Gigászok harca: így feszült egymásnak egy játékgyártó és két óriáscég

Főoldal/ÜZLET/Gigászok harca: így feszült egymásnak egy játékgyártó és két óriáscég

Mint ahogy általában, most sem fekete vagy fehér a techvilág legújabb csatája, hiszen egy 30 éves játékgyártó és a világ két legnagyobb technológiai vállalata csattant egymásnak, és valószínűleg hosszú bírósági huzavona után kerül csak pont az ügy végére.

Hogy megértsük a két vállalat csatáját, nézzük meg először, kik a szereplők! Az Epic Games egy olyan cég, amely egyrészt játékok fejlesztésével és kiadásával foglalkozik már a 90-es évek óta. Több sikeres cím után adtak ki egy Unreal nevű játékot, amely az akkoriban sikert sikerre halmozó Doom és Quake játékok nyomvonalán haladt, de egy teljesen új, saját játékmotort használt. Nem sokkal később a cég rájött, hogy a játékkiadás mellett azzal is kiválóan pénzt lehet keresni, ha ezt a bizonyos játékmotort, amely Unreal Engine névre hallgat, más fejlesztők számára is licenceli, így ezen a téren túlszárnyalta a konkurenciát. 2018-ban pedig egy még újabb tevékenységbe kezdtek: elkészítették saját webáruházukat, amellyel versenybe szálltak mások hasonló szolgáltatásai (például a már nagyon sikeres Steam) ellen. Ezzel egy időben elindítottak egy olyan játékot is, amely minden addiginál hatalmasabb sikert ért el: a Fortnite egy úgynevezett Battle Royale játék, amely lényegében egy interneten játszható csata, amelyben a 100 induló közül csak egyetlen játékos nyerhet a kör végén. A fiatalabb korosztályt megcélzó játék PC-n és mobilokon is hihetetlen sikerré vált.

A mostani tech-botrány másik szereplője az Apple – ezt a nevet valószínűleg még az is ismeri, aki életében nem hallott a Fortnite-ról, de még akár a számítástechnikáról sem. A hatalmas gyártó, amely a világra szabadította az Apple, majd Mac gépeket, az iPhone-t, az iPadet és megannyi egyéb jól ismert eszközt, szintén üzemeltet saját webáruházakat. Ezek közül az App Store a legismertebb, ahol alkalmazások és játékok százezreit lehet megvásárolni, természetesen úgy, hogy minden fizetős app, vagy az appokon belüli tranzakciók után az Apple is kap egy elég szép részesedést. A dolog nem újkeletű és egyedi, a Google hasonlóan jár el az androidosoknak szánt Play Store-ba felkerült appokkal, tehát afféle harmadik szereplőnek a Google-t is felvehetjük az alábbi történetbe.

Százalékok mindenek felett

Idén ősszel az Epic Games a fent említett Fortnite játék mobilos verziójában kapcsolatban egy olyan változtatást léptetett életbe, miszerint a játékon belül megvásárolható virtuális pénzérméket (V-Bucks) nem csak az Apple alkalmazásboltján és a Google Play Store-on keresztül értékesíti. Egészen pontosan arról van szó, hogy ha valaki az Epic Games Store felületéről vásárolta meg ezeket az extrákat, húsz százalékkal olcsóbban juthatott hozzá, mintha a két tech-óriás online boltjából tette volna ugyanezt. Természetesen mind az Apple, mind pedig a Google zokon vette ezt, hiszen ilyenkor elesnek a 30%-os jutaléktól az ominózus V-Bucks-ok vásárlásai után, aminek hatására elsőként az Apple, majd nem sokkal később a Google is eltávolította a Fortnite applikációt a saját online boltjából, mondván, hogy az Epic Games megszegte az app store szerződési feltételeit. Ezután nyújtott be keresetet a Fortnite fejlesztője előbb az Apple, majd később a Google ellen is.

Ez a történet azonban inkább csak a kanóc meggyújtásával egyenértékű, a puskaporos hordó évek óta csak telik és telik. A feszültség még 2017-ben indult, amikor is az Epic Games alapítója Tim Sweeney elkezdte publikusan is kritizálni az alkalmazásboltok tulajdonosait a harminc százalékos jutalékmegosztás miatt, ahol minden egyes vásárlás után 30%-ot az adott bolt tulajdonosai kapnak. Sweeney egy sor piackutatásra és elemzésre hivatkozva azt állította, hogy akár mindössze nyolc százalékos jutalékkal is nyereségesen tudnának üzemelni az Apple és a Google alkalmazásboltjai, így a két gigantikus tech-óriás pénzéhségén kívül semmi sem indokolja az amúgy a végfelhasználók és a játékosok pénztárcáját igencsak megterhelő harminc százalékos jutalékot. Hogy az igazát bebizonyítsa elindították az Epic Games Store-t amely 12%-os jutalékkal sikeresen üzemel azóta is.

Elsőre tehát egy a csúnya, nagy, kizsákmányoló Góliát és a kisebb, jóindulatú játékfejlesztő Dávid küzdelmének tűnhet a mostani csatározás, de azért természetesen a dolog nem ennyire egyszerű. Ahogy a mondás járja, egy valódi háborúban soha egyik félnek sincs teljesen igaza, mindez érvényes erre az esetre is.

Azt például ne felejtsük el, hogy az Apple és a Google az elmúlt években elég sokat tett azért, hogy az Epic Games játékai sokkal nagyobb közönséghez juthassanak el. A PC-k és a játékkonzolok után az elmúlt években a mobilok egy teljesen új felhasználói réteggel ismertették meg a játékok világát, és megerősödött az úgynevezett „casual” réteg, tehát a „kocajátékosok” világa. Számukra pedig az Epic neve kis túlzással pontosan annyit jelent, mint bármilyen más mobilapp készítőjéé, tehát igenis nagyon sokat számított az, amikor például az Apple új készülékeinek bemutatóin többször is az Epic által kiadott játékokkal demózta az új készülékek tudását. Legyen az az Infinity Blade vagy épp a Fortnite, amikor a világon millióan tapadnak az élő közvetítésekre és a bemutatók utáni hírekre, nagyon sokat számít, hogy az új mobilokkal együtt tömegek csengetik a kasszát az eseményen szereplő játékoknál is.

Az éremnek tehát mint mindig (legalább) két oldala van: az egyik oldalon az Apple a Google és az egyéb alkalmazásboltok tulajdonosai állnak (hiszen Android alapokon több független app store is létezik, elég csak az Amazon saját online felületére gondolni). Ezek a „boltosok” szeretnék továbbra is zsebre tenni a megszokott jutalékot minden általuk forgalmazott és promotált játék és alkalmazás után. A másik oldalon pedig ott vannak a játék- és az alkalmazásfejlesztők, akik érthető okokból szeretnének nagyobb és egészségesebb versenyt, jobb és átláthatóbb szerződési feltételeket ezekben az online boltokban, és nem utolsó sorban alacsonyabb jutalékot fizetni az áruházak tulajdonosainak.

Mi lesz a háborúskodás vége?

Egyelőre amolyan patthelyzetnél tartunk, ami egyik szereplőnek sem jó – beleértve a felhasználókat is. A Fortnite jelenleg nem elérhető App Store és Play Store alatt, ezért az iPhone-ok, iPadek, valamint androidos eszközök tulajdonosai csak trükközve tudják telepíteni – sokan bele sem kezdenek azért egy iOS-alapú mobil vagy tablet rootolásába, hogy aztán hosszas, és nem épp rizikómentes folyamat végén használhassák a páriává vált játékot. Az Epic jelentős közönséget és bevételt veszít azáltal, hogy a felhasználók egy része így nehezebben, vagy egyáltalán nem szerez tudomást a Fortnite létezéséről, míg az Apple és a Google számára szintén komoly bevételkiesést jelent a slágerjáték hiánya.

A meghallgatások és véleménynyilvánítások tehát már javában zajlanak minden oldalon és ha tippelni kéne a végeredményt illetően, akkor a szakértők nagyobb része vár olyan végeredményt, ahol csökkenni fognak a jutalékok az alkalmazásboltokban, és egy kicsit átláthatóbbá válnak a feltételek. Valahogy úgy, ahogy ezt a Microsoft októberben már meg is tette a saját Microsoft Store-jában, ahol már a versenytársaknál sokkal egyszerűbb és tisztább feltételeket vezetett be. A csatazaj elültével pedig megmarad a Fortnite és megmarad az Epic Games, a megmaradó, kicsit visszanyesett jutalékból is csak eléldegél valahogy az Apple és a Google, mi pedig egy kicsit olcsóbban jutunk hozzá az appjainkoz és a játékainkhoz. Várjuk szeretettel.

által|2020-10-21T11:24:47+02:002020.10.21|ÜZLET|

A Pont Most tartalmai a Magyar Telekom támogatásával készültek