Az e-sport hangjai vezeték nélkül: ezért jó egy igazi gamer headset

0

Adott egy játék, amiben minden apró nesz számít, de a következő pillanatban kitörhet a hangorkán. Mindezt hangszórókkal megoldani a szomszédok minősített zaklatása lenne, ezért egy minőségi fejhallgató lehet a megoldás. De van olyan, ami ilyen szintű dinamikát is kezel? Mindezt a SteelSeries Arctis Nova 4 Wireless headsetjén keresztül próbáltuk ki.

A címben e-sportot írtunk, de valójában szinte minden videójátékban nagyon fontosak a hangok még akkor is, ha nem valamilyen gigantikus fődíjért szállunk harcba, egyszerűen csak szeretnénk a magunk örömére jól teljesíteni. Bár a legtöbben elsőként a látványt említik legfontosabb tényezőként, legalább annyira szükséges az is, hogy jól halljuk a minket körülvevő virtuális világ hangjait.

Egy lövöldözős-lopakodós játékban hiába látunk csodásan magunk elé, ha egyszer az ellenfél mögénk lopakodva ellátja a bajunkat. A többszereplős kalandok közepette pedig arra van szükség, hogy a játékostársak a legnagyobb hangi kakofóniában is érthetően tudjanak kommunikálni egymással. Képzeljük el mindezt hangszórókkal megoldva: a lopakodás neszeit csak akkor halljuk meg, ha csutkára tekerjük a hangerőgombot, aztán jön egy robbanás, ami ilyen szint mellett a szomszéd utcában is pánikot okoz. Ugyancsak nehézkes hangszórók mellett kommunikálni másokkal, hiszen a mikrofonunkba visszaszól a hangfalból érkező hang is, ami aztán gerjedéshez, érthetetlen visszhangokhoz vezet. A jó megoldás tehát egy fejhallgató, de ebből sem mindegy, milyen. A zenehallgatásra kitalált hi-fi eszközök néha elvéreznek a játékok dinamikus hangkavalkádjában, a gyenge minőségű kis fülesekben pedig elvesznek a halk effektek, míg a hangosak átlyukasztják a dobhártyánkat.

A gamer jelzőt persze manapság divatos mindenre ráaggatni, főleg, ha villog rajta néhány színes LED, ezért érdemes körülnézni, mielőtt választunk: fejhallgatóban tehát olyat keressünk, ami tényleg a játékok hangzásképét adja át a legjobban. Az egyéb extrák csak ezután következnek, de szintén nem mindegy, miket tud még az eszköz. Ennek függvényében néztünk meg egy tipikus versenyzőt, a SteelSeries kínálatából az Arctis Nova 4 Wireless-t választottuk a játékos tulajdonságok bemutatására.

Dróttalan, de dinamikus

Elsőre annyi látszik az Arctis Nova 4-ről, hogy nem épp apróholmi. Ez valahol jó dolog, hiszen a robosztus kialakítás miatt jól “megül” a fejeken és a füleken, valamint esélyesen nem pár milliméter átmérőjű “csipogókon” próbálja kipréselni magából a hangokat. De vajon nem lesz túl ormótlan és nehéz? Utóbbi kérdésre egyértelműen megnyugtató választ ad, amikor először felpróbáljuk: a mérete ellenére meglepően könnyed, nem nyomja a fejtetőt, ráadásul az állítható belső pánt puhán tartja a helyén. A fülpárnák kifejezetten szépen fedik a füleket, de szó sincs az elődök bőrhatású műanyagáról, amitől egy idő után úgy izzadunk, mint a ló (ráadásul ez a kialakítás a fül egészségének sem tesz túl jót). Itt egy olyan habos-szivacsos anyagot kapunk, amely épp jó puhasággal, de erős tartással is bír, még órák után sem érezni, hogy levegőért kapkod a bőrünk.

Azt nehéz kikerülni, hogy egy vezeték nélküli modellről van szó – már a nevében is ott figyel a kitétel, a dobozban pedig egy apró, USB-C csatlakozós dongle lapul, ami 2,4GHz-en tartja a kapcsolatot a gépünk és a füles között. A legvérmesebb játékosok és e-sportolók egy része még mindig a hagyományos, vezetékes kiépítésre esküszik, mondván, a dróttalan változatoknál néha előfordulhat késés, esetleg időszakos kiesés a hangban, de itt semmi ilyesmit nem tapasztaltunk a tesztelés hetei alatt. A kapcsolat tökéletesen és gyorsan felépül minden esetben, és ha van is bármilyen késleltetés, az nanoszekundumokban mérhető, ezt pedig kis képzavarral fül legyen a talpán, ami képes észrevenni. Egyébként a Nova 4 nem a számítógép saját hangmodulját közvetíti, hanem ő maga is egy külső “hangkártya”, ezzel is tehermentesítve a gép munkáját. A külön hangmodul további előnye, hogy a SteelSeries saját, Sonar nevű szoftverében sokféle beállítással szabhatjuk testre az eszköz működését.

