Többé nincs szükség a „repülő üzemmódra”

0

Neked mi az első dolgod, miután földet ér a repülőd? Fogadjunk, hogy máris kapcsolódsz a hálózathoz, hogy újra felvedd a fonalat a barátokkal, csekkold az úticélod aktuális időjárását, átfusd a híreket és megválaszolj pár e-mailt. Mostantól azonban nem kell várnod a landolásig, akár útközben is intézheted az ügyeidet, ugyanis az EU-ban a döntéshozók engedélyezték az utasok számára az 5G használatát.

Az Európai Bizottság zöld utat adott a légitársaságoknak, akik mostantól 5G-s kapcsolatot kínálhatnak utasaik számára. Az utasok a jövőben egy fedélzeti, úgynevezett pikocellás bázisállomáshoz csatlakozhatnak, amely aztán műholdon keresztül csatlakozik majd a földi hálózatokhoz.

„Az 5G innovatív szolgáltatásokat kínál az embereknek és nem utolsó sorban óriási potenciált jelent az Európai Unió vállalatainak számára” – nyilatkozta Thierry Breton, az Európai Bizottság belső piacért felelős biztosa. „Már a csillagos ég sem szabhat határt, ha a szupergyors, nagy kapacitású hálózat kínálta lehetőségekről van szó.” Az intézkedés, illetve a döntés kecsegtető, ám az Európai Bizottság közleménye nem közöl részleteket arról, hogy pontosan mikor válhat elérhetővé a “földfelszínen” egyre többek által használt 5G-szolgáltatás az utasok számára. Egészen pontosan arra kell várnunk, hogy az elméleti engedélyezést követően a légitársaságok bevezessék és elérhetővé tegyék a szolgáltatást, addig még kell egy kis türelem és marad a kötelező repülőgép üzemmód.

Határtalan kapcsolódás

A telefonok és egyéb, hálózatra kapcsolódó eszközök esetében a repülőgép üzemmódot annak idején a légitársaságok előírásai és az általános jogszabályok miatt vezették be. Ez az üzemmód abban segítette a felhasználókat, hogy a repülés időtartama alatt is tudják használni a telefonjukat minden olyan funkcióra, ami nem igényel hálózati kapcsolatot. 2014-ben azonban már az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynöksége lazított valamelyest a szabályozáson, az 5G engedélyezésével pedig újabb lépéseket tett az utazásélmény javítása érdekében.

A legfontosabb tényező természetesen a biztonság. A jelenlegi megítélés szerint a repülés közbeni, közvetlen forrásból kezelt 5G várhatóan nem okoz biztonsági problémákat, mert más frekvenciákat használ, mint ami a pilótafülke kommunikációjához szükséges, valamint nem zavarja a gép szenzorait – ezt a The Telegraph cikkében erősítette meg a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség képviselője. A telefonok 5 GHz-es és magasabb spektrumot használnak, míg maguk a repülőgépek berendezései a 4,2-4,4 GHz-es tartományban dolgoznak.

A döntés törvényi erejű kihirdetése valószínűleg valamikor a jövő év közepén várható, így a légitársaságoknak még bőven van idejük arra, hogy felkészüljenek, felszereljék a gépeiket az 5G-hálózatot biztosító cellákkal, valamint minden szinten megbizonyosodjanak arról, hogy a járatokon nem marad olyan eszköz, amelyet zavarna a helyi szolgáltatású adathálózat.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét