Megtanulták értékelni a minőségi időt a fiatalok

0

Tizenhárom város iskoláiban különleges program indult november 6-án: fiatalok segítenek idősebbeknek eligazodni a digitális világban, méghozzá iskolai közösségi szolgálat keretében.

A „Legyélteis! MOST generációs” programmal a Magyar Telekom célja, hogy korosztálytól függetlenül bárki számára elérhetővé váljanak a digitalizáció nyújtotta lehetőségek, a hozzáférés biztosításán túl a digitális kompetenciák fejlesztése által is. A kezdeményezésben részt vevő diákok közös foglalkozások során mutatják és tanítják meg nagyszüleink korosztályának azt, hogy milyen korlátlan lehetőséget jelenthet számukra is a digitalizáció.

A társadalmi felelősségvállalásban is erősíti a fiatalokat a Legyélteis! Most Generációs programban való részvétel. A 16-17 évesek számára ezen keresztül nyer értelmet ez a fogalom, miközben hasznosnak érzik magukat és az életben nélkülözhetetlen soft skillekben fejlődnek, hiszen nem egy tananyagon kell végig menniük, hanem az átadandó ismereteket kell adaptálniuk a „régebb óta fiatal tanítványukra” – mondja tapasztalatait Menyhárt Erika, a Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum Neumann János Számítástechnikai Szakgimnáziumának igazgatója, akit a program szakmai tapasztalatairól kérdeztünk.

Vezető szerepet betöltő, innovatív informatikai iskolaként fontosnak, hasznosnak tartunk minden olyan kezdeményezésben való aktív, véleményalkotó, véleményformáló részvételt, melyben a felelős informatikai szemléletre van szükség, és amelynek társadalmi haszna előre látható. Ez egyértelműen ilyen program.

Az idősebb korosztály számára, de a kezdő nethasználóknak is olyan alkalmazások fontosak elsőre, melyek a hobbijukhoz, az életvitelükhöz szükségesek. Ilyenek például a böngészők használata, a netes keresés elsajátítása, a képek, videók kezelése, az online újságok megismerése, sorozatok, rádiók követése. Ezt követheti a levelezés, a szociális háló megismerése, az ottani kommunikáció – és az adatvédelem, adatbiztonság fogalma, alkalmazása – sorolja Menyhárt Erika.

– Az érettségihez kell 50 óra közösségi szolgálat és mindig igyekszünk értelmes és hasznos elfoglaltságot választani a diákjaink számára – kezdte az igazgatónő, hozzátéve, hogy IT-orientált középiskolaként – hiszen az intézményre egyébként is jellemző a digitális, segítő attitűd – természetes módon adódik, hogy a fiatalok a digitalizációba még nem beleszületett korosztályt is bevezessék a MOST generációba, azaz a net és a mobilnet használatába – meséli az igazgatónő. Türelmet, toleranciát, kreativitást, önállóságot, együttműködést tanulnak a diákok, nemcsak a szakmát. Nem mellesleg pedig olyan döntéseket kell meghozniuk, amelyekhez később tartaniuk kell magukat, például helyben kell eldönteniük azt, hogy milyen eszközön, tableten, okostelefonon vagy PC-n indítják el a tanítást. Ezzel megmutatkozik az alapvetően műszaki orientációjú fiatalok humán oldala is, fejlődik az értő figyelem a diákok esetében, és ami talán a leghosszabb távú eredmény: elkezdték értékelni az értékes, minőségi időt és kommunikációt.

Ez a program biztosan segítségünkre lesz egymás értésében, és a kommunikációs készségek fejlesztésében – folytatja a tanárnő. A közösségi szolgálatnak megfelelően persze nem a mélyvízbe dobták a fiatalokat, volt ráhangolódó szakasza a programnak, felkészítették őket a szenior generációba tartozó embereknél alkalmazandó módszerekre és a reakciók értékelésére is, például, hogy hagyjanak időt a megértésre, valamint arra, hogy a válaszokból meg tudják állapítani, a partnerük megértette-e az adott információt. Ennek során az a lehetőség is adott, hogy az a fiatal, aki úgy érzi, nem neki való a program, meggondolja magát – ez nagyon fontos eleme a program indításának, még akkor is, ha ritka esetben adják fel a “küldetést”.

Hidat képezünk a két generáció közötti digitális szakadékon át, a tudás, a tisztesség, a tolerancia pilléreire építve. Mindez az idősebbek számára közelebb hozza a jelent, érthetővé teszi a holnapot, közös témát ad a családdal, unokákkal való beszélgetésben, kapcsolattartásban – meséli a téma iránt érezhetően elkötelezett igazgatónő.

– Azoknál a fiataloknál, ahol a családi élet aktív részese a nagyszülő, az alap attitűd más volt, de a program során a diákok ebben a tekintetben is közeledtek egymáshoz. Nagyon fontos eredménye a programnak, hogy a saját internethasználatuk is minőségibb lett, felelősségteljesebben használják a netet, tudatosabb felhasználók lettek.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét