Egy az egyben – Ilyen lesz a távközlés jövője

/, EMBER, TIPPEK/Egy az egyben – Ilyen lesz a távközlés jövője

Európában jelenleg minden ötödik háztartás integrált – vezetékes és mobil szolgáltatást kombináló – távközlési csomagot vesz igénybe, de a jelenlegi trendeket követve, ez az arány 2021-re akár az 50 százalékot is megközelítheti. Nem túlzás tehát azt mondani: napjainkban a konvergens szolgáltatások gyakorolják a legnagyobb hatást a távközlés jövőjére. Megnéztük, mi áll a példátlan siker mögött.

Bár Magyarországon napjainkban még mindig csak egyetlen szolgáltató kínál valódi integrált csomagot, nem véletlen, hogy a távközlési piac minden szereplője gőzerővel dolgozik azon, hogy kifejlessze saját ajánlatát. Az ok egyszerű: a konvergens szolgáltatás – ahogy külföldön, úgy itthon is – óriási siker, mind az ügyfelek, mind a piaci szereplők körében. Kutatások szerint az első és máig legkiforrottabb integrált csomag, a Magenta 1 esetében az ügyfelek elégedettsége magasabb, mint bármilyen más, nem integrált szolgáltatás esetében. Az elégedettség az előfizetői számok alakulásán is jól megmutatható, hiszen a Magenta 1-hez ma már félmillió ügyfél tartozik, és így a Telekom éves árbevételének jelentős része ebből a kategóriából származik.

Mit jelent az, hogy konvergens?

Tud. Lat. Jelentése: Több egymáshoz közeledő (mozgás, jelenség, irány, változás, dolog), amelyek különböző előzményből indulnak ki.

A távközlésben konvergens csomagok alatt elsősorban a vezetéken és mobilhálózaton nyújtott szolgáltatások összekapcsolását értjük. Az FMC típusú (fixed-mobile convergence) csomagokban az ügyfelek jellemzően egy társaságtól veszik igénybe a háztartásukban használt különböző hálózati szolgáltatásokat, s ezért cserébe kedvezményeket, illetve többlet szolgáltatásokat kapnak. Az FMC kategória a hálózati technológia fejlődésével egyre inkább magába foglal különböző – képernyők között átjárható – on-demand televíziós ajánlatokat is.

Hogy mitől ilyen sikeres az integrált szolgáltatás?

A válasz némileg bonyolultabb annál, mint hogy „tökéletesen kielégíti az ügyfelek igényeit”. Bár könnyen belátható, hogy a vásárlók több hasonló szolgáltatás közül hajlamosak azt választani, amelyik egyszerűbb, és az igénybevétele kevesebb ügyintézéssel jár, valójában a piac ritkán viselkedik ennyire logikusan. Tölgyessy Csaba, a Telekom product ownere szerint a Magenta 1 sikerének fontos összetevője, hogy a Telekom már több mint 10 éve dolgozik különböző integrált csomagok bevezetésén, és ez idő alatt nagyon sokat tett a fogyasztók edukációjáért.

“A Magenta 1-et sok évnyi előzmény után, 2015-ben vezettük be, és eleinte leginkább azért volt vonzó, mert az ügyfelek kedvezményt kaptak minden olyan szolgáltatás árából, amit a magenta ernyő alatt vettek igénybe. Az évek során azonban egyre inkább abba az irányba mozdultunk, hogy ne a kedvezmények, hanem a csomaghoz járó extra szolgáltatások miatt válasszák a Magenta 1-et. A cél az, hogy valódi konvergens élményt nyújtsunk. Ilyen például a Netgarancia szolgáltatás, ami lehetővé teszi, hogy ha egy magentás ügyfélnek valamilyen okból kiesik a vezetékes internetkapcsolata, akkor a szolgáltatás folytonos működése érdekében korlátlan adatforgalmat biztosítunk a Magenta 1 háztartás összes mobil előfizetésére. Ez a tényleges integráció” – mondja a Magenta 1 gazdája. (Az ajánlat részletei itt érhetők el.)

