A karbonnegatív az új karbonsemleges: mit tehetnek a nagyvállalatok a fenntartható jövő érdekében?

//A karbonnegatív az új karbonsemleges: mit tehetnek a nagyvállalatok a fenntartható jövő érdekében?

A klímaváltozás rohamléptekkel halad előre, így egy olyan eszközzel vehetjük fel leghatékonyabban a harcot ellene, ami legalább ilyen gyorsan fejlődik: ez pedig a technológia. A nagyvállalatok igyekeznek minél többet tenni a karbonnegativitás elérése érdekében, és ezt a látásmódot nem csak saját ágazatukra, hanem ügyfeleikre is kiterjesztik. A fenti kérdésre a választ dr. Horváth Leventével, a Magyar Telekom fenntarthatósági tevékenységét koordináló Planet Fanatics’ Network szakértőjével kerestük.

A nagyvállalatok szerepe és felelőssége

Míg általános klímacélként a karbonsemlegességet jelölték meg- azaz a kibocsátott és kivont szén-dioxid mennyiség kiegyenlítését-, azok a cégek, amelyek ezt megengedhetik maguknak, jóval többet szeretnének tenni. A karbonnegativitás a kiegyenlítés helyett a többlet produkálását jelenti, így már nem csak a szénlábnyom eltávolításáról beszélünk, sokkal inkább a lépésmentességről. A Magyar Telekom a hazai nagyvállalatok közül elsőként vált teljes mértékben karbonsemlegessé 2015-ben, így tavaly már az ötödik karbonsemleges évét zárhatta. Az ország legnagyobb távközlési szolgáltatója évről évre csökkenti a működése során felhasznált energiát és növeli annak hatékonyságát, illetve folyamatos modernizálással tartja környezetbarátan hálózatait és adatközpontjait.

Kevesen gondolnak bele az internethasználat környezeti hatásaiba, pedig kutatásokban már többször kimutatták, hogy a webhasználatnak is vannak ilyen következményei: a YouTube-on naponta több mint egymilliárd órányi tartalmat fogyasztanak a nézők, ezzel egy év alatt közvetve körülbelül 11,13 millió tonna szén-dioxidot juttatnak a légkörbe. Épp ezért az infokommunikációs szektor számára is égető megoldást találni a problémára: megnyugtató tény, hogy egy vállalat akkor is képes klímabaráttá válni, ha folyamatosan fejleszti szervereit, ezáltal egyre effektívebben érhet el nagyobb teljesítményt A Magyar Telekom ezen túlmutatva európai szinten is élen jár a példamutatás terén, hiszen számos infrastruktúrájának energiaellátását napenergia használatával oldja meg, illetve működése során előnyben részesíti a fenntartható infokommunikációs termékeket és szolgáltatásokat. A vállalat a magyarországi elektromos energiafelhasználását száz százalékban megújuló energiaforrásból biztosítja, a fosszilis energiafelhasználásból származó kibocsátását pedig zöld projektek támogatásával semlegesíti. Az elmúlt két évben a saját termelésű zöld energiamennyiség növelése érdekében a hazai távközlési óriás napelemrendszert telepített Budapesten és Szegeden, melyek lehetőséget adtak arra, hogy munkatársi körben elinduljon a közösségi napelem projekt, valamint új zöld szolgáltatás indításával a programba ügyfeleit is bekapcsolja.

Van olyan társadalmi hatás, ami számokban mérhető…

A Magyar Telekom energiahatékonysági fejlesztéseinek köszönhetően hatalmas változást ért el az elmúlt években: 2010-hez képest 2018-ra a papírfogyasztása 66, a gázfogyasztása 60, a vízfelhasználása 25, míg az elektromosenergia-felhasználása 40 százalékkal csökkent. A munkatársak közreműködése hatalmas szerepet játszott a karbonsemlegesítés folyamatában: a kollégák 2018-ban 37 800 alkalommal döntöttek a környezetbarát utazás mellett, 2017-ig 63 000 km-t tettek meg telephelyeik között TeleBike kerékpárokkal, mindezzel 11 700 kg CO2-kibocsátást váltottak ki. Emellett, csak a 2018-as évben több mint 3 millió km utazást spóroltak meg videókonferencia megoldások alkalmazásával, míg távmunka napokkal további 3 millió km-t és 15 év utazást takarítottak meg.

A kilométerek és a kibocsátás megtakarítása nem csupán környezeti szempontból meghatározó, hiszen ezek a megoldások pénzben is mérhető hatással járnak. A befektetők és üzleti ügyfelek számára elérhetőek a felelős befektetői értékelések, azaz ESG rating-ek, amik az egyes, Egyesült Államokban és Európában működő cégek környezeti, társadalmi és vállalat-irányítási tulajdonságait vizsgálják. Ez az információhalmaz megmutatja, hogy a felső 20% és alsó 20%, azaz a legjobban és legrosszabbul teljesítő cégek között hatalmas hozamelőny van: a legjobban teljesítő cégek, azaz a leginkább környezettudatos vállalatok 3-6%-kal magasabb hozammal rendelkeznek, ezzel részvényelőnyre tesznek szert a tőzsdén. A karbonsemlegesség a Magyar Telekom Csoport befektetőit is nagyban ösztönzi, hiszen a vállalat szabad részvényeinek 27,8%-a úgynevezett környezet és társadalomtudatos befektetési alapok, SRI-k kezében van.

…és van, ami nem.

A technológiai fejlődés miatt felgyorsult fejlesztések már nem maradnak az egyes szektorokban. Gyakran láthatunk példát arra, hogy az ICT szektor fejlesztései kihatnak a gépgyártásra és a gyógyszergyártásra is, és vica versa. Gondoljunk csak az AI technológiára: A humán erőforrás takarékossá tételére és az adatkinyerésre használt technológia az agrárszektort is gyökeresen modernizálta az elmúlt években: míg 20 évvel ezelőtt a GPS volt a legmodernebb eszköz a szektorban, ma már egész gazdaságok működnek pusztán a mesterséges intelligencia segítségével Amerikában” – mondja dr. Horváth Levente, a Telekom tanácsadója.

A szakértő szerint mivel a klímaváltozás mindenkit ugyanúgy érint, a vállalatok között is kialakul egy egészséges versengés. A cégek – működjenek bármely területen – számára létfontosságú, hogy olyan, pénzügyileg nem kifejezhető erényeket szerezzenek, mint a brand- és a márkaérték. Ezekkel tudják magukat megkülönböztetni, ezzel tudnak kitűnni a tömegből. „Gondoljunk csak az FMCG-szektor népszerű hívószavaira: csomagolásmentes, cruelty-free, bio. A szavak mögött hatalmas pszichológiai hatás rejlik, hiszen a fiatalok vásárlókedvét nagyban meghatározzák. Az ifjabb generációk hamarabb szavaznak bizalmat a transzparensen és környezettudatosan működő vállalatnak, és erről folyamatosan tájékozódnak is: az interneten fellelhető, megbízható portálok és értékelő oldalak számos információt nyújtanak a cégekről különböző szempontok szerint. A tudás azonban itt nem áll meg: a jó példát a gyerekek hazaviszik, és az idősebb generációt is tudatosítják, így az a családon belül tovább öröklődik” – mutat rá dr. Horváth Levente.

Mit tehet az egyén?

A fogyasztói magatartást serkentve a Magyar Telekom saját fenntarthatósági tevékenységein túl, ügyfeleit is bekapcsolja klímavédelmi törekvéseibe. 2018-ban elsőként lakossági és üzleti Magenta 1 ügyfeleinek szolgáltatását alakította át úgy, hogy az ügyfeleknél kihelyezett eszközök használatakor felmerülő CO2-kibocsátást is semlegesítette. 2019-ben pedig új zöld szolgáltatás indításával biztosított lehetőséget tudatos ügyfelei számára, hogy a MOST generáció tagjaiként, zölden netezzenek. Az ExtraNet Zöld 1 GB adatbővítő opciót választó ügyfelek számára a Telekom garantálja, hogy az általuk adattovábbításra használt energiamennyiséggel megegyező mennyiségű megújuló energiát termel meg saját napelemes rendszereiben.

2019-ben mintegy 80 ezer ügyfél választotta az ExtraNet Zöld 1 GB adatbővítő opciót, akik online folyamatosan nyomon követhetik a vállalat megújuló energiatermelését. Bár a Zöld opció 100 Ft-tal többe kerül, mint a Magyar Telekom hagyományos ExtraNet csomagja, a vállalat a befolyó összegből újabb napelemrendszerek telepítését finanszírozza majd, így a jövőben akár évente 1 000 000 GB adatot is képesek lesznek továbbítani kizárólag megújuló energia segítségével.

Végezetül: mit tehetnek a nagyvállalatok a fenntartható jövő érdekében?

Sokáig ecsetelhetjük a különböző cégek energiahatékony tevékenységeit és törekvéseit, azonban a végén ugyanarra a megállapításra jutunk: a nagyvállalatok a klímaharc legnagyobb influencerei. Kezükben van a lehetőség, hogy hatalmas változást érjenek el és ügyfeleik tudatosításával, illetve technológiai fejlesztéseikkel leküzdjék az emberiség elé tornyosuló akadályokat.

A cikk a Magyar Telekommal együttműködésben készült.

Szerző: |2020-01-29T14:35:19+00:002020.01.29|ÜZLET|

A Pont Most tartalmai a Magyar Telekom támogatásával készültek