Játszani csak komolyan: sokan gondolják úgy, hogy a konzolokon és PC-ken elindított játékokban több van, mint egyszerű szórakozás. Ha viszont ez a cél, fontosak a jó minőségű perifériák és kiegészítők. Most a “hangkeltő” eszközöket járjuk körbe.
Iszonyatosan pezseg az e-sport világa Magyarországon is. Elkezdődött többek között az idei Magyar E-sport Válogatott szezon, amelynek CS:GO válogatóversenyeire már lehet is jelentkezni, de megnyílt a nevezés a Magyar Nemzeti LoL Kupa League of Legends versenyeire, és több hasonló bejelentést is a napokban várnak a hazai versenyzők, valamint a közönség. Az év eleje pedig sokaknál a “felfegyverkezés” időszaka is, amikor az újabb megmérettetésekre készülve felfrissítik a játékgépeiket, odafigyelnek a betonbiztos és villámgyors hálózatra, jobbra cserélik az egeret, billentyűzetet, kontrollert, monitort, és nem utolsó sorban azokat az eszközöket, amelyekkel a legjobb, legtisztább hangokat kaphatják a játékból.
De miért is fontos egy jó hangfal vagy fejhallgató a játékok szempontjából? Képzeljünk ehhez el egy olyan FPS (first person shooter, avagy belső nézetes lövöldözős) játékot, ahol a pályákon sokféle látványvilág váltakozik, egyik pillanatban tűző napsütésben szaladunk az ellenfél bázisa felé, máskor egy koromsötét alagútban figyelünk arra, hogy nehogy beleszaladjunk egy rosszakarónkba. A ránk vadászókat és a leendő áldozatainkat ugyanúgy elrejtheti egy dzsungel homályos aljnövényzete vagy a szakadó eső párafelhője. Ilyenkor pedig nagy segítségünkre lehet az, ha a látvány mellett (vagy akár helyett) az apró neszekre, jellegzetes hangokra figyelünk.
A sötét alagútban a leghalkabb zaj is azt jelentheti, hogy valaki a közelben mocorog, és ha egy jó minőségű, nagy frekvenciaátvitelű, tiszta hangot adó hangfal vagy hangszóró áll rendelkezésünkre, nem maradhatunk le az ilyen apró jelekről sem. Persze itt sem mindegy, hogy mit tud az adott eszköz, hiszen manapság a “gamer” feliratra sokan gondolkodás nélkül ráugranak, ezért gyorsan menjünk végig azokon a tulajdonságokon, amelyeket érdemes megvizsgálni vásárlás előtt.
Erre figyelj, mielőtt hangfalat veszel
Első körben érdemes végiggondolni, milyen környezetben használjuk majd az új hangfalakat. Mekkora a szobánk, vannak-e külső zajok, amelyeket túl kell kiabálnia, hová tudjuk őket elhelyezni? Értelemszerűen nem ajánlott embermagasságú tornyokat venni egy pár négyzetméteres kisszobába, de fordított esetben ne számítsunk valós hangképre, gyomrot masszírozó basszusokra két öklömnyi hangszórócskából sem.
A játékokban általában továbbra is a sztereó hangkép jellemző, ezért vagy 2.0 vagy 2.1-es típusokat érdemes keresni (utóbbiban a sztereó hangfalpár mellett még egy külön mélynyomó segít az erőteljesebb basszuskiemelésben). Ha azonban az általad kedvelt játékban elérhető valamilyen térhangzás, elgondolkozhatsz valamilyen 5.1-es rendszeren, ez négy surround hangszórót, egy center egységet és egy mélynyomót tartalmaz.
Figyelj oda a teljesítményre is: ezt alapvetően wattokban adják meg, de ezt ne keverjük össze a hangerővel. Ez inkább a hangfalak terhelhetőségét jelzi, a hangerőt viszont decibelben (dB) jelzik. Szintén fontos a frekvenciaátvitel: ez azt mutatja meg, hogy milyen legkisebb és legnagyobb hangmagasság között ad megbízható hangot az egység. Az első szám ilyenkor nagyon leegyszerűsítve azt jelenti, hogy az azalatti hangokat “levágja” az eszköz, a második pedig ugyanilyen elv mellett azt mutatja, milyen rezgésszám fölött halnak el a magas hangok. Az emberi fül körülbelül a 20 Hz és 20 kHz közötti rezgéseket képes meghallani, az ezalatti mélyeket és efölötti magasakat nem érzékeljük. Apró érdekesség, hogy a kutyák akár 40, a macskák pedig 50 kHz-ig hallják a számunkra már észrevehetetlen magasakat. A hangszóróknál értelemszerűen azt érdemes választani, ami minél szélesebben lefedi az ember által észlelhető spektrumot.
Vásárlás előtt győződj meg arról is, hogy a hangszórónak olyan bemenetei vannak, amelyeket könnyen össze tudsz kapcsolni a gépeden vagy a külső hangmodulodon található kimenetekkel. Ezen kívül azt is érdemes előre kiokoskodni, hogy kell-e valamilyen rezgéscsillapítás a hangfalak alá – a legjobb eredmény érdekében akár használhatunk külön állványokat, vagy felfüggesztéseket.
Kell a jó headset, mert minden fejben dől el
Sokszor nem is annyira egy hangfalpár, hanem inkább egy jól megválasztott fejhallgató a kiváló játékélmény kulcsa. Egyrészt azért, mert ezzel nem zavarjuk a környezetünket – lássuk be, a család többi tagja egy idő után kissé idegesen próbálna aludni, jógázni, mesét olvasni, miközben nálunk ágyútűz alá vesszük az ellenség állásait. Ha emiatt választunk fejhallgatót, ügyeljünk, hogy zárt kialakítású legyen, a nyitott ugyanis nem csak a fül irányába ereszti át a hangot.
A hangfalakhoz hasonlóan itt is léteznek sztereó és surround rendszerű modellek. Utóbbiaknál ezt úgy oldják meg, hogy a nagyobb kivitelű fülpárnákon belül különféle állásban több hangszóró is irányul a fülünkre, ezért olyan hatást kelt az összkép, mintha előttünk vagy mögöttünk is lenne hangforrás. A teljesítmény-, decibel- és frekvencia-adatokat ugyancsak a hangfalakhoz hasonlóan tudjuk végigböngészni.
Az e-sportok jó része csapatjáték, ezért nem szimpla fejhallgatókat, hanem headseteket használnak a legtöbben – ezeken beépített mikrofonok is találhatóak, amelyek segítenek kapcsolatot tartani a csapattársakkal, jelezni a helyzetünket, gyorsan megbeszélni a stratégia változtatásait. A minőségibb gamer headseteknél gyakran előfordul, hogy a szánk elé benyúló mikrofonokat egyszerűen lecsavarhatjuk vagy kihúzhatjuk a fejhallgatóból, hogy ne zavarjanak akkor, amikor nincs rájuk szükségünk.
A vezetékes gamer headsetek kétféle csatlakozással érhetőek el: vagy a hagyományos jack csatlakozókkal tudjuk őket a PC vagy konzol audiókimenetére és -bemenetére kötni, vagy USB kábelt kapunk hozzájuk, utóbbi esetben tulajdonképpen a headset egy külön hangkártyaként kezeli a PC hangképzését. Ezt leginkább akkor érdemes megfontolni, ha a gépünk beépített hangvezérlője nem a legjobb minőséget hozza.
Szándékosan nem esett szó a vezeték nélküli hangfalakról és headsetekről. Ugyan az ezeknél legtöbb esetben alkalmazott Bluetooth technológia folyamatosan fejlődik, a játékosok, és főleg a minden szinten maximumra törekedő e-sportolók abban hisznek, hogy csak a “kábeles” megoldásokban garantálható a százszázalékos hatékonyság. A régebbi Bluetooth verziók még valóban hajlamosabbak voltak időszakos kihagyásokra, teljesítményingadozásokra, a hangerő változásaira, esetleg néha betorzuló hangképre. Jelenleg az 5.3-as szabványnál tart a technológia (pontosabban az 5.4-et is bejelentették már februárban, de még esélyesen kevés ilyen eszköz kapható). Az újabb kiadások már sok mindent kiküszöböltek a korábbi verziók hiányosságaiból, például nagyobb a hatótáv, az adatáramlás sebessége, valamint az energiahatékonyság is nőtt. De ha valamiért nagyon nem tudod megoldani a vezetékes csatlakoztatást a körülmények miatt, érdemes megnézned, milyen Bluetooth szabványt ismer a kiszemelt hangeszköz: közmegegyezés szerint játékos célokra 4.0 alatt nem érdemes ilyesmit venni, de leginkább az 5.x ajánlott.
Hopp, és egyvalamit majdnem kihagytunk, mert nem közvetlenül „műszaki” jellemző, pedig nagyon fontos. Jó előre gondoljunk arra, hogy egy ilyen fejhallgatót bizony akár órákon át viselünk, ezért nem mindegy, milyen a külső kialakítása. A párnázott, kényelmes tartást biztosító felső pánt, vagy a befülledést meggátoló, jó lágáteresztő fülpárnák megléte azt segítheti elő, hogy egy hosszabb játék során nem válik fárasztóvá, idegesítővé a headset viselése.
A játék hangja nem játék
Végezetül érdemes azt is megemlíteni, hogy ugyan sokféle hangkeltő eszközről gondolhatnánk azt, hogy hiába nem játékra szánták alapvetően, de jó lesz arra is, ez bizony sokszor nem igaz. A gamer laptopokban például már igyekeznek sokféle hardveres és szoftveres trükkel feljavítani a beépített hangszórókat, de azért lássuk be, egy pár centi vastag műanyag házban küszködő membránok még a legokosabb elhelyezés és a legújabb algoritmusok mellett is “dobozhangúak” lesznek. Ugyancsak nem érdemes játékra kipróbálni az alapvetően hifis célokra szánt eszközöket, ezek ugyanis általában úgy vannak “hangolva”, hogy zenében a legnagyobb frekvenciatartományt lefedjék, de dinamikában nincsenek felkészítve a játékok által nyújtott kiképzésre, akár tönkre is vághatjuk a drága hangfalakat azzal, hogy teljes hangerőn rájuk küldünk valamilyen robbanás-effektet.
A játék tehát, mint ahogy azt már a gépek és más perifériák esetében is láthattuk, nem játék. Főleg, ha szeretnénk egyszer a saját kisszobánkból az e-sport fesztiválok színpadáig menetelni: ilyenkor a kiegészítőkre is oda kell figyelni. A körültekintően kiválasztott hangfalak és headsetek használatával szinte “szintet lépünk” a játékokban, ezért ne döntsünk elhamarkodottan a vásárláskor!