A magyar Redmenta nevét a nagyközönség talán a Cápák között című üzleti showműsorból ismerheti, de a startup már jó pár éve dolgozik saját ötletén. Tanároknak, oktatóknak és diákoknak segít online megoldásuk, de a cég élete csak néhány éve pörgött fel igazán, most pedig még egyet léptek előre a digitalizáció útján.
Néha hihetetlen kutatással, előzetes igényfelméréssel indul egy startup élete, máskor elég egyetlen ötlet is, amelyet az élet inspirál. Utóbbi módon indult a magyar Redmenta: a vállalkozást Visy Zoltán és Mérő Bálint közel egy évtizede indította, mégpedig azután, hogy észrevették: hiába léptünk át az új évezredbe, az iskolákban még mindig hagyományos módszerekkel, körülményesen és lassan javítják a dolgozatokat és feladatlapokat.
Ötlettől a megoldásig
“Láttuk, hogy a pedagógusok számára nem csak időrabló feladatot jelent a különféle feladatlapok javítása, de egyben motiváció-romboló is, miközben a technológiai környezet már rég lehetővé tenné azt, hogy sokkal fejlettebben, gyorsabban dolgozhassanak” – magyarázta Visy Zoltán, a Redmenta egyik alapítója. Az induló csapatunkban is volt pedagógus, a jelenlegi csapatban pedig már több pedagógiai szakértő dolgozik, de szinte mindegyikünk családjában, szűkebb környezetében akadnak tanárok és oktatók, így sokfelől érkeznek ötletek, visszajelzések.”
Visy Zoltán és Mérő Bálint közel tíz éve alapította a Redmentát, viszont nagyjából egy évvel ezelőttig nem adták fel korábbi, meglévő állásukat sem. Az ötletből eközben kifejlődött egy működő szolgáltatás, egy olyan online feladatlap-készítő alkalmazás, amellyel egyszerűen lehet összeállítani és kiértékelni is a tesztlapokat. “Első körben támogatói forrásokból működtünk, és 2020-tól ingyenes modellel kezdtük az éles üzemet. Tudtuk, hogy jófelé haladunk, de igazából a Covid, a lezárások és a távoktatás némileg kényszerű általánossá válása mutatta meg, hogy van helye a szolgáltatásunknak. Addig is 200 ezren használták már a platformunkat, de a járványidőszakban néhány hónap alatt 1,3 millióan lettek. Ebből pedig meg is maradtak jó sokan, jelenleg közel 180 ezer az aktív, havi felhasználók száma. Ekkor határoztuk el, hogy ideje valóban csak a Redmentára koncentrálni.”
A járványidőszak alatt megmaradt az ingyenes használat, de az alapítók a fejlődés érdekében befektetőkre kezdtek vadászni. 2022 nyarán egy komoly, 140 ezer eurós angyalbefektetői lehetőséget kaptak, ekkor lettek nonprofit szervezetből üzleti vállalkozás, és az ingyenes alapok mellett több fizetős csomagot is bevezettek. Jelenleg az oktatók nagyjából 41 százaléka tért át a fizetős szolgáltatások valamelyikére, ők Visy Zoltán szerint átlagosan hat hónap után döntenek úgy, hogy megéri nekik havidíj fejében a kiterjedtebb funkcionalitás. A diákok emellett továbbra is ingyen használhatják a rendszert.
“Az alapötlet felvetése után egyértelműen úgy haladtunk tovább, hogy a legfontosabbnak a célközönséggel való kommunikációt tartottuk. Két szinten is: egyrészt minél jobban meg akartuk ismerni a problémáikat a területen, amelyekre megoldást szerettünk volna találni. Másrészt pedig a fejlesztés során folyamatosan figyeltük a visszajelzéseket akár technológiai, akár metodológiai kérdésekben, hiszen tudtuk, hogy akkor érünk el igazi sikert, ha nem mi adunk egy kész, és szerintünk hatékony megoldást, amihez alkalmazkodniuk kell, hanem pontosan azt oldjuk meg, amire szükségük van.”
Jó megoldásból jó üzlet
Az üzleti fejlődéshez az kellett, hogy a csapat kidolgozzon olyan értékesítési módszereket, amellyel az ingyenes alapok mellett valós, megfizethető alternatívát kínálnak a megfelelő többletszolgáltatásokért. “Tudjuk, hogy a közoktatás nem épp az a terület, amely tele van felesleges pénzzel, de véleményem szerint sikerült jól belőni a fizetős modellt. Itt alapvetően nem a tanárok egyedileg költenek a nagyobb csomagokra, hanem az iskolák, oktatási intézmények fizetnek elő, az árakat pedig úgy alakítottuk ki, hogy ez még beleférhessen a keretekbe. Fontos, hogy az intézmények fenntartói is lássák, milyen előnyökkel jár a Redmenta használata, mennyiben tud segíteni a tanárok leterheltségén és az oktatás minőségén.”
Emellett, bár első körben nem is célozták meg külön az üzleti szegmenst, egyre több kis- és középvállalkozás is felbukkant egy új célközönséget teremtve. “A Redmenta megoldása kiválóan használható céges oktatási környezetben, például új kollégák képzésére vagy továbbképzésére. Mára vannak már kifejezetten nagy ügyfeleink is, többek között biztosítási, pénzügyi szektorból, a telekommunikációs világból, de említhetem a Magyar Államvasutakat is.”
A Redmenta természetesen nem szorítkozik a hazai piacra, már megcélozták a nemzetközi jelenlétet is. “A megoldásunk alapvetően a világ bármely részén használható, itt csak a lokalizáció a fő kérdés, tehát egyértelműen pásztázzuk a külföldi lehetőségeket is. Persze a bázis mindenképpen Magyarország, már csak azért is, mert így tudunk valamit visszaadni azoknak a tanároknak, akiknek mi magunk is sokat köszönhetünk. Viszont az is tény, hogy ha szeretnénk folyamatosan fejlődni, lépést tartani az újdonságokkal és aktualitásokkal, akkor bizony szükség van az egyre nagyobb nemzetközi lefedettségre és persze bevételre.”
Cápák után, különdíjjal
A Cápák között című üzleti showműsorban nemrég hatásosan mutatkozott be a cég, azonban végül nem fogadták el a befektetői ajánlatot. “Itt egy viszonylag gyors alkuról van szó, és úgy éreztük, a befektetői elvárások és a felkínált ajánlatok nem találkoztak azokkal az elképzelésekkel, amikkel mi érkeztünk. Ez viszont egyáltalán nem lombozott le minket, elvégre egy ilyen műsorba nem azért megy valaki, hogy ott és akkor egy azonnali üzletet kössön. Úgy fogjuk fel, mint egy folyamat fontos lépcsőfokát, amelynek az egyik vonzata az, hogy azóta is kapcsolatban vagyunk befektetőkkel, időről időre visszatérünk közös lehetőségekre.”
A műsor legjobb hozadéka azonban a Telekom Digitálisan Tettrekész Díja volt, amellyel a vállalat olyan cégeket támogat, akik a digitalizáció terén valamilyen fontos vagy ötletes lépéssel jelentkeznek. Miután a csapat megkapta az elismerést, a Telekom feltérképezte, hogy áll maga a vállalkozás a digitális működés terén. “Érdekes volt, hogy igazából itt bukkant elő több olyan kérdés is, amivel az indulás óta nem annyira foglalkoztunk” – sorolja Visy Zoltán. “Úgy voltunk vele ugyanis, hogy mióta elkezdtünk dolgozni a Redmenta alapötletein, valahogy mindig a szolgáltatásunk fejlesztése volt a fő csapásvonal, és nem is törődtünk azokkal a kényelmetlenségekkel vagy hiányosságokkal, amelyek a saját működésünkkel kapcsolatban jelentkeztek. Még egyszerűbben fogalmazva, valahogy sosem jutott eszünkbe kicsit a saját kényelmünkkel, a hátországunk megerősítésével foglalkozni.”
A díj kapcsán a Telekom többek között új irodabútorokra cserélte a csapat által eddig használt régieket, majd pedig saját, szélessávú internetelérést biztosítottak, amellyel kiválthatták az irodaházból megosztott addigi kapcsolatot. “Nagyon meglepő és egyben megvilágosító élmény egy olyan irodába belépni, amely azt sugározza, hogy itt jó lenni, nem csak kényszerből tartózkodik itt az ember a nap jó részében. Az egyik kolléganőm, aki a munka mellett még mesterszakot végez egyetemen, nemrég mondta, hogy eddig az egyetem kávézója volt a kedvenc helye a városban a nyugodt munkavégzésre, de most már szívesebben tölti az idejét a Redmenta-irodában.”
Ugyanilyen fontos volt az, hogy a Telekom segítségével a cég felkészült az egyre növekvő ügyfélkör kommunikációs kihívásaira is. “Egy olyan automatikus híváskezelő rendszert is kaptunk, amely sokkal ügyfélbarátabb élményt nyújt azoknak, akik valamilyen kérdéssel, kéréssel fordulnak hozzánk. Eddig egy központi számon, teljesen eseti jelleggel végeztük a beérkező hívások leosztását, de ez eddig sem volt épp ideális, ha pedig azt nézzük, hogy esélyesen egyre többen, egyre többféle témával kapcsolatban keresnek meg minket, nagyon hasznos egy olyan automatizált megoldás, amely képes önmagában is információkat közölni és a megfelelő helyre irányítani a hívókat.”
A díjjal egy fejlesztői laptop és tesztelői tablet is járt, mivel eddig mindenki saját eszközeit használta a munka során. Ez pedig még egy kezelendő területet jelölt ki a Telekom számára: a CTRL menedzselt végpontvédelem révén olyan biztonsági szolgáltatást vezettek be, amely egyrészt teljeskörű forgalmi, internetes, vírusvédelmet nyújt az eszközökön, ráadásul a Telekom által menedzselt szolgáltatásként, ami azt jelenti, hogy a Telekom gondoskodik a biztonságos munkáról, attól függetlenül, hogy a dolgozó a saját vagy a Redmenta-eszközén dolgozik. ” Sokféle eszközön dolgozunk, ráadásul nem is mindig egy helyről, fontos és érzékeny információkat küldünk egymásnak, valamint a cég értékes adatvagyona is egyre gyarapszik, ezért elértük azt a pontot, amikor ezek védelméről mindenképp gondoskodni kellett.”
Nyiri Mária, a Telekom KKV szegmens kommunikációs vezetője szerint az idei díj a lehető legjobb helyre került: “A digitalizáció a mi értelmezésünk szerint nemcsak egy projekt, hanem egy folyamat és a vállalkozási stratégia része: a digitális fejlődés, előrelépés soha nem ér véget. Ahogy egy vállalkozás fejlődik és ahogy újra és újra újabb kihívások előtt áll, mindig újabb digitális lépcsőfokok megtétele válhat szükségessé az előrelépéshez. A Redmenta példája jól mutatja, hogy a digitalizációnak sosincs vége, hiszen a digitálisan érett vállalkozások számára is van továbblépési lehetőség, bármilyen iparágban is tevékenykedjenek.”
A fejlődés nem állhat meg
A Redmenta jelenleg is azon dolgozik, hogy meglévő szolgáltatásait még magasabb szintre emelje, másrészt pedig újabb területeken ismertesse meg magát. “Az egyik legfrissebb törekvésünk az erdélyi intézmények elérése, az ottani piacra lépést készítjük elő, amely minden bizonnyal meghatározza majd a következő fél-egy évünket. Emellett a technológiai oldalon nem mehetünk el szó nélkül a mesterséges intelligencia rohamos térnyerése mellett, az MI által kínált új lehetőségek közül több a mi szolgáltatásunkba is beépült már. A tankönyv szövegéről készült fotó alapján már most is nagyon hasznos interaktív feladatlapok generálhatóak, de bőven látható, mennyi mindennel tud még hozzájárulni a fejlesztéseinkhez ez a terület.”
A mesterséges intelligencia Visy Zoltán szerint a másik oldalon, a tanulás módszertanában is óriási változásokat hozhat. “Ahogy a ChatGPT és hasonló megoldások ismertebbek lettek, sokszor elhangzott, hogy ez valamiféle újabb csalási felület lehet a diákoknak, akik akár teljes dolgozatokat, beadandókat is elkészíttethetnek ezekkel a rendszerekkel. Viszont talán pont emiatt is egyre jobban felismerik az oktatásban azt, hogy megváltozott a környezet: már nem adatok bebiflázásáról, évszámok magolásáról kell szólnia a tanulásnak, hanem összetettebb, gyakorlatiasabb, a 21. századi életre felkészítő feladatokról. Arról, hogy egy adott problémát projektszemlélettel, akár csapatban oldhassanak meg a diákok, felhasználva több tantárgy elemeit úgy, hogy a fókusz a probléma megoldáson van és nem csak egyszerű adathalmozáson. Úgy érzem, izgalmas korszak áll előttünk, és a Redmenta szolgáltatásai is sokat segíthetnek az új kihívások leküzdésében.”