Kreatív karantén: mit tudott a Telekom Electronic Beats pályázat?

0

A járványhelyzet és a “bulistop” erősen lenyomta a zenei piacot. A helyzet orvoslására kitalált elektronikus zenei pályázat azonban nagy sikernek bizonyult: Papp Lacit, a Telekom Electronic Beats projektmenedzserét, nem mellesleg aktív producert és DJ-t kérdeztük a tapasztalatokról.

Honnan jött az ötlet, hogy a pandémia közepén megszólítsátok az abszolút kezdő zenészeket?

Onnantól kezdve, hogy a COVID helyzet beütött, teljesen újra kellett gondolnunk az idei terveinket, mert nyilvánvalóvá vált, hogy a szabadtéri és egyéb rendezvények, klub események idén nem fognak működni, legalábbis kétségessé, bizonytalanná vált a megvalósíthatóságuk. Emiatt új menetrendre volt szükség és alkalmazkodni kellett az új helyzethez. Ha már így alakult, igyekeztük a dolgok jó oldalát nézni, és támaszkodni arra, hogy a legnagyobb telekommunikációs cég van a „hátunk mögött”.

Így született meg a Budapest Spots programunk online változata, a SzpottoljOtthon!, amely során a bezárásra kényszerült budapesti “spotokkal”, például kávézókkal, klubokkal, boltokkal közösen a karantén ideje alatt a hozzájuk köthető előadók és művészek otthonából, vagy házi stúdiójából streameltünk. Bár ekkor még nagyon nagy volt a szigor, de már az elejétől kezdve készültünk arra, hogy később, a járványhelyzet és a szabályok enyhülésével mi is rugalmasan tudjunk alkalmazkodni az új szituációkhoz.

Ahogy nyáron a lazítások érvénybe léptek, onnantól kezdve nekünk is egy kicsit bővültek a lehetőségeink. Kimentünk szabadtérre is, így tudtunk streamelni az Apci tengerszemtől, a Balaton közepéről és a Balaton-felvidék hegyei közül, vagy legutóbb a Ludwig múzeum teraszáról, adott esetben kisebb közönséggel kiegészülve, de mindig szem előtt tartva az aktuális szabályozásokat. Így alakult ki egy igazán érdekes, új, hibrid műfaj, amely olyan volt, mint egy mini rendezvény, videoklip forgatással és élő streammel kiegészülve. Nagyon örültünk, hogy tényleg tetszett az embereknek, minél izgalmasabb, érdekesebb helyszínre mentünk, annál nagyobb volt a nézettség.

Mindeközben folyamatosan azon gondolkoztunk, hogyan lehet ebből még többet kihozni, úgyhogy kiírtunk egy zenei pályázatot, mely során magyar elektronikus zenei producerek karantén időszak alatt írt műveit vártuk. Tudatosan megnyitottuk az utat az első számos újoncok és a már ismert művészek előtt is. Sokan voltak, akik eddig csak tervezték, de most végre leültek megírni első zenéjüket a kényszerpihenő alatt, de voltak olyanok is, akik adott esetben most tudták befejezni a fiók mélyén porosodó félkész projektjeiket. Ebbe a pályázatba mindenki belefért. Így jöhetett létre egy olyan végeredmény, ahol abszolút újoncok kerülhettek egy platformra már befutott zenészekkel.

Három zenei kategóriában vártuk a pályaműveket: pop, club, és experimental, azaz kísérleti zene, amivel elég széles zenei spektrumot tudtunk lefedni. Ezen felül semmilyen szabályozás vagy megkötés sem volt. Azért annyi mankót adtunk a pályázóknak, hogy meghallgathatták a Telekom Electronic Beats hasonló tematikájú Spotify playlistjeit, így nagyjából azért lehetett tudni milyen szempontokat fogunk figyelembe venni az értékelés során.

Mi volt menetrend? Hogy zajlott a pályázat? Mi lett a végeredmény?

A Telekom Electronic Beats csapata mellett mindhárom kategóriához felkértünk egy, az adott stílusban jártas szakmai zsűrit. Látszott a csapat tagjain, hogy hétről-hétre egyre jobban fellelkesültek, ahogy látták, mekkora figyelem övezi a pályázatot. Ahhoz képest, hogy igazából nem volt sok idő, hiszen körülbelül három hét állt rendelkezésre, több, mint 600 pályamű beérkezett, ami minden várakozásomat felülmúlta. Bár ez az életünk, és szenvedélyünk a zene, de a végére azért igencsak besűrűsödött a dolog, és komoly munka volt kiválasztani a legjobbakat, de nagyon élveztük.

A beérkező zenéket a három fő kategória szerint szétválogattuk, és úgy szavaztunk, hogy a négy Telekom Electronic Beats zsűritag fejenként egy-egy egy pontot, míg a szakmai zsűri tagjai két-két pontot adhattak, így összesen maximum hat pontot kaphatott egy pályamű. Aki legalább három pontot összeszedett, azok egy shortlistre kerültek, majd őket tüzetesebben, többször végighallgattuk a közös zenehallgató estéken, hosszas vitákkal és értekezésekkel egybekötve.

A nyerteseknek az volt egyrészt a díja, hogy profi stúdióban megmastereltük a zenéiket és felkerültek a Telekom Electronic Beats tripla válogatáslemezére. Ezen kívül egy 25 év alatti, abszolút megjelenés nélküli fiatal kaphatta a Magenta Kraft díjat. Ezt Franciskadalma nyerte, akinek a díja egy profi mastering-kurzus és egy analóg dobgép volt. Emellett pedig volt egy klipforgatás díjunk, amit a Főzelake néven alkotó fiatal srác nyert, akinek szintén semmilyen megjelenése nem volt még ezelőtt. Ő a trap műfajban bontogatja szárnyait, és egy különös hangulatú, magyar nyelvű, telefonon írt zenével jelentkezett a versenyre. Már az első közös zenehallgatások alkalmával többen összesúgtunk, hogy a Melankólia Club című szerzemény nem megy ki a fejünkből. Valahogy ez a felvétel elütött az összes többi beérkezett anyagtól, és nagyon egyedi módon fogta meg a mai magyar fiatalok érzelmi világát, így hamarosan egyértelművé vált, hogy ő nyeri a videoklipet.

Ezen felül volt egy másik nagyon érdekes része is a pályázatnak. A zenék közül többnél éreztük azt, hogy igazából jó az alap ötlet, de a kivitelezésen, a technikai tudáson még van mit csiszolni. Ezért kiválasztottunk még tíz olyan fiatal tehetséget, akik épphogy csak lecsúsztak arról, hogy felkerüljenek a válogatásra, de abszolút hallottuk bennük a potenciált, így ők bekerültek egy 10 alkalmas zenei tanfolyamra az imPro Music Schoolban. Az ő tanulási folyamatukba hamarosan betekintést nyújtunk az electronicbeats.hu oldalon.

Külön örültünk annak is, hogy teljesen magától, organikusan létrejött egy több száz fős csoport a Facebookon, melyet a be nem került alkotók alapítottak. Itt egymásnak küldözgetik a zenéket, véleményezik egymás felvételeit és segítik egymást. Pont ez a fajta közösségteremtés volt az egyik célunk. A pályázat végeztével pedig ezt a 30 + 1 felvételt egyrészt elküldtük az összes hazai kereskedelmi és egyéb médiumnak, hogy színesítsük a kissé talán egyhangú zenei palettát, másrészt nagyon sok külföldi bloghoz, portálhoz is elküldtük az anyagokat. Ez a pályázat és a már most látható szuper eredmények jó példa lehet a többieknek, hogy abszolút érdemes a zenével foglalkozni, érdemes ebben a szcénában jelen lenni, a Telekom márka szempontjából pedig egy tök jó szituáció alakult így ki, hogy olyan kisebb szubkultúrákhoz is eljuthatunk, akik nem biztos, hogy találkoztak volna pláne nem ilyen módon ezzel a márkával.

Hallgasd meg a lemezeket a webről!

Az Electronic Beats albumokba az alábbi linkeken is bele lehet fülelni, de megtalálhatóak az összes fontos streaming-felületen:

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét