célországokba.

A másik ok Oroszország ukrajnai inváziója, ami főleg az amúgy erős pillérnek számító európai piacot roggyantotta meg, a közvetlenül vagy közvetetten érintett országokban sokan döntöttek és döntenek úgy, hogy az eddigi, átlagosan 2-3 éves készülékcsere-ciklust kitolják a lehető legtovább, amíg csak a korábban megvásárolt mobiljuk bírja szusszal. És itt jön a harmadik ok, a világszerte egyre komolyabban érezhető recesszió, amelyet a fentiek mellett az energiaárak növekedése és a sokfelé tapasztalható erős infláció is súlyosbít. A háztartások és a cégek egy része amúgy is kissé jobban kiköltekezett műszaki eszközök tekintetében az elmúlt két évben, hiszen a távmunkára, csökkentett személyes jelenlétre átállva kénytelenek voltak akár soron kívül új eszközöket vásárolni, most pedig pont ezért nincs pénz laptopok és egyéb eszközök mellett mobilokra sem. Emellett az sem elhanyagolható, hogy egy 2-3 éve használt készülék az általánosan keresett funkciók legnagyobb részét még mindig kiválóan képes ellátni, tehát többen gondolják úgy, hogy a mostani helyzetben majd akkor váltanak, ha már érezhetően lassul a mobil sebessége, döcög a videók lejátszása, akadozik a Facebook és így tovább.

Nem eshet örökké

Legfrissebb jelentésében az IDC is óvatosabb számokat emleget az idei év fennmaradó részére. A piackutató szerint már most vannak konkrét gyártói előrejelzések, amelyek módosítanak saját korábbi terveiken, ez egyébként főleg a kínai vállalatoknál jellemző, de abból is látható a bizonytalanság, hogy már több mobilgyártó visszametszett az alkatrészbeszállítóknak szóló megrendeléseiből.

De akkor térjünk vissza oda, hogy ez tényleg az okostelefonok alkonya lesz-e. Természetesen nem erről van szó, több okból sem. Egyrészt a fenti “kivárós” vásárlói viselkedés miatt épp jövőre várható egy olyan felívelés, amikor sokan már kénytelenek meglépni a készülékcserét, mivel az előző kiöregszik és nehezen használhatóvá válik. Emellett több elemző arra is felhívja a figyelmet, hogy lassan újra elérkezik egy olyan hullám, amikor a jelenlegi csúcskategóriás készülékek tudását megkapja a frissen megjelenő középkategória, amely többeket késztethet arra, hogy az elérhető árú telefonok valamelyikéért már elzarándolkoljanak egy boltba.

Végül pedig itt a minden évben ugyanúgy megjelenő ismeretlen változó: nem tudni még ugyanis, mivel rukkol elő az őszi megjelenésekre az Apple, és mivel készül a többi gyártó az ünnep előtti bevásárlási időszakra. Szintén jó kérdés, hogy a jövő év elején a CES-en és a Mobile World Congress környékén bejelentett, jövő évre szánt modellek között lesznek-e olyan, ma még nem látott technológiai újdonságok, amelyek azokat is vásárlásra késztethetnek majd, akik az elmúlt évek friss készülékeire csak legyintettek, mondván, egy picivel nagyobb kijelzőért vagy egy óvatosan gyorsabb rendszerchipért nem akarnak új mobilra költeni. Hogy aztán ezekből a jóslatokból mi válik valóra… arra jövőre visszatérünk.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét