Periféria-tanácsok: minőségi eszközökkel jobb a játék!

0

Aki szívesen játszik a számítógépén, kifejezetten igényes lehet a perifériáira. Már-már a háklis szót is használhatnánk, de ha valaki komolyan veszi a játékot, érthető a hozzáállás. Megnéztünk néhány friss kiegészítőt, hogy kiderítsük, miben jobbak a “gamer” feliratú eszközök.

A számítógépes játékok hőskorában még nem igazán léteztek kifejezetten a gamereknek készített perifériák – mondhatni, annak is örültünk, hogy maga a gép alkalmas volt a szövegszerkesztés és a programozás mellett játékra is. Ahogy azonban fejlődött a hardveres és szoftveres környezet, már olyan játékok jelentek meg, amelyeknél igenis számított, hogy egy általános használatra készült egér vagy billentyűzet miatt lassabban irányíthattuk a főhőst, nem hallottuk a hátunk mögé lopakodó ellenséget vagy épp egy töredék másodpercnyi késlekedés miatt veszítettük el a meccset.

Épp ezért megszaporodtak a “gamer” felirattal, vagy legalábbis a leírásban erre célzó utalásokkal érkező kiegészítők, amik a hagyományosaknál gyorsabb, strapabíróbb, precízebb használatot ígértek. Persze itt is érezhető az a trend, hogy manapság már divatos olyan hardverekre is a gamer jelzőt aggatni, amik pont ugyanannyit tudnak, mint az átlagos, irodai kiegészítők, csak épp van rajtuk egy olcsó led-csík vagy valami hasonló szemfényvesztés, de a gyakorlottak megismerik azokat az eszközöket, amelyeket tényleg érdemes beszerezni, ha valaki komolyan játszik. Az e-sport népszerűvé válásával pedig már sokszor tényleg ennyin múlik a siker: hiába rendelkezik valaki ninja-reflexekkel, ha egy gyengébb egérrel nem tud olyan pontosan célozni vagy eggyel gyorsabban lőni, mint az ellenfél.

Sőt, még a gamer perifériákon belül is akadnak szintek, egyrészt funkciók terén, másrészt pedig olyan elképzelések mentén, mint amikor egyesek szerint a vezetékes kiegészítők még mindig megbízhatóbbak és gyorsabbak, mint a kényelmesebb, de esetleg lomhább wireless társaik. Épp ezért gondoltunk egy nagyot és bekértünk egy rakás játékos perifériát az egyik neves gyártótól, hogy megnézzük, mitől “igazán gamer” valami, és vajon tényleg igaza van-e az elitistáknak.

Villámgyors kattanások

Tesztünk első alanyai a beviteli perifériák, jelesül egy Thermaltake ARGENT K5 RGB USB billentyűzet, valamint egy Thermaltake Argent M5 RGB egér – ebből pedig kapásból egy vezetékes és egy vezeték nélküli változatot, hogy összehasonlítsuk őket.

Az ARGENT K5 RGB billentyűzet stílusos, de tömegre kellemesen masszív felépítésű: ez leginkább azért előnyös, mert vehemensebb használat esetén sem rángatjuk össze-vissza az asztalon. A mechanikus felépítés arra jó, hogy a fóliás, leginkább gépelésre használt billentyűzetek helyett a gombonkénti kapcsolók a lehető legpontosabban közvetítsék a leütéseket. A többszínű szabványok közül az ARGENT K5 egy viszonylag újat, az ezüstöt (egész pontosan a speed silver variánst) kapta meg, amely egyrészt villámgyors és tényleg nagyon pontos, minden billentyű egységesen 1,2 milliméteres leütési ponttal rendelkezik és a gyártó 50 millió leütésig garantálja a strapabíróságot. Az ezüst kapcsolók ráadásul halkabbak a legtöbb mechanikus billentyűzetes megoldásnál, ezért nem kergetik őrületbe a szomszéd szobában pihenőket – ráadásul kifejezetten kényelmes gépelni is velük, amit más gamer billentyűzeteknél azért nem tapasztaltam (egyébként ez a cikk is a K5-ön íródott).

Zseniális kényelmi funkciókat is kapott a periféria, a hasznos gyorsgombok, a masszív és stílusos hangerőszabályozó görgő mellett USB portok is kerültek a hátuljára egy audio jack mellett, tehát ha gyorsan szeretnénk valamilyen extra perifériát vagy egy fülhallgatót csatlakoztatni, nem kell a gép hátulján kotorászni. A csomagban érkező, puha műbőr borítású csuklótámasz pedig figyelmes adalék, aki már kihúzott egy-két ínhüvelygyulladásos hetet a billentyűzetek használata miatt, tudja, miről beszélek.

A beviteli eszközök másik fontos pontja az egér. Először persze régi játékosként a vezetékes változatot próbáltam ki: a Thermaltake Argent M5 RGB olyan ugrást jelentett a hagyományos, irodai egeremhez képest, mintha egy átlagos futó hirtelen rakétameghajtásra váltana. A külső forma nem túl extrém a hagyományos egerekhez képest, ám a kissé érdes műanyag szépen simul a tenyér alá. A pozicionálásért felelős pixart PMW-3389 optikai szenzor hihetetlenül pontos, ráadásul kipróbáltam egérpad nélkül, sima asztallapon is, ami egy pillanatig sem okozott gondot. A kattintásokat itt is mechanikus OMRON kapcsolók fogadják, ami szintén a pontosságot garantálja, valamint szintén érvényes rájuk a minimum 50 millió kattintásos strapabírási elvárás.

A mozgás érzékenysége 100 és 16000 dpi között állítható, ehhez segítséget ad a középső gomb mögötti kapcsoló is, ahol fokozatonként állíthatjuk a mutató gyorsaságát – ez nagyon hasznosnak bizonyult, mivel így kép- és videószerkesztés közben lassú és aprólékos módra válthattam, míg játékokban villámgyors mozdulatokra kapcsolhattam anélkül, hogy beállítási menükben kellett volna böngésznem.

Az egér és a billentyűzet egyaránt RGB világítást kapott, ami itt szerencsére nem egyszerű csillogó-villogó, felesleges extra. A Thermaltake szoftverével könnyedén beállíthatunk akár személyre szabott profilokat, ahol különféle színek és effektek válthatják egymást – nagyon hasznos volt például, amikor külön színnel tudtam kiemelni a játékokban gyakran használt WASD gombokat, de örültem annak is, hogy éjszakára is megtaláltam a megfelelő színhatást a háttérvilágításhoz, ami mellett gépeléshez sem kellett felkapcsolni a szobában a lámpákat.

Dróttalan utakon

Ezután jött a sznob-próba: vajon igaza van-e azoknak, akik szerint játékhoz nem illik a vezeték nélküli periféria? Először gyorsan tisztázzuk, miért is alakult ki mindez. A régebbi wireless technológiák bizony még valóban hagytak maguk után kívánnivalót abban a tekintetben, hogy a kapcsolat esetenként megszakadhatott, akadozhatott, esetleg a gombok megnyomásától az akcióig tapasztalható volt egy kis késés. Ha ez akár csak egy másodperc tört része volt is, bizonyos játékoknál ez is elég a game over felirat megjelenéséhez.

Nos, a Thermaltake Argent M5 Wireless RGB szépen rácáfolt mindezekre. Hardveresen teljesen megegyezik vezetékes társával, tehát a fogással, használattal nem volt gond. Az apró, USB-s vevőegységgel azonban megszabadultam a kábeltől és láss csodát, ugyanazokban a játékokban pontosan ugyanazt az élményt, gyors reakcióidőt és pontosságot tapasztaltam. Direkt nem kezdtem nanoszekundumokat mérő tesztszoftvereket futtatni, inkább arra voltam kíváncsi, érződik-e kis késés, időszakos kiesés – de semmi ilyesmi nem történt. A 2,4 GHz-es sávon működő, Bluetooth 5.0 szabványú kommunikáció 1 milliszekundumos válaszidőt ígért, ezt pedig emberi érzékszervvel lehetetlen észlelni.

Apró, de fontos figyelmesség, hogy a bekapcsolt RGB fényekkel 36, azok nélkül pedig 100 órás akkuidővel rendelkező egeret használat közben is lehet tölteni a mellékelt USB kábellel – ráadásul ugyanezzel bármikor teljes funkcionalitású vezetékes egérré is változtathatjuk, ha még mindig nem bíznánk saját tapasztalatainkban. Mindenesetre a használati teszt alapján engem meggyőzött az eredmény: a vezetékes elitizmus kora lejárt – legalábbis akkor, ha minőségi, modern hardvert választunk a kábelek eltüntetéséhez.

Érdemes gyakorolni, jön a Telekom legújabb e-sport kupája!

A perifériákat már most is érdemes beizzítani, hiszen hamarosan újra lehetőség lesz bárkinek megmérettetni magát az e-sport világában. A szervező részéről Szeleczki Ádám meséli a részleteket: „A Magyar Telekom szervezésével idén is megtartjuk, immáron harmadik éve sorozatban az E-sport CUP Powered by Telekom névre keresztelt e-sport bajnokságunkat. Idén változtatunk egy kicsit a formátumon: annak érdekében, hogy a lehető legjobbak csapjanak össze, november során egy online selejtezős versenykört fogunk tartani, melyből a legjobb játékosok december 2-án mérhetik össze tudásukat budapesti adatközpontunkban.”

„A kompetitív játék League of Legends lesz, amit PC-n, vezetékes hálózaton fognak játszani a játékosok. Ezen kívül lesz még 5G hálózaton futó Wild Rift, de azok is találhatnak kikapcsolódási lehetőséget, akik a casual irányban mozognak inkább. Számukra egy PS5 sarkot biztosítunk, de akár a VR játékok világába is beléphetnek majd az érdeklődők, vagy kipróbálhatják a Cloud Gaminget is.” A Telekom e-sport rendezvényéről hamarosan további részletekkel is jövünk, érdemes gyakran visszanézni az oldalunkra!

Minőségi játékra fül!

Következzen egy újabb fontos gamer kiegészítő, a headset. A Thermaltake Argent H5 RGB egy igazán impozáns darab, kifejezetten játékokra tervezve. Ez már a kialakításból is kiderült, hiszen masszív mérete ellenére meglepően könnyű, nem nyomja a fejet akkor sem, ha órák óta használjuk. Ráadásul a fejpántja 15 szintben állítható, a saját hombár fejemen ugyanúgy kényelmesre húzhattam, mint más kipróbálók kisebb fejméretére. A memóriahabos fülpárnák alatt pedig nem fülled be a bőr – pedig a teszt a nyári hőségriadó alatt zajlott, szóval minden adott volt ahhoz, hogy itt alulteljesítsen a headset.

Hangra abszolút nem lehetett panasz: az 50 mm átmérőjű hangsugárzók szép nagyok és kifinomultak ahhoz, hogy már ne a szokásos, fülhallgatós vinnyogás jöjjön ki belőlük, a hangkép kerek és kiegyensúlyozott, amit persze hallhatóan játékra terveztek igazán, de meglepően jól szól zenei és filmes környezetben is a tolakodó túlkapások nélkül. Ami igazán megnyerő volt, az a nagyfelbontású audió kezelése: manapság, amikor a zenét már nem csak lebutított mp3-akon lehet hallgatni, az ARGENT H5 sztereó változatának 20 000 – 40 000 Hz-es átvitel óriásit dob az élményen, érdemes kipróbálni hi-res felvételekkel, amit most már egyre több streamingszolgáltatás is támogat. Ugyanebből a modellből 7.1 térhatású változatot is kipróbáltunk, amely aztán tényleg megdöbbentően jól elhelyezett térbeli hanghatásokat produkál a DTS Headphone:X v2.0 szabványnak köszönhetően.

Az egyetlen pattintással csatlakoztatható, félig a száj elé irányított mikrofon a játékok alatt nagyszerűen vitte át a hangot, ráadásul kialakítása miatt segített elnyomni a környezet hangjait is – többszereplős játékokban nagyon jól vizsgázott. Épp ezért elmondható, hogy manapság már egy gamer headset sem csak annyiból áll, hogy egy normál fülhallgatóra rábiggyesztenek néhány ledcsíkot és maximumig srófolják a basszuskiemelést, a minőségi gyártók termékei 2023-ban már jóval többet adnak ennél. Egyébként a H5-ön is akad RGB, de itt sem bazárian túlhúzott karácsonyfa-effektek találhatóak, hanem az oldallapokon végigfutó, igényes díszcsíkok, amelyeken a Thermaltake szoftverével szabhatjuk testre a fényeffektet, így e-sport versenyeken vagy streameken is stílusosak leszünk a túlzó bohóckodás helyett.

Apróságok a stílusos környezetért

A teszteléshez kaptunk még néhány érdekes kiegészítőt, amelyekből van tényleg hasznos, és persze akad néhány olyan, amely már inkább a stílus kedvéért létezik – ami egyáltalán nem baj, egy igényes játékgépes asztal mellett a játék is élvezetesebb, mint egy rendetlen, összevissza elrendezés elemeit kerülgetve.

Ezek persze már nem élet-halál fontosságú elemek, de ahogy egy versenyautóra sem teszünk Trabant-kilincset, az igényes asztalokon elfér a többi perifériával harmonizáló többi kiegészítő is. Kifejezetten apró, de mégis ötletes a Thermaltake Argent MB1 RGB egérkábel-rendező, ami igazából egy kis “bütyök”, amely stabilan megáll az asztalon és belecsiptethetjük a hátulról előbukkanó kábeleket – tapasztalat szerint akár többet is. Ezáltal az asztal felénk eső részére már szépen, egy irányból érkeznek a vezetékek, ami a stílus mellettbizony praktikus is. Emellett kipróbálhattunk egy Thermaltake Argent HS1 RGB headset tartót is, amely csak elsőre tűnt felesleges sznobságnak: a jól kiegyensúlyozott, pont a headsetekre méretezett kialakítás akkor kezdett feltűnni, amikor elcsomagoltam a tesztterméket, és a fülest már csak az asztalra tehettem le – igen, hiányzott, ami igazolja a létezését. Az utolsó kis kiegészítő pedig a lehető legjobbkor érkezett: a Thermaltake ARGENT DS 100 asztali ventilátor egyáltalán nem egy hagyományos formájú eszköz, inkább olyan, mint egy nagyra hizlalt grafikus kártya hűtőpanelje. Tökéletesen illett a két monitoros szettemben a kijelzők alá, és ismét áldottam az eget, hogy mindezt a kánikula közepén tesztelhettem. A légáramlás nem tolakodóan erős és nem kaptam tőle torokgyulladást, viszont pont a megfelelő helyről és szögben érkezett ahhoz, hogy csökkentse az augusztusi hőgutát.

Mindhárom kiegészítő RGB-s, tehát ezeken is vannak fényeffektek, ráadásul ha az egekig akarjuk srófolni a stílusunkat, mindent egy közös szoftveres vezérlőplatformon állíthatunk be, hogy az asztalunk összes fénye egyszerre, ugyanolyan hatásokkal és színekkel harmonizáljon.

Összességében tehát a tesztek közben jó pár sztereotípiát kilőttünk vagy megmagyaráztunk. Érezni-e valós különbséget a vezetékes és vezeték nélküli megoldások között? Talán géppel mérhető, de használat közben nem sikerült felfedezni. Adnak igazi előnyt a mechanikus, minőségi szenzorokkal ellátott beviteli eszközök? Mindenképpen: a gyorsaság és a pontosság egyértelműen érezhető játék közben. Csak szemkápráztató feleslegesség a gamer kütyükbe épített RGB-fény? Nem feltétlenül: gyakorlati haszna is van, és lehet a bazári összevisszaság helyett stílusossá is tenni. Tehát a tanács inkább az: nézzük meg jó előre, milyen perifáriákat választunk játékhoz, a “gamer” felirat még nem garancia, de a neves gyártók minőségi termékei bizony valóban élvezetesebbé teszik a játékot és segítik a jó eredményeket akár e-sport meccseken is.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét