„Engedték, hogy új utakat törjünk”

Interjú a megújult Telekom app design-jának tervezőivel

Főoldal/ABLAK/„Engedték, hogy új utakat törjünk”

Magyar csapat tervezte a nemrég megújult, és Európa-szerte több tízmillió ügyfelet elérő, Telekom alkalmazás arculatát. A Design Hub DT nevű tervezőcsapat nem csak az app vizuális világát alakította ki: koncepciójukat a Deutsche Telekom arculati irányelveinek megújításához is alapul vették. A központ vezetőjét, Pálóczi Tamást és a vezető designert, Hosszú Zoltánt a nemzetközi szinten is kiemelkedő eredményről kérdeztük.

A Telekom app Európa-szerte sok tízmillió ügyfél elsődleges találkozási pontja a vállalattal. Hogy került hozzátok, egy magyar csapathoz a design kialakításának feladata?

Pálóczi Tamás: Nem hullott az ölünkbe, keményen megküzdöttünk érte a nemzetközi piacról érkező többi versenytársunkkal. Számos külső ügynökség szerette volna megnyerni ezt a munkát, de egy vak teszten végül egyértelmű döntéssel a mi pályázatunkat hozták ki győztesnek. Ez nagy büszkeség számunkra, hiszen az ilyen nagyságrendű munkákat a Deutsche Telekom többnyire külső szakértők bevonásával végzi el.

Balra Pálóczi Tamás, a Design Hub DT központvezetője, jobbra Hosszú Zoltán vezető designer

Balra Pálóczi Tamás, a Design Hub DT központvezetője, jobbra Hosszú Zoltán vezető designer

Ti itt dolgoztok Magyarországon, de szervezetileg a DT-hez tartoztok. Mi ennek a háttere?

P.T.: Valóban, mi egy száz százalékban magyar csapat vagyunk, itt élünk és itt dolgozunk, de a munkánk jellege miatt a DT finanszírozza a működésünket. Alapvetően az a feladatunk, hogy „lefordítsuk” a központi termékek arculatát, és a nemzeti leányvállalatok saját karakteréhez igazítsuk őket. Például ha a TV szolgáltatás központilag fejlesztett digitális kezelőfelületén valamilyen változtatást kell végrehajtani, akkor utána ezt nekünk kell minden ország egyedi üzleti igényeihez illeszteni.

Az applikáció design-ja nem pont ilyen jellegű projekt. Honnan jött, hogy ilyesmivel is foglalkozzatok?

Hosszú Zoltán: A különbség leginkább abban van, hogy itt lehetőségünk volt arra, hogy megálmodjunk, létrehozzunk egy saját koncepciót – míg a többi feladatunk inkább már létező tervek adaptációjáról szól. Ez természetesen egy nagyon vonzó lehetőség volt, hiszen a Telekom appot kilenc országban, havonta 5 millióan használják, és ez az egyik legfontosabb interface, amin az ügyfelek intézik az ügyeiket. Én a pályázat előkészítésekor igazoltam át a DT-hez az előző munkahelyemről, de már a felmondási időm alatt álmatlanok voltak az éjszakáim a projekt miatt.

P.T.: Ebben a szakmában mindenki designernek érzi magát, aki tornacipőt hord, de olyan lehetőség, amikor valóban megmutathatod, hogy mit tudsz, ritkán adódik. Ez mindannyiunkat nagyon motivált; a csapat minden tagján érződött, hogy odateszi magát.

Hogyan zajlott le a pályázat?

H.Z.: Nagyon fontosnak éreztük, hogy már a nevezési anyagunk is működő, interaktív prototípust tartalmazzon. Azt akartuk, hogy a zsűri rögtön színes-szagos benyomást kapjon az alkalmazás működéséről: hogy néz ki, ha görgetnek benne, mi történik, ha váltogatnak az ablakok között, hogy nyílik ki egy új ablak, milyen animáció jelenik meg, ha megnyomnak egy gombot, és így tovább. Februárban adtuk le a pályamunkát, utána áprilisig teljes volt a csönd, majd lassacskán elkezdtek szivárogni a félhivatalos információk, hogy lehet, hogy nyerni fogunk. Kiderült, hogy az egyik zsűritagnál mi vagyunk a befutók, aztán kiderült, hogy egy másiknál is – végül kilencből hatnál mi kerültünk az első helyre.

A valódi munka csak ez után kezdődött. Könnyen megbirkóztatok a fejlesztéssel?

H.Z.: Sokkal nagyobb falat volt, mint amilyennek sejtettük. Az applikáció alapvetően minden országban ugyanaz, de rengeteg olyan funkció van, ami a helyi üzleti folyamatokhoz igazodik. Gyakorlatilag kinyílt előttünk Pandora szelencéje.

P.T.: Ezzel párhuzamosan pedig a saját igazunkért is meg kellett küzdenünk, hiszen a terveink jelentős mértékben eltértek a hivatalos arculati irányelvektől.

Egy távközlési vállalat elsőszámú alkalmazásával szemben elvárás is, hogy újító és előremutató legyen, nem?

H.Z.: Persze, de arculati kérdésekben a brand & design guideline mégiscsak olyasmi, mint a szentírás. Az esetek többségében nem ildomos figyelmen kívül hagyni.

P.T.: Az sem volt magától értetődő, hogy nekünk megengedik ezt. Volt pár nehéz pillanat, amikor akár el is meszelhették volna a teljes projektet, de végül győzött az agilitás: a döntéshozók rájöttek, hogy ha van egy innovatív víziónk, akkor azt nem elfojtani, hanem bátorítaniuk kell. A végső döntés az lett, hogy az app fejlesztését ránk bízták, a DT arculati irányelveit tartalmazó brand book-ot pedig teljes egészében felfrissítik és aktualizálják – jelentős részben a mi terveink alapján.

A megújult applikációt még az alkalmazásboltok kommentelői is szokatlanul pozitívan fogadták. Lesz folytatása ennek a sikernek?

H.Z.: Már van is, mi vettük kézbe ugyanis a One Shop nevű projekt design-ját. Ahogy a Telekom app a központi mobilalkalmazás a DT-csoporton belül, úgy a One Shop egy közös e-commerce felület lesz a leányvállalatok között. Ezen kívül az app fejlesztése sem ért véget, folyamatosan dolgozunk az új funkciók megtervezésén, hogy az ügyfelek egy még izgalmasabb és szerethetőbb alkalmazást használhassanak.

által|2020-05-28T13:52:19+02:002020.05.28|ABLAK|

A Pont Most tartalmai a Magyar Telekom támogatásával készültek