“Az első pillanattól kezdve aggódva és együttérezve figyeltük az ukrajnai helyzetet. Tudtuk, hogy azonnal reagálnunk kell, hiszen a hirtelen kitört háború új kihívások elé állította nem csak a menekülteket, hanem a fogadó országokat is, és ebben nekünk, mint felelős vállalatnak az első pillanattól kezdve szerepet kell vállalnunk.” – mondta a Telekom illetékese, akit a vállalat szerepvállalásáról kérdeztünk.
A nagyvállalatok életében fontos elem a vállalati felelősségvállalás, közkeletű nevén a CSR, viszont vannak olyan helyzetek, amikor az adományozáson túl -egy cég saját termékeivel, szolgáltatásaival és tudásával is konkrét problémákat tud megoldani. “A Telekom filozófiájának alapvető része az, hogy felelős vállalatként saját erőforrásainkat rendkívüli helyzetekben is úgy használjuk, hogy ezzel jobbá, működőképesebbé tegyük a világot. Persze ezek nagy szavak, de úgy gondoljuk, hogy eleve, az aktuális helyzetet nem is említve, olyan digitális megoldásokat kínálunk, amelyek elősegítik a kapcsolattartást, a mindennapi kihívások a munka, a tanulás, de akár a kikapcsolódás könnyebbé tételét. Emellett pedig folyamatosan vizsgáljuk azokat a társadalmi folyamatokat, aktuális eseményeket, amelyekre reagálni tudunk, sőt reagálnunk kell.” – magyarázta Ivády Gábor, social expert.
Gyors válasz valós igényekre
Amikor az első hírek megérkeztek az Ukrajnában zajló eseményekről, még a konkrét menekülthelyzet kialakulása előtt, a Telekom máris lépett, hiszen gyorsan nyilvánvalóvá vált, hogy a háborús helyzet elől menekülőknél kiemelt jelentőségű lesz az otthonmaradt barátaikkal, szeretteikkel való kapcsolattartás. Így már február elsejétől teljes mértékben jóváírták a Telekom-ügyfelek számára az ukrajnai partnerhálózatokon forgalmazott mobil roaming díjait (beleértve az alapdíjas SMS-eket hang- és mobilinternet forgalmat), és a Magyarországról kezdeményezett, mobil és vezetékes ukrán hálózatba irányuló nemzetközi hívások, SMS-ek díját.
Ezután megérkeztek az első menekültek, akiknél hamar kiderült, miben várnak segítséget egy telekommunikációs vállalattól. “Voltak, akik nem tudták használni a saját SIM-kártyájukat a magyar hálózaton, mások még a készülékeiket sem tudták magukkal hozni, vagy megsérültek az út alatt. Itt egyrészt a már jó ideje meglévő Mobildonor programunkat tudtuk felhasználni, melyből 900 okostelefonnal igyekeztünk enyhíteni a problémát: ezeket főként azoknak a családoknak adtuk, akik telefon hiányában nem tudták megszervezni a további életüket, nem tudták használni az internetet, valamint olyan fiataloknak juttattuk el, akik csak így tudták megoldani, hogy távoktatás formájában folytassák a tanulmányaikat.” – részletezte Ivády Gábor. – “Emellé 4100 nyomógombos készüléket mi magunk ajánlottunk fel azoknak, akik az otthonmaradottakkal szerettek volna kapcsolatot tartani és tájékozódni a fejleményekről. Erre a célra biztosítottunk SIM-kártyákat is, amelyeket eleve feltöltöttünk hang- és adatkerettel a helyi kommunikációhoz, de természetesen rájuk is vonatkozik a már említett, Ukrajnába irányuló díjmentesség.”
Segítség a segítőknek
A jelenlegi helyzetben az is sokat számított, hogy a Telekomnak már voltak korábbi tapasztalatai abban, hol van a legnagyobb igény a segítségre, hol, melyik szervezetnek, intézménynek van szüksége azonnali internet hozzáférésre.
“A Digitális Elsősegély programunk arról szól, hogy SIM-kártyával ellátott routerekkel, mobilkészülékekkel segítjük azokat a szervezeteket, amelyeknek egy adott helyzetben villámgyorsan kell kiépíteniük valamilyen kommunikációs alapot olyan helyen, ahol erre nincs más lehetőségük. Ahol lehetett, természetesen az optikai hálózatunkat használtuk és ingyenes wif-hozzáféréssel segítettük az érkezőket: például a pályaudvarokon és a befogadóállomásokon, de közvetlenül a határon is kiépítettük, vagy fejlesztettük a hálózatunkat. Arra is gondoltunk, hogy a határnál dolgozó önkénteseket segítsük, így a mátészalkai irodaházunk egy részét szálláshellyé alakítottuk át számukra, valamint olyan szervezeteket támogattunk adományokkal, akik ugyancsak a menekültválság enyhítésén fáradoztak.”
Vállalatként és emberként
Ivády Gábor szerint jók a visszajelzések azzal kapcsolatban is, hogy a kollégák milyen szinten állnak akár magánemberként is a segítő kezdeményezések mögé. “Kifejezetten örülök annak, hogy nem csak a Telekom, mint vállalat, de a dolgozók közül is sokan magukénak érezték, hogy segítsenek, proaktívan álltak a kérdéshez. Eleve szükség volt olyanokra, akik a határon, illetve a befogadópontokon segítenek az eszközök és SIM-kártyák elosztásában, és partnerünk, a GoodID közreműködésével igyekeztünk megkönnyíteni a készülékeket, kártyákat igénylők automatikus azonosítását is. Emellett a központi kezdeményezésektől függetlenül segíteni akarók számára a Magyar Telekom és a T-Systmes Magyarország minden munkavállalójuk számára 5 munkanapot biztosítanak lehetőségként a munkaidőben végzett önkéntes munkához. A pihenőnapo(ko)n végzett 16 óra önkéntes munka után pedig jár egy nap pótszabadság, vagyis egy nappal nő a munkavállaló szabadságkerete.”
Bár jelenleg úgy tűnik, a háború intenzitása némelyest csitulhat, és talán van remény arra is, hogy több ukrán területre már akár vissza is térhetnek a menekültek, a Telekom továbbra is figyelemmel kíséri az eseményeket és igyekszik folyamatosan fenntartani segítő programjait. A Deutsche Telekommal közösen például akár álláskeresésben is segít az érkezőknek, ha a vállalatcsoportnál valahol épp az ő szakértelmüknek megfelelő pozíció nyílik meg, és folyamatosan működik az ukrán nyelvű tájékoztató aloldal, valamint ügyfélszolgálat is. Az pedig biztosra vehető, hogy ha bármilyen következő esemény miatt igény lesz rá, a Telekom ismét ott lesz, hogy eszközeivel, szolgáltatásával és tapasztalataival segíteni tudjon.