Most állunk a digitális egészségügy kapujában

/, EMBER/Most állunk a digitális egészségügy kapujában

Kényelmesebb, hatékonyabb, olcsóbb és jobb – ilyen a digitalizált egészségügy. Magyarországon már most egy modern digitális rendszer szolgálja ki a betegeket, orvosokat, patikusokat, ám a digitális megoldások és a telemedicina óriási lehetőségeket rejtegetnek a jövő társadalmának. Bár a modern eszközök itt vannak a Most-ban, rengeteg fejlesztő és tudományos munka is hátra van. Erről szólt a Telekom Most Fórum, az innovációs rendezvénysorozat első kerekasztal-beszélgetése, amely a Dr. Smart: Okos technológiák az egészségügyben címet kapta.

Hogyan uralja az egészségügyet a digitalizáció? Lehet-e építeni a betegek együttműködésére? Mikor jön el az az idő, amikor a képalkotó diagnosztikai eredményeit mesterséges intelligencia értékeli?

Futurisztikus elképzelések röpködtek a jövő egészségügyéről a Most Fórumon, ahol Dr. Horváth Tamás fül-orr gégész, az Egészségkommandó alapítója, Kohanecz Margó, KPMG Egészségügyi részleg igazgatója, Lévay György mérnök-kutató, Srágli Attila, az Állami Egészségügyi Ellátó Központ igazgatója és Aszódi Gábor, a T-Systems egészségügyi üzletágvezetője vett részt a kerekasztal előadóiként.

Magyarországon egy jól használható, hatékony digitális infrastruktúrát vezettek be 2017 novemberében, amely sok nagyon komoly vívmányt hoz a hazai rendszerbe. De a világ még csak most lépi át a digitális egészségügy kapuját – mindennek megvalósításához nemcsak sok kutatás és fejlesztés, hanem rendkívüli szemléletformálás is szükséges, mind a betegek, mind az orvosok részéről.

Minden megszólaló egyetértett abban, hogy az adatok óriási értéket képviselnek – csak meg kell teremteni annak a jogi feltételeit, hogy ezeket tárolni is lehessen. És az adatok tárolására használt technológiának is olcsóbbnak kell lennie.

A KPMG adatai szerint nagyon dinamikusan nő az okos egészségügyi eszközök használatának volumene. Prevenciós célokra ezek az eszközök nagyon jók – mondta Kohanecz Margó, aki szerint ezen eszközök használata jelentősen tehermentesítené az egészségügyet.

A beteg oldaláról van is fogadókészség, na de az orvosok oldaláról? Merült fel a kérdés a közönség soraiból. Az ÁEEK által megrendelt és a T-Systems által fejlesztett informatikai rendszer – az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér – ma már része a betegellátásnak és az orvosok használják is. A rendszer viszont nemcsak az orvosoknak, de a betegeknek is számos előnyt biztosít, hiszen nem gond, ha elvész a recept, nem kell az orvoshoz magunkkal vinni a sokszor több kiló leletet, és még sorolhatnánk. Az orvos látja, hogy a beteg kiváltotta-e a gyógyszert, vagy sem, vagy akár azt is, mikor fogy el a korábban felírt cukorgyógyszer, vagy vérnyomáscsökkentő. Ha a betegek megszokják, nem szükséges gyógyszeríratásért felkeresnie az orvost – ez az egész folyamat működhet elektronikusan. Akárcsak a beutaló kérése.

Nagyon fontos, hogy a magánellátás szolgáltatói is csatlakozzanak az EESZT rendszerhez, mert rendkívül bonyolult a betegút a magán- és az állami egészségügy szereplői között. Mindez időt spórol a betegnek és az egyébként rendkívül leterhelt orvosnak. A cél az, hogy mindig az adat utazzon, és ne a beteg, ha csak lehetséges – mondta Aszódi Gábor.

A digitális fejlesztéseket lehet használni a betegregisztrációban, vagy épp a diagnosztika előkészítésénél is. A Telekom Vanda nevű ügyfélszolgálati rendszere például kiválóan tudná irányítani a betegeket – mondta Aszódi Gábor. Lévay György szerint ugyanakkor ma még az a helyzet, hogy előbb vezetnek majd autót a gépek, mint, hogy a képalkotó diagnosztikában mesterséges intelligencia sztenderdizáljon bizonyos eljárásokat.

Barátunk a Google, de még jobb barátunk a Dr. Google

– véli nem kevés keserű humorral sok orvos. Dr. Horváth Tamás szerint az internetes egészségügyi portálok és az azokon található információk ma még hátráltatják az orvosokat a betegellátásban. Egy felmérés szerint Magyarországon majdnem mindenki a neten néz utána a panaszainak, ám a magyar weboldalak 25-30 százaléka teljesít olyan hitelességi kritériumokat, amelyek birtokában az valóban segítene a betegeknek.

Az élénk beszélgetés végén a résztvevők megállapították, hogy izgalmas jövő áll előttünk és a gyors technológiai fejlődés valószínűleg az orvostudományt is meg fogja változtatni. Az eseményt on-line is lehetett követni, a teljes felvétel visszanézhető itt:

 

A Most Fórum folytatódik, egy hasonlóan érdekes témával: március 21-én azt fogjuk megvizsgálni, hogy hogyan hat a digitalizáció a HR folyamatokra. Hamarosan jelentkezünk részletes információval, itt a Pont.Most blogon.

Szerző: |2019-02-28T17:24:32+00:002019.02.27|ABLAK, EMBER|

A Pont Most tartalmai a Magyar Telekom támogatásával készültek