Te is könnyen lehetsz DJ, karaoke-sztár vagy podcast-készítő

0

Rég elmúlt az a korszak, amikor a kész dalokat csak zenészek és “képzett” hangmágusok módosíthatták. Manapság egy sor nagyon egyszerű módszer áll rendelkezésre arra, hogy akár otthon, egy böngészőben is átkeverjünk zenéket, vagy épp leszedjük a hangszerek tetejéről az éneket. De ugyanígy a gyenge podcast-felvételek utólagos feljavítása is egyszerűbb ma már: ezekre mutatunk néhány hasznos példát.

A zenész-lét egy szakma, ezt talán nem is vitatja senki, aki megpróbált már mindenféle előképzettség nélkül dalokat írni, felvenni vagy épp módosítani. A közhiedelemmel ellentétben még a DJ – mármint egy igazi, képzett DJ – sem csak annyit csinál manapság, hogy egymás után küldi a hasonló tempójú számokat, hiszen jó esetben ő is meglévő alapokból, egyéb hangeffektekből és énekrészletekből kever friss mixeket. Viszont az is biztos, hogy sok zenehallgatónál felbukkant már az idők során az igény, hogy ha nem is teljesen új dalokat alkossanak, de a kedvenceiket változtassák meg úgy, ahogy nekik még jobban tetszene. Például azért, mert szívesen kiemelnék a kedvenc részleteiket, előtérbe hoznák valamelyik hangszert, vagy esetleg készítenének egy karaoke verziót az eredeti ének eltávolításával, hogy aztán ők tudjanak próbálkozni egy karaoke esten.

Egy kész dal módosítása természetesen nem lehetséges, legalábbis úgy biztosan nem, hogy azt szétszedjük a stúdióban feljátszott hangszerekre vagy hangokra – ehhez a soksávos, eredeti felvételekre volna szükség (bár azért az internet korában ez is egész jól összejöhet, erre később vissza is térünk). Ha van egyetlen wav, mp3 vagy egyéb formátumú zenénk, az bizony már “össze van gyúrva”, és önmagában nem tehetünk vele sok mindent a hallgatásán kívül. Vagy legalábbis eddig így volt ez, de így 2023-ra megérkeztek a komplex zenei algoritmusok, és persze a más téren is sokat emlegetett mesterséges intelligencia, így aztán láss csodát, máris kibővültek a lehetőségeink.

Le az énekkel!

Arra már néhány éve volt lehetőség, hogy egy kész dalról kisebb-nagyobb pontossággal eltávolítsuk az éneket. Ez viszont még mindig viszonylag bonyolult dolognak számított, hiszen szükség volt rá valamilyen hangszerkesztő szoftverre és egy olyan pluginre (tehát beépülő segédprogramra), amely némi tekergetés után lekapirgálta az éneket a többi hangszer fölül. Mindamellett, hogy ehhez azért kellett egy kis hozzáértés és persze kellő mennyiségű türelem, a végeredmény sem volt mindig az igazi.

Nagyon leegyszerűsítve a módszer lényege az, hogy az ének általában más hangfrekvenciákban szól, mint a zene többi része, tehát az ilyen segédprogramokat be lehetett állítani úgy, hogy ezeket a frekvenciákat kiszűrje és lenémítsa, tehát ami marad, az az éneken kívül minden más. De azért ez nem ilyen egyszerű és egyértelmű dolog, hiszen sok minden szólhat az emberi hanghoz hasonló sávban, akár egy gitárszóló vagy egy kitartott fúvóshang, ami ilyenkor szintén eltűnik. Ezen felül a többi hangszernél is kiesnek az adott tartományba eső részletek, és ugyan megmarad a dob, a gitár, a basszus, de a végeredmény mégis kicsit gyengébb minőségű lesz, zenész-szlenggel kifejezve “slattyognak” a cintányérok, vékonyabbak, erőtlenek lettek a kísérőhangszerek.

Ma már azonban az okos algoritmusokat meg lehet tanítani arra, hogy ne csak egyféle módszerrel próbálják meghatározni, hogy egy zenében mi az énekhang és mi minden az a többi hangszer, amit meg kéne tartani. Ezt pedig lehet tálalni olyan módon is, mint a modern chatbotok vagy képmanipuláló segédek – gyermekien egyszerű formában, hogy bárki nagyon könnyen, pár kattintással kezelni tudja.

Erre jó példa a vocalremover.org címen található webes szolgáltatás, ami a fenti módszert szinte tökéletesre csiszolta, sőt még ennél is többet tud. A segítségével többek között percek alatt, automatikusan készíthetünk karaoke-alapot a kedvenc dalunkból: elég csak a bal oldali menüből a “remover” opciót választani, majd feltölteni a módosítani kívánt hangfájlt a gépünkről. Ez ráadásul több mint egy tucatnyi formátum lehet, az alapvető wav és mp3 mellett többek között veszteségmentes flac fájlokat, az Apple-eszközök által használt aiff formátumot és egy sor egyebet is támogat.

Miután a dal feltöltése befejeződött elkezdődik az automatikus átalakítás, és alig egy perc alatt megkapjuk az eredményt. Itt két külön sávban láthatjuk a zenei alapot és az attól különválasztott éneket, és egyszerű csúszkákkal változtathatjuk, melyik milyen hangosan szóljon az eredetihez képest. Értelemszerűen, ha az éneket teljesen lehúzzuk, megmarad a karaoke változathoz szükséges hangszeres alap, de akár a fordítottját is megtehetjük, teljesen eltüntetve a zenét csak a tiszta éneksávot meghagyva. Végül pedig alul kiválaszthatjuk a kért formátumot és elmenthetjük az új mixet.

Igen, ez ilyen egyszerű – és a végeredmény is kifejezetten tisztességes. A próbáink szerint az ének nélküli zenei alapon alig vehető észre változás, csak néhol fedezhető fel óvatos frekvencia-veszteség, tehát egy karaoke buliban tökéletesen megfelel. De még a zene nélküli éneksáv is meglepően jó minőségű, csak nagyon ritkán és halkan hallatszik a háttérben a zenei kíséret.

A vocalremover.org ráadásul még ezt is tovább srófolja: a menü “splitter” pontjában a fenti módszert kiterjesztve azt is megpróbálja, hogy a zenéket hangszerekre bontja: itt a fentiekhez hasonlóan feltöltjük az eredetit, majd a mesterséges intelligencia kísérletet tesz arra, hogy külön sávokra szedje szét a dobokat, a basszust, az éneket és a zene többi részét (bár az azért már tényleg szinte lehetetlen, hogy ha egy dalban több mint egy gitár szól, esetleg különféle szintetizátorok, akkor ezeket is sok csatornára dobja szét, hiszen ezek már tényleg nagyon egymásba olvadó frekvenciatartományban szólnak). A négysávos végeredményben szintén mi állíthatjuk, melyik csatorna milyen hangosan szóljon, vagy akár teljesen elnémíthatjuk őket, tehát kinyerhetjük egy dalból csak a dobokat, esetleg egy dob-basszus mixet és így tovább, végül pedig ismét a kedvenc formátumunkban menthetjük a gépre.

A végeredmény itt már picit gyengébb, hiszen nagyon sok tartományt kell különválasztani, de ha az ének eltávolítását zenészfüllel 90-95 százalékosan tökéletesnek vesszük, akkor a dob-basszus-ének-zene szeparációnál is megadhatjuk a 80 százalékos sikert. Ez a funkció például olyan dobosoknak, basszusgitárosoknak lehet hasznos, akik egy eredeti dalra szeretnének gyakorolni otthon vagy a próbateremben, de ezzel már komolyabb remixeket is készíthetünk, ha például egy rockdalból szeretnénk elektronikus feldolgozást készíteni és az analóg dobokat cserélnénk ki gépies ütemekre.

Szintén DJ-knek, remixereknek lehet hasznos a vocalremover.org néhány további funkciója, a “pitcher” alatt egy dal hangmagasságát állíthatjuk. Persze nem a végtelenségig, hiszen a sok hangos le- vagy felpitchelés már komikus eredményt ad, de néhány hang fel vagy le még teljesen valószerű marad. A “key BPM finder” segít megtalálni egy dal pontos ütemmutatóját és akár megváltoztatni a sebességét, ami többek között akkor hasznos, ha egy adott számot szeretnénk összefűzni egy másikkal. A “cutter” és a “joiner” a hangfájlok kettévágásában vagy összeillesztésében segít, a “voice recorder” egyszerű hangfelvevő, míg a “karaoke” alatt egy feltöltött zenei alapra énekelhetünk rá, és a rendszer kész dallá keveri az eredményt.

A vocalremover.org használata alapvetően ingyenes, viszont ha sok dalt szerkesztünk egymás után, néha “időt kér” a következő elkezdéséig. Külön jó pont, hogy a készítők szerint sem a forrás-zenék, sem pedig a mi alkotásaink nem kerülnek fel a szervereikre, a teljes processzálás a mi gépünkön folyik, tehát mások nem férhetnek hozzá saját dalainkhoz vagy mixeinkhez.

Ugyan példánkban egy adott szolgáltatást mutattunk be, de egyre több hasonló bukkan fel az interneten és az alkalmazásboltokban, egyesek akár jobb vagy funkciógazdagabb, mások kissé gyengébb formában – a legjobbat úgy találjuk meg, ha lelkesen próbálgatjuk őket. Ajánljuk még a lalal.ai-t, amely a webes változat mellett iOS-app, valamint macOS és Windows szoftverként is letölthető és képes akár több dalt egyszerre is kezelni. A media.io egyik aloldalán is könnyen próbálkozhatunk, itt egy alap ének-némító funkciót kapunk. Az x-minus.pro/ai szintén az ének lekapirgálását, illetve a tempó és a hangmagasság változtatására jó, és az ingyenes verzió mellett egy többet tudó fizetőset is kínál.

Zajtalan beszélgetések egyszerűen

A podcastok reneszánszát éljük: ugyan a “webrádiós” technológiát már évtizedekkel ezelőtt kitalálták, igazán az elmúlt években lettek népszerűek a különféle streamingszolgáltatásoknak és persze a közösségi oldalaknak köszönhetően. Bár elsőre sokan úgy gondolhatják, hogy ilyen adásokat könnyű készíteni, hiszen csak egy mikrofon és néhány beszélő ember kell hozzá, hamar kiderülhet, hogy ez azért nem ilyen egyszerű. Egy gyengébb minőségű mikrofonnal, vagy épp háttérzajokkal megszórt környezetben felvett beszélgetést ugyanis nem épp jó élmény hallgatni, a zajok elvonhatják a figyelmet, de akár nehezen érthetővé is tehetik a mondanivalót.

A legjobb megoldás persze egy podcast-stúdióban rögzíteni az adásokat, vagy egy megfelelően zajszigetelt környezetben, profi mikrofont használva dolgozni. Ha viszont ez nem áll rendelkezésre még mindig nincs minden veszve. A fenti, ének-eltávolító módszerekhez hasonlóan ma már könnyen végezhetünk zajszűrést is, méghozzá hasonló módon: az ilyen szolgáltatások megkeresik a környezeti zaj frekvenciáját és megpróbálják csak ezt kiszűrni úgy, hogy a többi, “hasznos” hangsávot érintetlenül hagyják. Ennek is voltak korábbi próbálkozásai, de ilyenkor sokszor a beszéd is tompább lett, esetleg sérült a hangszíne, de az MI ezt is egész ügyesen kezeli.

A karaoke-generátorokhoz hasonlóan itt is fel kell töltenünk a forrásfájlt, majd a szolgáltatás igyekszik automatikusan felismerni a zajokat és eltávolítani őket. Ezt is sok helyen kipróbálhatjuk, többek között a kapwing.com egyik segédje ad egész jó végeredményt, a veed.io specifikus aloldala hasonlóan jó és ingyenes megoldás. Az audiodenoise.com oldalon mi magunk is segíthetünk a minél jobb eredmény elérésében: megadhatjuk, milyen mélyen nyúljon bele a hangképbe, és akár megadhatunk olyan részletet is a hangfájlból, ahol csak a zaj hallatszik, hogy ezt előre “megtanulja” a segéd. A podcastle.ai pedig nem csak ezt a funkciót tudja, hanem egy ingyenes regisztráció után további olyan trükköket ajánl, amelyekkel élvezetesebbé tehetünk egy előre felvett beszélgetést.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét