Új dimenziók az oktatásban: jöhet a projektalapú tanítás

0

Antaliné Miss Lilla, a T-Systems által megjelentetett “Válj digitális pedagógussá most” című, tanároknak készült továbbképzési anyag szerzője, MIE (Microsoft Innovative Educator) tréner, a nemrégiben alakult és már több mint ötvenezer tagot számláló Online otthontanulás Facebook csoport egyik első tagja, aki maga is gyakorló tanár adott tippeket arról, miként lehet megszervezni a tanulást otthoni körülmények között, koronavírus idején. A technológiával támogatott oktatás szakértője arról beszélt, melyek a kezdő lépések tanárnak, diáknak és szülőknek ahhoz, hogy az online otthoni tanulás valóban hatékony legyen.

Orbán Viktor múlt hét pénteken jelentette be, hogy már a következő hét elejétől a diákoknak otthon kell maradniuk, a tanároknak pedig digitális eszközökkel kell folytatniuk a tanítást akár otthonról, akár az iskolából. Antaliné Miss Lilla az elmúlt napokban rendkívül elfoglalt volt, hiszen a MIE csapat tagjaként, MIE trénerként ő ma az egyik avatott szakértője a technológiával támogatott oktatásnak és a kooperatív tanulási technikák alkalmazásának, így a tudására most nagyon sok helyen tartanak igényt. A Pont.MOST blognak adott interjújában a kezdeti lépések nehézségeiről és az első teendőkről beszélt.

A diákokra rászakadt most az önállóság, a szülőkre a felelősség, hogy a gyerekeik haladjanak a tananyaggal, a tanárok pedig attól tarthatnak, hogy a mostani körülmények között nem lesz lehetőségük átadni a kötelező tananyagot. Hogyan szervezzék meg a diákok a napjaikat otthon, az iskolai csengőszó nélkül? Érdemes követni az órarendet és az iskolában szokásos napirendet?

– Ebben a helyzetben nem látom életszerűnek az iskolai időbeosztás és órarend követését. Azt javaslom, hogy a tanárok ne féljenek hosszabb, akár egyhetes határidőket megadni egy-egy feladat végrehajtására. A gyerekeknek pedig meg lehet adni annyi önállóságot, hogy azt a tantárgyat vegyék elő, amelyikhez az adott helyzetben inkább van kedvük vagy lehetőségük. Ez nem hátráltatja a számonkérést, a határidőket, az előrehaladást a tananyagban, inkább eleget tesz annak a pedagógiai elvnek, hogy a tanulók egyéni tanulási utakat bejárva sajátítsák el az ismereteket, és fejlesszék készségeiket és képességeiket.

A Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány a Facebookon osztott meg néhány hasznos tippet karatén idejére és az online tanulásra vonatkozóan. Az egyik ezek közül – ami a kommentelők között vitát váltott ki – az volt, hogy a szülők lehetőleg ne tanítsák a gyerekeiket. Nem értenek hozzá és megronthatja a szülő-gyerek kapcsolatot: így szólt az érvelés. Önnek mi az álláspontja erről?

– Azt gondolom, hogy kezdetben a szülők – ha van rá idejük – segíthetik a gyerekeiket a tanulásban. Hosszútávon azonban ez nem lehet megoldás. Ez nem érdeke sem a tanárnak, sem a szülőnek. A szülő feladata inkább az, hogy a tanulás kereteit, feltételeit megteremtse.

Többféle platformot is használnak jelenleg a tanárok a diákokkal, szülőkkel való kapcsolattartásra. A legáltalánosabban használt applikáció most a Kréta. Ön mit javasol ebben a helyzetben?

– A Kréta remek alkalmazás az ügyintézésre, az értékelések nyomon követésére, de nem igazán az a feladata, hogy digitális tanteremként funkcionáljon. Ez ugyanis az alapvető kapcsolattartáson túl rendelkezik felhőben elérhető tárhellyel és alkalmas a felhőből történő fájlmegosztásra. Képes továbbá kezelni és nyomon követni a tanári visszajelzéseket, tipikusan az értékeléseket, melyek nem elsődlegesen jegyek, inkább formatív, illetve fejlesztő értékelések. Az elvégzendő feladatok koordinálásához fontos, hogy van naptáralkalmazása. Nagyon fontos, hogy lehetőséget ad a kétirányú kommunikációra akár chat, akár videóhívás formájában, hogy ebben a személytelen formában is valamilyen közvetlenebb kontaktus jöhessen létre diák és tanár között. Ez azért is lényeges, mert az adott helyzetben nem szabad elfeledkeznünk a tanítás mellett a szociális támogatásról se. A gyermekek számára is rendkívül nehéz feladat a megszokott ritmusból és környezetből való kiszakítottságot megélni, melynek kezeléséhez a pedagógusok támogatása is szükséges. Nem szabad ezt a helyzetet tovább nehezíteni azzal, hogy a tantermi keretek között megszokott ritmus otthoni megvalósítását várjuk el a diákoktól.

Mindezeket figyelembe véve, Ön milyen platformot javasolna tanároknak, szülőknek a kommunikációra, az online tanulás menedzselésére?

– Az Oktatási Hivatal a Microsoft alkalmazáscsomagját, az Office 365-öt javasolja, hiszen a Microsoftnak megállapodása van a kormánnyal arról, hogy ennek oktatásban használatos verzióját 1TB tárhellyel a diákok és tanárok rendelkezésére bocsátja ingyenesen. Ez azonban csak ajánlás! Az Oktatási Hivatal honlapján közzétett módszertani ajánlásban egyéb platformok is szerepelnek.

Mik most az első lépések? Mivel kell elkezdődnie az online tanításnak, tanulásnak?

– Miután kiválasztottuk a megfelelő közös platformot, ki kell alakítanunk a digitális tantermet: létre kell hozni a tanári, tanulói accountokat, csoportokat. Fontos, hogy mindenki megismerkedjen az alapvető funkciókkal. Ez nemcsak a diákoknak, a tanároknak is komoly feladat. Ehhez több napra lesz szükség.

Kérdés, hogy ezután milyen metódus szerint történjen meg a tananyag feldolgozása. Természetesen lehet a megszokott módon, a tankönyv szerint haladni, én azonban kifejezetten hasznosnak tartom az online oktatás keretei között a projektalapú tanítást is. Ez azt jelenti, hogy több tanár egy-egy témát, jelenséget, eseményt – lényegében bármit – egy projekt keretében többféle szempontból dolgozhat fel. Lehet ez például a dunai gőzhajózás. Ha Széchenyire, mint az első kezdeményezőjére gondolunk, ez a történelmet illető téma. De megközelíthetjük a gőzképződés, a gőzgép működése, vagy a felhajtóerő oldaláról is, ami a fizika, a technika tárgyterülete. A környezet, a földrajz, az irodalom és kémia tanár is hozzá tudja tenni a maga részét egy ilyen projekthez. Ehhez hasonló projekteket magam is többet kidolgoztam.

Milyen segítség áll a tanárok rendelkezésére ahhoz, hogy elsajátítsák a digitális oktatáshoz szükséges ismereteket?

– Már javában zajlanak a támogatásként szervezett webináriumok. Ilyeneket most én magam is tartok. Véleményem szerint, a Digitális Pedagógiai Módszertani Központ ajánlásai kifejezetten hasznosak, ezekből el lehet indulni.

Emellett, az IKT kompetenciákat fejleszti a T-Systems Modern Iskola programja. Ehhez készítettem el korábban a “Válj digitális pedagógussá most” című kiadványt. A programban átadott tudás elsajátítását a tanárok a digitalistanar.hu oldalon egy teszt kitöltésével ellenőrizhetik. Ezt a tesztet már több ezren kitöltötték.

Mindezeken túl, nagyon sok civil segítség, vállalati felajánlás is érkezik folyamatosan, amit felemelő érzés látni. Ezekről a szülők, pedagógusok a Facebookon tájékozódhatnak. Csak múlt hét csütörtökön indult el, de már több mint ötvenezer tagja van az Online otthontanulás Facebook csoportnak: informatikusok, szülők tanárok osztják meg ezen a felületen a tudásukat, tapasztalataikat. És hadd ajánljam a saját oldalamat is, a Digitális Kalandozót.

Magyarország az elmúlt években nagy utat tett meg a digitális módszerek tantermi meghonosításában, miközben az egyes iskolák között jelentősek e tekintetben a különbségek. Most néhány nap alatt kell minden tanárnak megszereznie azt a tudást, az iskoláknak pedig kiépíteni azt a szoftveres infrastruktúrát, ami a digitális oktatáshoz elengedhetetlen. Ez nyilván komoly kihívás elé állítja a szakmát, a szülőket, diákokat és persze az oktatásirányítást is.

Az Ön kiadványában számtalan alkalmazást, webfelületet, az oktatásban is jól hasznosítható online játékot említ, javasol. Mit emelne ki ezek közül?

A Tankocka az egyik legnépszerűbb felület, amely jelenleg meglehetősen leterhelt. Ez azért is annyira közkedvelt, mert lehetőséget ad az önálló feladatmegoldásra, gyakorlásra. Nagyon jó, teljesen hazai fejlesztésű oldal a Redmenta. Ennek, szerintem, az az erőssége, hogy itt remekül nyomon tudjuk követni a tanulók előrehaladását. Tantermi keretek között jól működtek az ismertebb online kvízek is (quizizz.com, kahoot.com, socrative.com) amelyeket most ugyanúgy tudunk használni, de késleltetett határidőkkel, kihívás üzemmódban indítva, hogy különböző eszközháttérrel rendelkező gyerekek is élményszerű formában kaphassanak visszajelzést az előrehaladásukról. A Classtools azért jó, mert egyfelől hasznos applikációk gyűjtőhelye, másfelől ezen a felületen olyan eszközöket találhatunk, amelyek az említett projektszintű megközelítést a támogatják.

Az online gyermekvédelem terén a Telekom szakértő partnere a Hintalovon Alapítvány, mely a távoktatással kapcsolatban Facebookon foglalta össze ajánlásait:

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét