Kollégánk, a robot

/, ÜZLET/Kollégánk, a robot

Mesterséges intelligencia, intelligens mesterségek: a két fogalom egyre szorosabban fonódik össze. Hogyan változtatja meg a munkahelyeket a robot-alkalmazott, és hogyan segít a modern technológia a humán álláskeresőknek?

Vajon feltűnne a kedves olvasónak, ha ezt a mondatot, amin épp végigfut a szeme, nem ember, hanem mesterséges intelligencia fogalmazta volna? Tudna egy robot jogi állásfoglalást adni, könyvelést készíteni, esetleg pénzügyi tanácsokat adni? Néhány év múlva valószínűleg igen – minden bizonnyal hatékonyabban, mint egy ember. Új géprombolási mozgalomra mégsem buzdítanánk, a jelek szerint ugyanis a digitalizáció hatására egyre értékesebbé válik a kreativitás, a konstruktivitás, az együttműködési készség – vagyis minden, ami emberi.

Valószínűleg meg kell barátkoznunk a gondolattal, hogy a közeljövőben egy állásinterjún nem a leendő főnökünk, hanem egy chatbot teszi fel a kérdéseket. Az új munkaerő kiválasztásának folyamata sok tekintetben már ma is automatizált: a legkorszerűbb cégeknél gyakran mesterséges intelligencia keresi és válogatja ki a megfelelő képességekkel rendelkező kollégákat az egységesített, online munkaerő adatbázisokból. Szintén bevett gyakorlat a felvételi eljárások során, hogy a jelentkezőknek a munkavégzéshez nélkülözhetetlen kompetenciáikat interaktív digitális környezetben, szimulációs játékokban kell bizonyítaniuk – a döntés pedig a teszt alapján születik. A döntési hierarchiát nézve felvetődhet a kérdés: megfordult a viszony ember és gép között?

Most, másodszor

A Telekom február 21-én indította el a MOST Fórum névű rendezvénysorozatot, melynek küldetése, hogy feltérképezze a digitalizáció terjedésének útjait, megmutassa, hogy életünk kiemelt területein milyen változásokat hoz a technológiai innováció. Az egészségügyről szóló első rendezvény után március 21-én a munkaerőpiac és a cégeken belüli munkaszervezés kerül terítékre; a témáról pedig Friedl Zsuzsanna, a Magyar Telekom Chief HR Officere, Megyeri Mirtill, a Zynern társalapítója, Szekeres Péter, a Neticle ügyvezetője és Tüzes Imre, a Profession.hu üzletfejlesztési vezetője beszélgetnek.

Bár a Világgazdasági Fórum friss tanulmánya szerint a digitalizációnak köszönhetően 2022-ig nagyjából 75 millió munkahely fog megszűnni világszerte, közben ugyanez a folyamat 130 milliót is meghaladó új munkahelyet hozhat létre. „A technikai fejlődés folyamatosan új szakmákat szül, egyes felmérések szerint ezen szakmák egy részét ma még nem is ismerjük” – tudtuk meg Friedl Zsuzsannától. A Telekom felsővezetője szerint a XXI. század digitális világában a humán faktor lesz az egyik legfontosabb tényező, vagyis felértékelődnek azok a képességek, amelyek meghatározzák, hogy egy munkavállaló mennyire tud beilleszkedni a munkahelyén, mennyire motiválható, mennyire kreatív. Utóbbi készség kulcsfontosságú: az új utakat megtaláló, konstruktív, fejlesztő gondolkodás várhatóan minden eddiginél nagyobb teret kap majd a gazdasági életben.

Azok az együttműködést, közös, alkotómunkát segítő személyiségjegyek, kompetenciák, melyekkel a gépi intelligencia nem rendelkezhet, sok területen már ma is fontosabbak, mint a különböző papírokkal igazolt szakmai végzettség. Az Y- és Z-generációs fiatalok elhelyezkedését segítő álláshirdetési portálon, a Zyntern-en már kifejezetten skillek alapján is lehet szűrni a munkavállalók között, a Neticle pedig szinte valós időben képes monitorozni, hogy a közösségi médiában milyen reakciókat vált ki egy-egy vállalat vagy márkanév – ezzel segítve a cégeket az eredményesebb toborzásban.

Hogy pontosan milyen feladatai lesznek a jövő munkavállalójának, hogyan alakul a gép és ember közötti munkamegosztás, természetesen egyelőre nem lehet megmondani. A jelenleg is látható tendenciák szerint valószínű, hogy az új technológiákat elsősorban a rutinszerű, monotonabb feladatoknál lehet majd bevetni, így az emberi munkaerő bonyolultabb, nagyobb hozzáadott értékű folyamatokra koncentrálhat.

Ha felkeltette érdeklődésed a téma, és szeretnéd mélyebben megérteni a munkaerőpiac napjainkban is zajló átalakulását, ezen az oldalon regisztrálhatsz a Telekom március 21-ei rendezvényére.

Szerző: |2019-03-14T12:54:44+00:002019.03.14|EMBER, ÜZLET|

A Pont Most tartalmai a Magyar Telekom támogatásával készültek