Könyv, füzet, laptop: mi kell a digitális iskolakezdéshez?

0

Szeptember van, ilyenkor már a legtöbb családban minden megvan ahhoz, hogy a gyerek elkezdje az iskolaévet. Most viszont a tavaszi távoktatás tapasztalatai alapján és a járványhelyzet alakulása miatt érdemes még időben újratervezni.

Ugyan cikkünk írásának időpontjában még az a hivatalos magyar álláspont, hogy lehetőség szerint minden oktatási intézményben normál, “bejárós” tanítással kell elindulni, a Covid-19 esetszámainak alakulása az országon belül és világszerte azért nem ad okot arra, hogy elbízzuk magunkat.. Azt nem tudjuk megjósolni, milyen hivatalos döntés várható az iskolák működtetése és a tanítási formák kapcsán, de érdemes azért felkészülni arra az eshetőségre, hogy részben vagy akár teljesen ismét távoktatásra kell átállni. Ehhez pedig érdemes még azelőtt megteremteni az ideális környezetet, hogy az utolsó pillanatban kapkodnánk: a tervezéshez jól jöhetnek a tavaszi távoktatási időszak tapasztalatai, és az alábbiakban mi is összeszedjük azokat a területeket, amelyekre érdemes odafigyelni.

Számítógép

Az egyik kulcsfontosságú komponens a PC, amely az iskola és a gyerekek kapcsolattartásának, a tanulásnak, feladatmegoldásnak a központja egyszerre. Az ideális gép szerencsére nem feltétlenül valamilyen csúcsmodell, hiszen speciális eseteket leszámítva a tanulóknak nem kell dizájnerek és videóvágók, vagy épp játékfejlesztők által használt szoftvereket és hardverigényes feladatokat futtatniuk. Fontosabb inkább az, hogy egy olyan megbízható és naprakész PC legyen, amelyen jó eséllyel Windows 10 fut – a legtöbb helyen már ezt a rendszert használják és kompatibilitási problémák miatt érdemes a tanuló-gépet is minél jobban a többihez alakítani.

Természetesen ettől el lehet térni, ha a meglévő családi gépet szeretnénk használni, hiszen az alapvető funkciók terén egy Mac OS-t vagy Linuxot futtató gépen is kezelhetők. Ilyenkor érdemes egyeztetni az iskolával, hogy milyen szoftverek futtatására lehet szükség az online modellre átálláshoz, és ellenőrizni, hogy ezek elérhetőek-e a saját PC-n futó operációs rendszerre.

Fontos még egy vállalható felbontású webkamera, valamint a kommunikációhoz szükséges mikrofon és fejhallgató. A legtöbb modern laptopon már alapfelszereltségként elérhető a kamera, amelyből nem kell feltétlenül valamilyen gigantikus felbontás, de az fontos, hogy a túloldalon normálisan kivehető képet lássanak a gép előtt ülőről. Laptopnál szintén alap a beépített mikrofon és a hangszóró, de az otthoni tanuláshoz érdemes valamilyen fejhallgatóra váltani – főleg, ha közben távmunkázik a közelben a szülő és még a testvérek is ugyanígy tanulnak egy asztallal arrébb. Ha asztali PC-t használunk, egy külső webkamerára lesz szükség, amely alapesetben USB-n kapcsolódik a géphez. Itt nincs szükség feltétlenül full HD felbontást kínáló csúcsmodellekre, de a 720p / HD már viszonylag alapszint az elérhetőbb árú modellekben is. Külső mikrofonból is vannak olcsó, beszédre használható darabok, de akár olyan headsetet is választhatunk, amelyben beépített mikrofon is található. Ez esetben az eszköz vezetékének végén az egyik csatlakozót a hangkimenet, a másikat pedig a mikrofon jack aljzatába kell bedugni (pro tipp: a legtöbb esetben zölddel jelölik a füles és pirossal a mikrofon portját).

Internet

Az internet elengedhetetlen kelléke a távoktatásnak, ráadásul itt az is fontos, milyen. Ha mobilnetet használunk, nem szabad elfeledkezni arról, milyen adatcsomagunk van, hogy ne online tanóra közben érjen a meglepetés és az adatkeret végessége.

Mivel a távoktatás helyhez kötött, a legegyszerűbb valamilyen otthoni internet-előfizetést választani, amelyet aztán használhatunk vezetékesen a routerre kapcsolódva, ha a gépünknek van RJ-45 (Ethernet) portja, vagy pedig Wi-Fi kapcsolattal. A távtanuláshoz alapvetően nem kell feltétlenül a legnagyobb előfizetési csomag, még egy videókonferencia is kiválóan működik akár egy 150/50 Mbit/s csomagban. Két dologra azonban érdemes odafigyelni: egyrészt mindig nézzük meg, hogy egy előfizetésben mennyi a garantált sávszélesség, mivel ilyenkor a névben szereplő értékek az ideális, vagy átlagsebességeket mutatják.

A Telekom otthoni 150/50 csomagja esetében az így garantált minimum érték 60 Mbit/s letöltés és 25 Mbit/s feltöltés. Ez egyébként még szintén teljesen jó egy videós beszélgetéshez, viszont itt jön a másik tényező: arra is figyelnünk kell, hányan és mire használják még a tanuló gépen kívül az internetet. Ha ugyanis egyszerre tanul és dolgozik az otthoni netet használva 3-4 családtag, az már megizzaszthatja a sávszélességet, nem is beszélve arról, ha még egyéb is történik a kapcsolaton, például letöltés vagy tévénézés. Érdemes tehát kissé felültervezni a díjcsomagot, hogy ne legyen a tanulást lassító összeakadás másokkal.

Szoftverek

Szoftveres téren a legfontosabb tanács az, hogy egyeztessünk az oktatási intézménnyel, mire lehet szükség egy esetleges újabb távoktatási szezonban. Erre ugyanis nincs teljesen egységes irányelv, és ugyan vannak általánosan használt szoftverek, az akár tanáronként, tantárgyanként vagy osztályonként eltérhet, mi kell hozzá. Szinte biztosan szükség lesz valamilyen szövegszerkesztőre – ez gyakran a Microsoft Office csomagban található Word, bár ez kiváltható egyéb olyan szoftverrel, amely olvas és ír doc formátumot. Akár böngészőben használható megoldást is találunk erre, eleve a Microsoft 365 is ilyen, ahol egy “online Word” hívható elő online formában, de a Google Docs is Word kompatibilis – legalábbis egy bizonyos szintig. Esélyesen persze olyan mélységekig nem kell Word-gurunak lenni, hogy csakis a Microsoft szoftverével előhívható speciális beállításokat kelljen használni, de a későbbi félreértések elkerülése érdekében tényleg érdemes egyeztetni.

A beadandók, előadások akár készülhetnek PowerPointban is, erre szintén érvényesek a fentiek: a Microsoft saját megoldásával több más is kompatibilis bizonyos szintig. Emellett szükség lehet valamilyen grafikai megoldásra: alapszinten erre jó lehet a Windows részeként működő Paint, de bonyolultabb feladatokra is találni ingyenes megoldást, nem kell feltétlenül azonnal Photoshopra költeni. Jóféle alternatíva például a GIMP, amely rajzolásra, tervezésre, képszerkesztésre, retusálásra sokrétűen használható.

Biztonság

Ez a terület sokszor az otthoni számítástechnika “mostohagyereke”, hiszen amennyiben működik a gép, van internet és megvannak a legfontosabb szoftverek, akkor sokan már le is zárják a felkészülést, minden rendben, jöhet a munka. Fontos viszont, hogy manapság minden korábbinál többféle internetes veszélyforrás leselkedik a felhasználókra zsarolóvírusoktól megtévesztő levelekig, átirányított weboldalaktól adathalász levelekig. Főleg akkor nagy a kockázat, ha sok résztvevős beszélgetések, dokumentumokat küldözgetős projektek folynak naphosszat, ilyenkor akár egy Word dokumentumban is meglapulhat kártevő, amely aztán a munkacsoport többi résztvevőjéhez is villámgyorsan eljut.

Fontos tehát, hogy mindenképpen legyen valamilyen biztonsági megoldás telepítve a gépen, és hardveresen is tegyünk meg mindent a nyugalom érdekében – például ne kapcsoljuk ki a routerek többségében működő tűzfalat, amely a támadások nagy részét már azelőtt kiszűri, hogy azok eljutnának a számítógépig. A Windows 10-ben alapesetben már működik egy Defender nevű biztonsági szoftver, amely ahhoz képest, hogy külön nem kell érte fizetni, a szakértők szerint kifejezetten hatékony. De persze sok olyan cég is létezik, amelyek specializált szoftvereket kínálnak erre a célra és még az éves előfizetési összegek sem vészesek.

Az viszont mindentől függetlenül fontos, hogy tartsuk naprakészen a rendszert és a szoftvereket: frissítsük gyakran az operációs rendszert, a böngészőket és a gyakran használt alkalmazásokat, ezzel ugyanis nagyon sokat teszünk azért, hogy az otthoni tanulást ne gátolja semmilyen kártevő.

Telefon, tablet

Ugyan a távoktatás lényege pont az, hogy a tanulók otthon tudjanak maradni és megóvni magukat és adott esetben másokat a járványtól, az internet-képes mobil eszközök is sokat segíthetnek a tanulásban. Egyrészt egy telefon vagy egy tablet arra is jó lehet, hogy ha valamilyen olvasással, böngészéssel megoldható feladatról van szó, ne kelljen egész nap a számítógép előtt a széken görnyedni. Akár a kertben vagy a park padján is lehet így tanulni, például egy háttéranyagot elolvasni vagy egy oktatóvideót megnézni. Hallottunk már olyan kezdeményezésekről is, ahol például valamilyen természetismereti, közlekedési feladathoz kifejezetten azt kérte a tanár, hogy a diák készítsen videókat útközben, a parkban vagy egy közeli szabadtéren.

Azt viszont érdemes szem előtt tartani, hogy egy jobb mobil vagy táblagép sem válthatja ki teljesen a laptopot, hiszen a virtuális billentyűzeten bepötyögni egy házi feladatot nem épp felhasználóbarát élmény, és a szükséges szoftverek egy része sem használható kisképernyős eszközökön.

Számtechből ötös

Ahogy már többször is szó volt róla, a fentiek inkább amolyan általános alapnak számítanak, amelyekre szinte biztosan szükség lesz az otthoni tanulás során, de nem győzzük hangsúlyozni, hogy minél előbb érdemes egyeztetni a tanárokkal és az iskola szakembereivel a számukra fontos kritériumokról. Ezzel biztosíthatjuk azt, hogy ha tényleg arra kerül a sor, hogy újra a kisszoba lesz a kihelyezett osztályterem, nem ér váratlanul a váltás és nem pánikolva kapkodunk valamilyen szükségmegoldással.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét