Feltöltőkártya: vészmegoldásból specialista

Főoldal/ABLAK, EMBER/Feltöltőkártya: vészmegoldásból specialista

A feltöltőkártyás telefonálás régen a drága előfizetés alternatívája volt, és bár a szolgáltatás legutóbb négy éve került be a hírekbe, a prepaid bizonyos értelemben továbbra is él és virul – és esze ágában sincs kihalni. A Telekom szakértőjétől megtudtuk, hogy erre nincs is szükség, sőt!

A KSH legfrissebb, közzétett adatai szerint Magyarországon 12,64 millió mobiltelefonos előfizetés van, és ebből mintegy 3,8 millió a feltöltőkártyás. Utóbbi szegmens az utóbbi egy évben annak ellenére mindössze két százalékkal csökkent, hogy az előre fizetős, avagy prepaid piacot évekkel ezelőtt is temették már. Legalább azóta, hogy 2016 novemberében adatszolgáltatási kötelezettséghez kötötték a feltöltős SIM-kártyák vásárlását.

Mobil helyett akár nyakörvbe is kerülhet

Az általános mobiltelefon-használó megközelítésében évek óta nem érthető, hogy mire jó a feltöltőkártya, amikor az előfizetéses kondíciókhoz képest a percdíjai általában drágábbak, a mobilnetje pedig esetenként kevés. Azonban, mielőtt bárki ráerősítene erre, és feltenné a kérdést, hogy ugyan, ki használ ma is ilyen őskövületet, belekezdek egy felsorolásba. Mert ugyan mi lenne jobb megoldás egy előre feltöltött, adott összegű adatforgalomra feljogosító SIM kártyánál akkor, ha a lakás-, nyaralóriasztó rendszerhez mobilos kapcsolatra volna szükség? Milyen szolgáltatási csomag lenne jobb a prepaid konstrukciónál, ha a szülő a kiskorú gyermekéhez akar biztos elérést és kapcsolódási pontot fenntartani? Ha a nagyszülőknek, idősebb embereknek az az igényük, hogy havidíjak nélkül, éppen csak arra tartanak mobiltelefont, hogy felhívhassák őket – vagy, időbeli megkötések nélkül felhívjanak bárkit a családból? Mi lenne ideálisabb megoldás, ha a kutya nyakörvébe épített nyomkövetőről van szó, vagy arról, ha valaki (bárki) a régóta használt mobiltelefon számát nem használva hirdetné meg eladásra az autóját, lakását, házát?

Nem állítja egyik szolgáltató sem, hogy ezekből a „nem hétköznapi” mobilhasználat-igényekből összeáll a fent említett 3,8 millió feltöltőkártya, de azt igen, hogy a prepaid szegmens nem kivételes és még csak nem is idejétmúlt. A statisztikák szerint ezen a piacon a Magyar Telekomé a legnagyobb ügyfélkör, több mint 1,5 millió ilyen felhasználójuk van. Ennek általában a 40 százalékával lehet az adott pillanatban aktív felhasználóként számolni, de mint azt Félhelyes-Mayer Tímeától, a mobilszolgáltató szakterületi vezetőjétől, pontosabban prepaid product ownerétől megtudtuk: rég nem elegendő a szolgáltatást a kényszerre paraméterezni.

Elmondása szerint e területet is úgy kell már kezelni, hogy az ügyfelek értéknek is tekintsék a szolgáltatási csomagot. Úgy kell alakítanunk a szolgáltatást is, hogy az legyen annyira jó, hogy az egyébként éppen az elkötelezettséget kikerülő feltöltőkártyás ügyfelek is lehetőleg náluk maradjanak.

Kényelmi kártyák

„A prémium szolgáltatásokat szem előtt tartva, megfontolt stratégia mentén haladunk” – mondta a szakember, aki szerint az ügyfelek felé árérzékenynek lenni ma már nem elég. A szolgáltatásokban és azok minőségében is versenyképesnek kell maradni. Mert ha a prepaid nem is egy izgága piac, de önálló szegmensként kell kezelni, mivel itt az ügyfelek másként fogyasztanak. Jelentős és stabil ügyfélkör van, de markáns a rotálódó kör is: utóbbiak az eseti használatra döntenek a prepaid mellett. A Telekom ezért a termékfejlesztésben a kényelmi, praktikus feladatmegoldásokra külön is figyelt – ezért van a kínálatban olyan előre fizetős kártya is, amire eleve került befoglalt összeg, így a kártya első használatig egy lépéssel könnyebben juthat el a használója.

Szintén sokkal felhasználóbarátabb az, hogy a feltöltéshez már nem kell üzletekig, vagy akár bankautomatákig elzarándokolni, mindez mobilappon keresztül is megoldható, akár úgy, hogy az összeget egy klasszikus előfizetés későbbi számlájához lehet csapni. Szintén a rugalmasságot erősíti, hogy ha épp elfogy az egyenleg, és a megszokott online szolgáltatásainkat nem tudjuk „életben tartani”, egyfajta keret-előlegezéssel még kapunk egy kis extra időt. Ugyanígy nagyon hasznos az előre aktiválás után használható vészhelyzeti adatkeret, ezzel a szolgáltatás bizonyos részeit akkor is használni tudja az ügyfél, ha az aktuális limitjét már túllépte.

A korfa tetején

„Mind több csatornát nyitunk meg abba az irányba, hogy ne csak könnyedén feltölteni lehessen ezeket a kártyákat, hanem mindinkább teljeskörű mobilszolgáltatást tudjunk biztosítani, és ezt a piac jól fogadja” – mondta Félhelyes-Mayer Tímea. A prepaid kártyahasználók sajátos korfája és felhasználói szokásgyűjteménye ugyanis hatással van a termékfejlesztés irányaira.

A mérések alapján rájöttek például, hogy az ügyfélélmény azáltal is javítható, ha az új ajánlatokkal körültekintőbben keresik például az idősebb korosztályt. Az elmúlt időszakban külön stratégia íródott arra, hogy miként szólítható meg ez az ügyfélkör, hogyan kerülhetők el az akár kölcsönös meg nem értésből fakadó problémák, mégis: hogyan érhetők el közülük azok, akik nyitottak az újonnan felkínált lehetőségekre.

A prepaid ügyfelekre nem túl egyszerű fejleszteni, mivel itt nagyon eltérő szokásokra kell megoldásokat, fejlesztéseket kidolgozni. Ezzel együtt is az alapstratégia az, hogy a prepaid portfólióban is megtalálhassa az ügyfél mindazt, amire szüksége van. Ha okostelefonként használják, interneteznek vele, ha vesznek rá fizetős opciókat, hangopciókat, van feltöltőkártyás megoldás. A pandémiás helyzet előtt már több mint félmillióan aktiváltak a Domino Day-re – és azóta is hetente 170-200 ezer prepaid kártyás ügyfél használja ki szerdánként a kínált kedvezmények valamelyikét. Mintegy 200 ezer ügyfél pedig havonta újra aktiválja a Telekom koronavírus-helyzetre biztosított 10 GB-os adatcsomagját.

Az elmúlt időszakban mért adatok szerint – mondta Félhelyes-Mayer Tímea – érezhetően megnőtt a mobilinternet-használat, de azt, hogy az adatéhség mennyire szól a koronavírus-helyzetre adott válaszon túl annak is, hogy a felhasználók ettől függetlenül is többet fogyasztanak, arra még várni kell. „Még mindig eléggé speciális helyzetben vagyunk, így a Covid-helyzetből való normalizálódásig az a legfontosabb feladatunk, hogy folyamatosan figyeljük, mérjük és reagálunk a fejleményekre”. – mondta Félhelyes-Mayer Tímea. A szakember úgy látja, ezért is tekintenek úgy a Telekomnál mindezekre a változásokra, mint egy jelentős méretű edukációs projektre – és annak máris sikeres.

Van tehát még mindig sokféle olyan felhasználási mód és felhasználói típus, amely kiválóan kihasználhatja a feltöltőkártyás megoldásokat, tehát ez a szegmens nem megy sehová – legfeljebb folyamatosan átalakul, ahogy a piac diktálja.

által|2020-08-21T13:25:00+02:002020.08.10|ABLAK, EMBER|

A Pont Most tartalmai a Magyar Telekom támogatásával készültek