A mesterséges intelligencia már locsolkodni is tud?

0

Csevegő, cikkíró, programozó, rajzoló és zenélő “robotokról” már olvashattunk az elmúlt időszakban, de húsvét közeledtével azért az még mindig furcsán hangzik, hogy a mesterséges intelligencia akár kölnit is kever a locsolkodáshoz. Pedig ez nem áprilisi tréfa, az innovatív módon készült illat már szagolható is.

Bár az AI, tehát a mesterséges intelligencia évek óta komoly hírértékkel bíró kifejezés, még ez a trend is újabb lökést kapott a ChatGPT legújabb tesztverzióinak megjelenésekor, amit egyre több versenytárs is igyekszik meglovagolni. Az emberek pedig, mint minden más technológia esetében, itt is feszegetik a határokat. A betanított okos csevegővel írattak már programkódot, szerelmes verset és iskolai dolgozatot, képgeneráló “kollégáival” pedig híres történelmi személyek modern kori alteregóit, lemezborítókat és sajtóillusztrációkat is készítenek. De vajon mire képes még a beszélgető robot? Lehet-e olyasmire is kérni, amit elvileg, saját érzékszervek híján nem tud tökéletesen átélni? A jelek szerint igen, és erre a húsvét adott kiváló alkalmat.

Szagos borzalmak helyett okosillat

Egy friss kísérlet apropójául az a közvélekedés szolgált, hogy egy húsvéti locsolkodásra használt kölni általában valami pancsolt iszonyat, és hétfő este a különféle változatokkal megszórt hölgyek tripla hajmosással tudnak csak megszabadulni a “krasznajamoszkvás” illatfelhőtől. De vajon kötelező, hogy egy locsolókölninek ilyen durva hatása legyen? Mi történik akkor, ha a mesterséges intelligencia segít az összeállításában?

A Telekom szakemberei ezért a ChatGPT-t faggatták ki arról, hogyan lehet létrehozni egy olyan kölnit, aminek az illatát mindenki kellemesnek érzi. Az AI először ezt a kérdést kapta: “milyen a jó illatú kölni, amivel húsvétkor locsolnak a fiúk?” Erre válaszként az érkezett, hogy a jó megközelítés az, ha friss, virágos, könnyed, lágy, illetve tartós és természetes összetevőkből áll a keverék. Szintén kiemelte, hogy az igazán jó illatú kölnik nem annyira erősek, és ezért nem is “nehéz” az összhatásuk. Emellett fontos szempont az illat tartóssága, de az is, hogy a természetes összetevőket használó kölnik jól kapcsolódjanak a tavaszi ünnep hangulatához, a virágokhoz és a növényekhez.

Ezután már konkrét receptúrára kérdeztek rá a szakemberek: a feladat az volt, hogy a ChatGPT gondolkozzon egy parfümkészítő fejével. A chatbot erre a következő összetevőket ajánlotta: víztiszta alkohol, desztillált víz, narancs-, citrom-, bergamott- és rózsaolaj, valamint levendula.

Nem hiányozhat a humán faktor

Innentől került át a projekt egy valódi emberhez: Kiss Virág parfümőr a fenti iránymutatások alapján finomított a recepten, és a magyar nők ízlésvilágához igazodva a levendula helyett hársfavirággal és gyöngyvirággal dúsította a ChatGPT ajánlatait. A kölni limitált mennyiségben el is készült, és ugyan kereskedelmi forgalomba nem kerül a “robotparfüm”, de bárki megszagolhatja, aki a kiválasztott Telekom üzletekbe látogat. Ezek a következők: Budapesten az Allee és a Westend üzletközpontokban, Pécsen az Árkádban, Szombathelyen a Fő téren, Egerben az Agria Parkban, Debrecenben pedig a Fórumban található ilyen illatminta.

Szabó Béla, a Telekom márka- és lakossági kommunikációs igazgatója szerint az ilyen kísérletek jól illusztrálják, hogy a mesterségi intelligencia képes érzékekre ható alkotások létrehozásában is közreműködni. “Nem csak a praktikus és a művészeti területen van jelen az AI, már belépett a tapasztalati síkra is. De az emberi tényező és a szakértelem nem hiányozhat egy ilyen típusú alkotói folyamatból. Olyan személy kell hozzá, aki szakértője az adott témának. A megállíthatatlan fejlődés ezen a területen azt üzeni, hogy a digitális világ eszközeire új szemmel kell tekinteni.”

A ChatGPT és versenytársai jelenleg azon a szinten járnak, hogy az eddig felhalmozott és rögzített emberi tudás alapján tudnak “beszélni”, de Szabó Béla szerint az emberek feladata az, hogy ebből a rendszerből emeljék ki a megfelelő javaslatot és azt tovább dolgozva a gyakorlatban is alkalmazzák ezt a tudást. Ki tudja, mi jön legközelebb a szöveg, a kép és az illat után – a lehetőségek határa ezek szerint a csillagos ég.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét