Digitális pórázzal kombinált szúnyogháló forró nyári napokra

0

Hogy tudhatom biztonságban a gyerekemet akkor is, ha a vakációban már nem köti le a tanulás, többet lóg a neten és többet járkál el otthonról? Szabad-e digitális eszközökkel nyomon követnem a tevékenységét, és ha igen, hogyan?? Ezeket a kérdéseket jártuk körül Gyurkó Szilvia gyermekjogi szakértővel, a Rám is gondoljatok című könyv szerzőjével, a Hintalovon Alapítvány alapítójával.

Hirtelen nyári szünet lett. Furcsa felszabadulás ez a mostani, az osztályközösségtől történő elválás nélkül, csak a tanulás kötelezettségét ledobva. A szülő viszont elgondolkodhat: eddig legalább az online órák nyújtottak értelmes, szórakoztató elfoglaltságot, ráadásul otthon, biztonságos közegben tartották a gyerekeket. Miközben az kétséges, hogy megtartják-e a nyári táborokat, a munka nem áll meg, a gyerekek viszont – érthető módon – végre a szabadba vágynak és hirtelen elfoglaltság nélkül maradnak. „Mit csinál ilyenkor vajon egy gyerek? Mit böngészik a világhálón, merre bóklászik? Mit lehet ilyenkor tenni?” – sorjáznak az aggodalomtól fűtött kérdések a szülő fejében.

Digitális felügyelet csakis nyílt kommunikációval

Gyurkó Szilvia szerint a digitális felügyelettel csak óvatosan érdemes élni. Ez a „póráz” inkább a szülő biztonságérzetéről, megnyugtatásáról szól, mintsem a gyerekek valós szükségleteiről. „Az a szülő, aki azt hiszi, hogy képes a gyermeke online tevékenységét felügyelni, komoly tévedésben van. Az internet nem szorítható korlátok közé, a gyerek pedig mindig tud okosabb lenni, mint a szülő” – figyelmeztet. A keretek közös kijelölése, a bizalomépítés és az odafigyelés „ezerszer jobb technikák”.

Ha nyílt kommunikációval párosul, Gyurkó Szilvia mégsem ellenzi a digitális felügyeleti eszközök alkalmazását. „Kétségtelen, hogy amennyiben a szülő nyugodtabb, azzal a gyerekről is lekerül némi teher.” Ám a nyomkövető eszközök alkalmazása előtt a szülő feltétlenül beszéljen erről a gyermekével, mondja el, hogy miért látja ezt jó megoldásnak, és azt is, hogy hogyan működik a gyakorlatban. Hogy konkrétan milyen eszköz jöhet szóba, függ attól, hogy mi jellemzi a család életét, például, hogy mennyit utaznak, vagy hogy mennyi időt töltenek a gyerekek egyedül. Gyurkó szerint a felhőalapú digitális megoldások biztonságosabbak, mert az adatok, állományok így akkor is megmaradnak, ha maga az eszköz esetleg elvész.

A szülő inkább legyen mindig elérhető, mint jelen

Aminek hiányában a digitális felügyelet csak a bizalmatlanságot erősíti a családon belül, az a szülő nyitottsága, érdeklődése, figyelme a gyermek iránt. Ahogy Gyurkó fogalmaz, egy szülőnek nem az az elsődleges dolga, hogy a gyereke minden tevékenységén rajta tartsa a szemét, hanem az, hogy folyamatosan elérhető legyen, ha szükség van rá. A „spionkodás” ugyanúgy bizalomromboló egy szülő-gyerek kapcsolatban, mint a felnőttek párkapcsolatában. „A pórázt az emberek lerázni szeretik, a gyerekek is, egy másik ember bizalmáért viszont érdemes megküzdeni” – hangsúlyozza Gyurkó.

Egy bizalomra épülő kapcsolatban viszont az olyan témákat, mint az adatbiztonság, a médiahasználat, a kritikai gondolkodás, meg lehet, és meg is kell beszélni. „A gyereket fel kell készíteni a digitális eszközhasználatra, a lehetséges a veszélyforrásokra és azok kezelésére. Ez a legjobb és leghatékonyabb módja a gyerekek megóvásának” – állítja a szakember. Ahogy megtanuljuk a KRESZ-t, mielőtt közlekedőként a forgalomba lépnénk, úgy sajátítjuk el ezeket az ismereteket is, mielőtt a világháló sztrádáin barangolni kezdenénk. A „baleset”, sajnos, a világhálón sem kizárt. Tavaly 824 bejelentés érkezett az NMHH Internet Hotline jogsegélyszolgálatához internetes jogsérelmekről, 13 százalékkal több, mint az előző évben. Új trend, hogy közülük 2019-ben a legtöbb (276) a pedofil tartalom kategóriába esett.

A gyerekek tanuljanak meg unatkozni

Egy szülő persze nemcsak a veszélyforrások miatt aggódik, az is zavarja, ha gyermeke értelmetlenül, az unalomtól fásultan tölti az idejét. Gyurkó Szilvia szerint ma az az oktatáspszichológusok álláspontja, hogy meg kell találni az egyensúlyt a foglalkoztatás és a pihenés között.

Abban a korban, amelyben Szabó Magda Abigél című regénye játszódik, még úgy vélték, az „unalom szüli a bűnt”. Azt ma sem vitatja a szakma, hogy a gyerekek és fiatalok figyelmének programokkal, foglalkozásokkal, minőségi időtöltésekkel való lekötése sok nehézségtől és problémától tudja megóvni a gyerekeket. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne lenne szükség “üresjáratra”, semmittevéssel töltött időre. Az unatkozás nagyon fontos a gyerekeknek. A folyamatos ingerek nagyon fel tudják pörgetni és el tudják fárasztani őket. Megvan annak a kockázata is, hogy a gyerek hozzászokik ahhoz, hogy mindig történik valami. Ha a szülő belép egy ilyen „spirálba”, könnyen találhatja magát abban a helyzetben, hogy folyamatosan emelnie kell a tétet és egyre újabb és újabb elfoglaltságokat kell kitalálnia. Ez – azon kívül, hogy fárasztó és irreális – valójában senkinek sem jó.

„Ma azt gondoljuk, hogy a gyerekeknek meg kell tapasztalniuk, milyen unatkozni, hogy utána feltalálják magukat, vagy éppen az unatkozás pihenésbe csússzon át. Ugyanakkor azt is látniuk lel, mennyiféle minőségi időtöltés áll a rendelkezésükre a sporttól a művészeten át a természetjárásig. Az a gyerek, aki gyerekkorában nem tanult meg unatkozni, nagyon kiszolgáltatottá válhat” – véli Gyurkó Szilvia. Hozzáteszi: az urbánus élet elég sok természetes ciklust borított fel. Egy tizenéves kamasznak a felnőtteknél jóval többet kellene aludnia, amit nehéz összeegyeztetni a kora reggeli keléssel. A napközbeni lustálkodás és unatkozás természetes részei kellene, hogy legyenek az életnek, ahogy az is, hogy télen több időt töltünk pihenéssel, mint nyáron. Ezek mára szinte teljesen kikoptak az életünkből. яндекс

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét