Egy estére visszatér a képernyőre a legendás 6:3-as meccs, de úgy, ahogy azt még senki sem látta

0

1953-ban a magyar foci sok tekintetben az addigi csúcsra ért. A legendás „hathárom” nem csak a sport tekintetében, de a nemzet önbecsülése miatt is egy emlékezetes eredmény volt – a mérkőzés felvétele most a Telekom révén jelentőségéhez mért felújítást kap. „A legendás győzelem digitalizálásával és újbóli bemutatásával igyekszünk optimizmust, kis biztonságérzetet és reménysugarat hozni a járvány miatt borongós őszbe” – mondta Szabó Béla, a Telekom márkakommunikációs igazgatója.

1953. november 25-én a londoni Wembley Stadionban több mint százezer ember várta, hogy pályára lépjen az angolok és a magyarok futballválogatottja. Volt ok az izgalomra, az összecsapást már előzetesen az évszázad meccseként aposztrofálták. Az angolok magabiztosan vonulhattak ki a stadion gyepére, hiszen 90 éve senki sem győzte le őket, aki nem a szigetországból érkezett. A magyar Aranycsapat azonban az ötvenes évek elejének legnagyobb szenzációja volt. A Puskás Ferenc vezette tizenegy előző évben megnyerte az olimpiát, és bőven volt már skalp a zsebükben ahhoz, hogy a közönség megszeresse őket – és valódi ellenfélként sorakozzanak fel a stadion gyepén.

Nem is hagyták, hogy az angol válogatott túl sokáig düllessze a mellkasát a mezben, a meccs kezdetét jelző sípszó utáni 45. másodpercben Hidegkúti Nándor egy parádés lövéssel letörölte a vigyort az ellenfél arcáról. A 12. percben ugyan még szépítettek az angolok, ám utána a Bozsik, Hidegkuti és Puskás féle hálószaggató különítmény gondoskodott arról, hogy mindenki úgy érezze, megérte jegyet váltani a mérkőzésre. A meccset 6:3-ra nyerte a magyar válogatott, akik ezzel a győzelemmel nem csak futballtörténelmet írtak, de évtizedekkel később is egy egész ország tudja, mi is az a „hathárom”, sőt, az Aranycsapatot és legendás csapatkapitányát a világ minden pontján ismerik.

A sors iróniája azonban az, hogy bár az eredményt mindenki tudja, magát a meccset már annál kevesebben láthatták. Ennek több oka is van. A mérkőzés napján a magyarok csak a rádió köré tömörülve hallgathatták a közvetítését a legendás sportriporter, Szepesi György kommentárjaival, a meccsről készült felvételeket később tudták csak bemutatni, de azok sem voltak a legjobb minőségűek.

Akkoriban ugyanis a meccseket vagy élőben sugározták, vagy felvették, egyszerre a kettőt nem tudták megoldani, a mérkőzésről fennmaradt felvételek egy része úgy készült, hogy a tévékészülék elé helyeztek egy kamerát, ez vette fel a tévében sugárzott anyagot – egy ilyen felvétel élvezeti értéke pedig erősen konvergál a nullához.
A digitális fejlődés és a technológiai újítások viszont lehetővé tették, hogy ezt a történelmi győzelmet átélhesse az is, aki nem szeretne egy hatvan éve a tévéből felvett kópiára hunyorogni, és találgatni, hogy éppen mi történik. A Telekom ugyanis úgy döntött, hogy egy nagyszabású projekt keretében, a BBC raktáraiban porosodó kópiákból összevágja a teljes mérkőzést, a felvételeket pedig digitálisan felújítja, sőt, a gólokat a még jobb élvezhetőség kedvéért utólag meg is színezi, hogy teljes pompájában szaggathassák az angolok hálóját a magyarok bombagóljai.

„A Telekom vállalása vagy hitvallása az, hogy a digitális világ tüneményeivel mindenkit saját élete nyertesévé teszünk. Ebből a szempontból mindent, amit a Telekom képvisel vagy értékesít, ennek a szolgálatába állítunk – a gigaerős hálózatunkat, eszközeinket is beleértve. Mi abban vagyunk érdekeltek, hogy bemutassuk, a digitalizációval többre lehet jutni, előre lehet lépni.” – magyarázza Szabó Béla, a Telekom márka kommunikációs igazgatója az okokat, amiért úgy döntöttek, hogy a projekt mögé állnak.

A Telekomnak nem ez az első, a telekommunikációhoz lazábban kapcsolódó projektje – technológiai téren támogattak digitális misét, vetettek be drónflottát a balatoni vízimentők munkájának segítésére, de ott voltak a koronavírus első hulláma alatt a digitális szerenádok, vagy az idősek bevonásával indított kampányaik is, amelyek közös jellemzője az, hogy a digitális technológiával segítik aktuális problémák megoldását.

„A 6:3 egy igazán nagy projekt, ami jól mutatja, mire is jó ez a mentalitás. A fociban egyébként is mi vagyunk az egyik legnagyobb szponzor a Fradin keresztül, ez a film pedig egy nemzeti kincs. Úgy döntöttünk, hogy bevállalhatunk egy ilyen ajándékot a nemzetnek, ami persze csak egy projekt a sok közül, de mégis nagyon láthatóvá tesz minket. A koronavírus miatt amúgy is már kezd elfáradni a társadalom, egy ilyen vállalással, mint ennek a győzelemnek az újbóli bemutatása, mi igyekszünk optimizmust, kis biztonságérzetet és reménysugarat elhozni.” – tette hozzá Szabó Béla.

A projektnek nem csak a technikai oldala volt bonyolult, pedig már ez sem apróholmi. Ilyen régi filmtekercseket feldolgozni kockáról kockára kell, mindegyiken megszüntetve az idő közben fellépő szemcsésséget és a képzajt is, és ekkor még szó sem esett arról, hogy az eredetileg fekete-fehér filmet színessé varázsolni is komoly feladat. Volt azonban a munkával kapcsolatban egy másik bonyodalom is: a felvételek jogait a BBC tulajdonolja, a Telekom három hónapra kapta meg az engedélyt, hogy a meccset a videotékában elérhetővé tegye, illetve egyszer vetítheti országos televíziós csatorna. Az, hogy a három hónap leteltével mi lesz a felvételekkel, még Szabó Béla szerint is kérdéses, de ő például látja annak az esélyét, hogy valamilyen közösségi finanszírozó kampány létrejöhet, melynek révén a felvételek itthon maradhatnak.

Szabó Béla
Szabó Béla

Az igazgató szerint az ilyen projektek mutatják meg, hogy egy telekommunkációs cég nem csak kommunikációs területen tud jó dolgokat alkotni, ha van ambíciója. „Kell az ambíció, hogy olyan dolgokat hozzunk létre, amely a cég szűken vett alaptevékenységét új perspektívából mutatja meg, és ad valami extrát az lakosságnak. Emellett egy ilyen újdonság felhívja a figyelmet arra is, hogy van lehetőség az innovációra a legkülönbözőbb területeken. A mi vállalásunk az volt, hogy olyan dolgot alkossunk, amihez mindenki tud viszonyulni országos szinten, de egy ekkora vállalat esetében, mint a Telekom, minden fronton lehet így gondolkodni, elég például csak arra a gigaerős hálózatépítésre gondolnunk, melynek révén kiválthatjuk a régi rézhálózatunkat. Ráadásul egy ilyen projekt, mint a 6:3, rendkívül jól kommunikálható hosszú távon is, nem olyan, mint egy átlagos aktivitás, ami hamar kifullad, hanem képes a megújulásra” – mondta a szakember.

A Telekom által felújított mérkőzést bárki megnézheti november 25-én, a meccs évfordulóján a Super TV2-n, ahol kommentátorral, félidős meccsértékeléssel teszik még izgalmasabbá a szurkolást.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét