Ha azt hittétek, hogy ennek jó vége lesz, akkor nem figyeltetek

//Ha azt hittétek, hogy ennek jó vége lesz, akkor nem figyeltetek

Kis túlzással a fél világot lázban tartja, mi fog történni a Trónok harca utolsó évadának harmadik részében. Tele a net fanteóriákkal, találgatásokkal, mémekkel. Sokan attól féltik kedvenc szereplőiket, hogy szörnyű halált halnak a Mások vagy épp pont az Éjkirály kezei által. És valljuk be, erre minden esély megvan. Nem sok olyan sorozat vagy film létezik, ami akkora popkulturális hatást váltott ki, mint a Trónok harca. A gyártó HBO pedig a mennybe mehet, mert a siker óriási. A világ egyik, talán legkultikusabb sorozatáról beszélgettek a Telekom székházában csütörtök este. A cikk spoilereket tartalmaz.

Ritkán adódik olyan pillanat a globális popkultúrában, mint amilyet 2011-ben ez a low fantasy történetbe oltott, epikus családregénnyel keresztezett, némi zombihorrorral megspékelt sorozat okozott. A Trónok harca sok mindent megváltoztatott, amit addig a televíziós szériák adtak: részletesebbek lettek a karakterek, lassabb a történetmesélés, filmesebb a minőség, váratlanabbak a fordulatok és óriási, világszintű a rajongóbázis. A Game of Thrones olyan utakat tört magának, olyan tabukat döntött le, és olyan magasra tette a lécet, ami korábban elképzelhetetlen volt.

Kutas István a Magyar Telekom vállalati kommunikációs igazgatója megnyitja az eseményt (Fotó: Uniomedia)

Mikor derült ki, hogy ilyen sikeres lesz a sorozat? – tette fel a kérdést Varga Attila „Six”, az Index újságírója a kerekasztal-beszélgetés indításaként.

Az HBO már a Drót kapcsán megvalósította a komplex történetmesélést, így a Trónok harca is beleillett a koncepcióba, mégis kockázatos volt az egész. Pinczés-Pressing Ádám az HBO PR szakértője elmondta, George R.R. Martin könyvsorozatának első regénye 1996-ban jelent meg, és bár a könyvek sorra nyerték az irodalmi díjakat, inkább a fantasy stílus kedvelői között voltak csak rajongói. Az HBO-nál – miután megszerezték a megfilmesítési jogokat – rengeteg pénzt beleöltek a fejlesztése, éveken át készítették elő az első évadot, majd húztak egy váratlant. Leszerződtettek egy ismert Hollywoodi színészt, és rá alapozták az egész kezdeti kommunikációt: Sean Bean minden plakáton ott volt, minden interjúban szerepelt, mindenki azt gondolta, ő lesz a sorozat főhőse, ő viszi végig majd a történetet, jellemfejlődik, felemelkedik, győz, majd ráül a trónra. Aztán az HBO az első évad végén megölte Ned Starkot, azaz a Sean Bean által alakított karraktert. Ez volt az a pillanat, amikor sok ember számára leesett, a Trónok harca más, mint az eddigi tévés sorozatok, itt valami olyat láttunk, amit addig nem – egy bátor, epikus, sokkoló és váratlan fordulatokban bővelkedő sztorit, aminek nincs kikövetkeztethető vége. A Lost után a Trónok harca volt az első olyan sorozat, ami elindított egy olyan, alulról szerveződő rajongói párbeszédet, ami megmozgatta az akkor még igencsak gyerekcipőben járó közösségi médiát is. Fórumok indultak, fan page-ek, találgatások kezdődtek, reakcióvideók készültek, teóriák születtek, és mindenki arra akart rájönni, hogy mi fog történni.

Az első évad végén már látszott, hogy valami nagyon durva dolog van a kezünkben – fogalmazott Pinczés-Pressing.

Martin egyébként kemény dió volt. László Viki blogger elmondta, az író nem akarta odaadni, hivatalos nevén A tűz és jég dala könyvsorozatának megfilmesítési jogait senkinek. Úgy gondolta, a filmesek csak lebutítanák a történetet, és nem adnák vissza azt a komplexitást, amit ő beleálmodott a sztoriba. A legendák szerint az HBO emberei úgy győzték meg Martint, hogy tudtak válaszolni az amerikai író egyetlen, szerinte fontos kérdésére: „Kik Jon szülei?” Mivel a válasz kielégítő volt, Martin érezte, most jó kezekbe kerül dédelgetett magnum opusa.

Kovács Gellért „Filmszerész” filmkritikus szerint kockázatot kell vállalni néha ahhoz, hogy a siker létrejöjjön, és ez a szórakoztatóiparra is érvényes. A HBO pedig kockázatot vállalt: a Trónok harca szembe megy a sorozatos klisékkel, alapszabályokat hág át, ezek pedig akkoriban még szokatlanok voltak egy tévésorozattól. A nézők nem olyan hülyék, mint amilyennek sokan tartják őket – nem azt akarják, hogy a meghaltnak hitt Bobby Ewingok egyszer csak kilépjenek a zuhanyzóból, hanem inkább azt, hogy minél több szereplőt bevigyenek a zuhanyzóba. „A HBO-nál rájöttek, hogy a főszereplő egy sorozatban valójában a mese. Az, hogy belekerülsz egy világba, ahol téged vezetnek, ahol kiszámíthatatlan dolgok történnek, ahol akár a hős is meghalhat. És ez nagyon izgi” – fogalmazott a Filmszerész. Felemlegette, ő miként látta az emlékezetesen sokkoló véget érő Vörös nász című epizódot:

„Otthon néztem a tévén, már csak pár perc volt vissza a részből, amikor hazaért a feleségem. Én – félszemmel a tévét figyelve – köszöntem neki, ő elkezdett mesélni a napjáról, én pedig elvettem tőle két bevásárlószatyrot, hogy segítsek neki. Épp a szőnyeg közepén álltam kezemben a szatyrokkal, amikor elkezdődött a gyilok. Megdöbbentem. Aztán hangosan káromkodni kezdtem. Már akkor éreztem, hogy nekem ez jó.”

 

A gyilkolászás egy dolog, de ne feledjük, hogy milyen karakterépítés van a sorozatban – tette hozzá Sixx. Vegyük például Jaime Lannistert, akinek az útja valahol nagyon szép, egyre szimpatikusabb a karakter, ahhoz képest, hogy korábban milyen gyökér volt. A jellemfejlődésre másik tökéletes példa Hodor – folytatta Kovács. Egy Dömdödöm-szerű figura, akit évadokon át építettek, és a végén kiderült, egyetlen célja az volt, hogy tartsa az ajtót. „Egy átlag sorozatkészítő ilyet nem tud kitalálni. Ehhez ennél több kell.” De nem csak a férfikarakterek erősek a Trónok harcában. László Viki felhozza Sansa Starkot, akiről most már azt is el lehetne hinni, hogy végül ő ül majd a Vastrónra, pedig a sorozat elején ez még elképzelhetetlen volt.

„Én abszolút szadista véget akarok, konkrét vérfürdőt” – fordult rá Sixx arra a témára, ami a sorozat rajongóit most leginkább érdekli: mi lesz a Trónok harca vége. A telekomos kerekasztal résztvevői is elmondták, szerintük ki ül majd fel a Vastrónra.

László Viki szerint Daenerys és John gyereke lesz a király, Sansa pedig addig a régenskirálynő.

Kovács Gellért örülne, ha úgy lenne vége a sorozatnak, hogy a főszereplők hoznak egy rettenetesen rossz döntést, aminek nincs feloldása, és ennyi. Ilyen még nem volt sorozatban, azt gondolnám, hogy ezek valódi emberek, és a valódi emberek szoktak nagyon rossz döntéseket hozni – mondta.

Pinczés-Pressing szerint senki nem kapja meg a Vastrónt, a sárkányok pedig felgyújtják majd az egész Királyvárat.

Hasonlóan váratlan véget vár Six is:

„Én egy olyat látok, hogy mindenki meghal, a vége főcím után pedig ott van a trón, kinyílik az ajtó, belép egy takarítónő, megvonja a vállát és leül rá.”

Már csak pár hét és kiderül. Aztán már csak az lesz a kérdés, hogy van-e élet a Trónok harca után.

 

A Telekom teljes Trónok harca lázban ég: még social játékot is hirdettek. Négy kiemelt üzletüket a Game of Thrones házainak megfelelően kidekorálták (az Allees Telekom-üzlet Starkos lett, az Árkád GreyJoyos, a Mammutban lévő Targaryenes, a Westendes pedig Lannisteres), aki pedig egy ilyen üzletben lefotózza magát és kiposztolja a képet #telekomtronokharca hashtaggel, ajándékcsomagot nyerhet.
Szerző: |2019-05-06T12:52:27+00:002019.04.26|EMBER|

A Pont Most tartalmai a Magyar Telekom támogatásával készültek