A vezetéknélküliséget egyébként vicces volt megszokni, hiszen játék közben először úgy indultunk el a másik szobába vagy a hűtőhöz, hogy levettük a fülest, majd rájöttünk, hogy hiszen erre nincs is szükség. A hangok a lakás másik végében is szakadás- és akadásmentesen érkeztek, tehát messze jutott a világ az első Bluetooth-fülesek pár méteres hatótávjától. Az már csak hab a tortán, hogy az univerzális csatlakozóval PC mellett a játékkonzolokkal is kompatibilis az eszköz PlayStation-től a Switchig, és mobilokkal is kiválóan használható.

A teszt igazi tétje persze az, hogyan muzsikál a Nova 4 játék közben. Erre pedig nem volt panasz: a füles hangképét pont erre találták ki. Csodásan szóltak a leghalkabb neszek is, miközben a hangosabb effektek a mennydörgéstől a dobbanásig izmos mélyekkel, szinte moziszerű hangzással kényeztették a hallójáratokat anélkül, hogy bármelyik frekvencia túl lett volna vezérelve és kényelmetlen lett volna a fülnek. Mindez egyébként filmnézés közben is jó szolgálatot tesz, hiszen főként a manapság kiadott mozifilmek operálnak hatalmas dinamikai különbségekkel, ami bizony hi-fi hangszórókon és fülhallgatókkal néha zavaró lehet.

Halló, itt a rejtett mikrofon beszél!

Minden jóravaló gamer headsetre kell egy mikrofon is, hiszen ezzel megspóroljuk azt, hogy egy különálló hangfelvevő egységet is el kelljen helyeznünk a gépünk környékére – ráadásul azzal a módszerrel limitáljuk azt is, mennyire mozoghatunk el a számítógép vagy a konzol közvetlen közeléből. Viszont a headset mikrofonját nem használjuk mindig, ezért időről időre zavaró lehet a szánk elé benyúló apró “csáp”. Ezt néhány gyártó úgy oldja meg, hogy kipattintható vagy kicsavarható mikrofoncsápokat használ, ami nem rossz kezdeményezés, de nem is az igazi: játék közben szerencsétlenkedni ilyesmivel nem épp kényelmes, és persze könnyebb is elhagyni így a lecsatlakoztatott alkatrészt.

A Nova 4-nél a mikrofon a bal fülpárna mellől húzható elő, és nagyjából 10-12 centire nyúlik előre, a tartó vezetéke pedig csak annyira merev, hogy valamelyest tudjuk állítani is, hogy kanyarodjon a szánk elé a hangfelvevő fej. A hangminőség szintén jó, bár elsőre kissé furcsa volt az apró mikrofon által felvett beszédhang kissé magasra és élesre kevert összhatása – de tegyük hozzá, hogy énekesként és műsorvezetőként vizsgáltuk. Amikor azonban játék közben kellett a csapattársakhoz beszélni, máris kiderült, hogy ez a kissé walkie-talkie-szerű hangkép pont ideális erre a felhasználásra, ez ugyanis csodásan átszűrődik a csatazajok mélyközépjein. Egyébként online hívásokra, videós beszélgetésekre pontosan ezért szintén nagyon jól teljesít, hiszen gyengébb kapcsolat mellett is tiszta, érthető beszédhangot biztosít – a Twitch streamekre és az éneklésre pedig majd használom továbbra is az ezekre szabott eszközöket. A Nova 4 mikrofonja egyébként zajcsökkentést is bevet, hogy a csapattársak játék közben ne a macskák nyiffogását vagy a szomszéd ütvefúróját legyenek kénytelenek hallgatni.

A gamer jelző nem csak divat

A teszt hetei alatt elég gyorsan bebizonyosodott, hogy ha egy gyártó komolyan gondolja a gamer szócska használatát egy termék meghatározásában, az tényleg számít. A játékokra minden eddig kipróbált eszköznél sokkal hatékonyabb és kényelmesebb egy ilyen headset, aminek a SteelSeries Arctis Nova 4 Wireless kiváló példája. Az olyan extrák pedig még kívánatosabbá teszik, mint például a viszonylag hosszú használati idő: teljes feltöltés után 36 órán át teljes hangerőn használva sem tudtuk lemeríteni, és ha már gyanús volt, hogy “közel a vég”, a jobb fülpárna alatti csatlakozóval kényelmesen lehetett tölteni akár használat közben is, legfeljebb addig egy kicsit újra vezetékes fülesként viselkedett. Ez sem tart egyébként sokáig, hiszen akár már negyed órányi töltéssel ismét 6 órára elég energiával láthatjuk el az eszközt.

Azért pedig külön köszönet, hogy a jobb és bal oldalt jelző feliratokat nem miniatűr méretben kell keresgélni valahol a külső felületen, hanem szép nagy R és L betűk kerültek a fülpárnák belsejébe – ezt még a legmélyebb félhomályban, a monitor fényétől vaksin is azonnal be lehet azonosítani. Szóval most gyorsan le is adjuk a cikket, hogy újra elkezdhessünk játszani. Hangerő fel, és gyerünk!

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét