A Magyar Telekom 4 hónapos pilot projektjében 152 munkavállaló tesztelte, milyen lenne, ha mostantól 4 napba sűrítenék a tennivalóikat, és megtoldanák egy nappal a hétvégét. A tesztidőszak eredményei meglepően jók, mind egyéni, mind céges szinten. Nem csoda, hogy februárban folytatódik is a pilot a második ütemmel.
November 23-án a Magyar Telekom székházában Lehet 4? címmel rendezte meg a vállalat a 4 napos munkahét tesztelési időszakának eredményeit összefoglaló konferenciát. Az eseményt Friedl Zsuzsanna, a Telekom Chief People Officere nyitotta meg, aki szerint a klasszikus 5 nap munka, 2 nap hétvége felállásban jó, ha az emberek 1 napot tudnak pihenni. Nem csoda, hogy a hétfő sokak számára nem a legszimpatikusabb nap (mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a sok, ehhez kapcsolódó mém). „A nulladik naptól lelkesedés veszi körül ezt a projektet – mondta Friedl Zsuzsanna. A kollégák szinte ostromoltak minket, mindenki szeretett volna részt venni a pilotban. De a partnereink is nyitottan álltak a kísérlethez, hiszen világszinten is egyedülálló a program, nincs a Magyar Telekomhoz hasonló méretű nagyvállalat, amely akár csak teszt szinten bevezette volna a 4 napos munkarendet.”
4 nap a gyakorlatban
Nemcsak Magyarországon, világszerte forró topik a négynapos munkahét bevezetése. Szerencsére vannak már olyan szervezetek, akik a Magyar Telekom mellett konkrét tapasztalatokkal tudnak szolgálni a témában. A Libri-Bookline csoport október 1-től állt át a 4 napos, 34 órás munkarendre, teszt szinten, a Codecool programozóiskola pedig élesben is átállt az újfajta munkavégzésre. A konferencián a Libri-Bookline cégcsoport nevében Szeleczky Noémi, HR-vezető osztotta meg az elmúlt hónapok tapasztalatait. Mint elmondta, náluk tulajdonosi felvetés alapozta meg az ötletet. „A négynapos munkahét bevezetése jobban nem is passzolhatna a cégünkhöz, hiszen a termékünk, azaz a könyv maga is a pihenés egy formája. Fontos, hogy ne csak a termékeinkben hirdessük a szabadidő, a munka-magánélet egyensúlyának fontosságát” – jegyezte meg Szeleczky Noémi. A Codecool képviseletében Nyitrai Orsolya HR-manager vett részt a Lehet 4? konferencián. Orsolya szerint jelenleg a négynapos munkahét olyan, mint 10 éve a home office, ma még sokan kételkednek a hatékonyságában, bevezethetőségében, de idővel ez lehet az új normális. De nemcsak hazai, hanem nemzetközi tapasztalatokból is kaptak kóstolót a résztvevők: Anish Singh, az Unilever Ausztrália és Új-Zealand HR-vezetője online streamen jelentkezett be, és mesélt arról, őket hogyan érintette a változás.
Lehet? Lehet!
A konferencia kerekasztal-beszélgetésein a meghívott vendégek mellett a projektben részt vevő négy, egészen más területen működő csapat megoldásaiba pillanthattunk be, illetve konkrét adatokat, eredményeket is megosztottak a résztvevőkkel. A pilot időszakot a PwC Magyarország egy alapos, külső, illetve belső, a telekomos kollégák véleményét vizsgáló kutatással is támogatta. A felmérés során azt vizsgálták, hogy a magyar emberek, illetve az MT munkatársai mit is gondolnak az ötletről. A legtöbb válaszadó a 4×8 órás felállás mellett tette le voksát, a munkaidő csökkenésével párhuzamosan a bérek változása pedig nem volt opció. Mind a külsős, mind a belsős válaszadóknál megjelent a téma kapcsán a bizonytalanság, illetve sokan tartottak attól, hogy hosszú távon a csökkent munkaidő kihatással lehet a fizetésükre. Reguly Márta, a kutatást végző PwC vezetője szerint „a 4 napos munkahét kapcsán nagyon pozitív, hogy a válaszadók azt gondolják, képesek akár 4 nap alatt is elvégezni a feladataikat, úgy, hogy a hatékonyságuk és a produktivitásuk megmaradjon. A másik fontos tanulság, hogy sokan úgy látják, a négynapos munkahét mellett egészségesebb munka-magánélet egyensúlyt tudnának fenntartani, ami hosszú távon visszahatna a munkájuk minőségére is.”
„Nem arról van szó, hogy nem szeretjük a hétfőket. Csak annyi az egész, hogy jobb lenne, ha eggyel több szombat délutánunk lenne.”
Mi történt a 4 hónap alatt?
A Magyar Telekom kísérletét alapos elemzés, kutatás és tervezés előzte meg. Ugyanis az már a kezdetektől tudható volt, hogy nem létezik két ugyanolyan megoldás. Munkacsoportonként és területenként, attól függően, hogy az adott kollégák milyen munkarendben dolgoznak, konkrétan milyen feladatokat látnak el, más-más úton indultak el a csapatok. A pilot projekt során a munkavállalók 20%-kal kevesebb időt töltöttek munkával, ennek ellenére a hatékonyságuk mégis 10%-kal nőtt. De a személyes jólét szintjén is pozitív változásokról számoltak be: a résztvevők 94%-a pozitív választ adott arra a kérdésre, hogy hogyan érzi magát, korábban ez az arány csupán 78% volt, 92%-uk pedig arról számolt be, hogy maximálisan elégedett, már ami a munka-magánélet egyensúlyt illeti.
A legnagyobb kérdés persze az, mi lesz ezután. A projekt sikerrel zárult, de azt is megmutatta, hogy valódi best practice-eket csak egy rugalmas és alapos tesztidőszak során lehet felállítani. Éppen ezért a Magyar Telekom egyelőre nem vezeti be céges szinten a 4 napos munkahetet, ugyanakkor a projekt folytatódik. Február 1-től tovább bővül a tesztelő csapatok száma, összesen 300-an vesznek majd részt a fél éves periódusban. „Már eddig is rengeteget tanultunk a projektből, és biztosan megyünk tovább. Bízom abban, hogy más vállalatok is csatlakoznak hozzánk ezen az úton, hogy együtt képesek legyünk elérni egy nagyobb változást a munka világában” – mondta Friedl Zsuzsanna.