Zökkenőktől mentesen – ilyen lesz a Seamless Connectivity

Napjaink és a közeljövő nagy paradigmaváltása lesz a seamless connectivitynek nevezett megoldás elterjedése, mely a különböző hálózati technológiák közti észrevétlen átjárást teszi lehetővé. Mivel a háztartásokban használt, internetre kötött eszközök száma a jövőben jelentősen emelkedni fog – ez az „internet of things” (IoT) jelenség –, a felhasználói élmény szempontjából különösen fontos, hogy a különböző hálózatok, kommunikációs protokollok közti váltás észrevétlen legyen. Ha valóban a hétköznapjaink részévé válik ez a technológia, teljesen magától értetődő lesz, hogy ha a fotelben ülve elkezdünk nézni egy televíziós tartalmat, de hirtelen át kell mennünk egy másik helységbe, a tartalmat megszakítás nélkül „átvihetjük” tabletre vagy mobilra vagy bármilyen más eszközre. A seamless connectivity tipikus példája a konvergens csomagokban praktikusan elérhető előnyöknek.

Miért jó a telco cégeknek a konvergens szolgáltatás?

Bár a kategória az ügyfelek számára is egyértelmű előnyökkel jár, nem véletlen, hogy a telekommunikációs ipar vezető vállalatai mind az FMC-termékeket helyezik előtérbe. A konvergens csomagok értékesítése rendkívül előnyös a szolgáltatók számára, hiszen növelhetik a háztartásokra vetített részesedésüket, hatékonyabban használhatják ki meglévő hálózataikat, és a közösen értékesített szolgáltatások miatt jelentős marketing kiadásokat is megspórolhatnak.

Míg Magyarországon jelenleg minden iparági szereplő azon dolgozik, hogy kínálatába építhessen egy integrált csomagot, közben a termékkategória jövője is körvonalazódik: a cél az, hogy ezek a szolgáltatások ne csak egyes ügyfeleket szolgáljanak ki, hanem teljes háztartásokat, sőt kisebb közösségeket. A kategória evolúciójának következő állomása az lesz, ha teljes családi közösségek veszik majd igénybe az integrált szolgáltatást, a nagymama feltöltőkártyás készülékétől a kutyára kötött nyomkövető nyakörvig.

Integrált történelem

  • 2003 – Ekkor született meg Magyarországon az első konvergens termékre vonatkozó ötlet, de ebben az időben a projekt még nem valósulhatott meg.
  • 2007 – A Kapcsolat Program keretében elindult az első magyar integrált termék: a különböző mobilos és vezetékes szolgáltatásokat az ügyfelek összeregisztrálhatták, és ezzel pontokat gyűjthettek, melyekért készüléket vásárolhattak.
  • 2008 – Megjelenik az első integrált termékcsalád, a Paletta. Ez az ajánlat még meglehetősen merev volt; kötött kínálatból lehetett választani, az ügyfelek még nem válogathatták össze a számukra legmegfelelőbb szolgáltatásokat.
  • 2010 – Elindul az integrált társkártya akció, melynek keretében azok az ügyfelek, akik már rendelkeztek vezetékes szolgáltatással, kedvezményesen vásárolhattak mobil előfizetést.
  • 2015 – Debütál az első Magenta 1 ajánlat, mely ekkor még meglehetősen kötött volt; az ügyfeleknek csak viszonylag kis mozgásterük volt abban, hogy igényeik szerint válasszanak a szolgáltatások közül.
  • 2017 – Létrejön az első olyan Magenta 1 csomag, melyben már nem volt kötelező vezetékes hangot igénybe venni. Ezzel indult meg a Magenta 1 a teljes személyre szabhatóság felé.
  • 2018 – A Magenta 1-ben már bármilyen ajánlatot igénybe lehet venni, mindössze annyi a megkötés, hogy legyen a csomagban két vezetékes és egy havidíjas mobil szolgáltatás.
  • 2019 – A prepaid ügyfelek is csatlakozhatnak a Magenta 1 ökoszisztémához.

A cikk a Telekommal együttműködésben készült.

Szerző: |2019-09-11T11:37:41+00:002019.09.07|ABLAK, EMBER, TIPPEK|

A Pont Most tartalmai a Magyar Telekom támogatásával készültek