Gondoltuk, hogy baj lesz, de azt nem, hogy ekkora: online szállásfoglalás a Covid alatt

0

Ha van iparág, amibe páros lábbal ugrott bele a járvány, az a turizmus. Globálisan munkahelyek millióit tette tönkre, hogy vakcina híján az emberek az otthonmaradással tudták a legtöbbet tenni a vírus megfékezéséért. Azonban nem mindegy, hogy milyen állapotában ér egy céget egy ilyen, potenciálisan végzetes gazdasági padlófék.

Hogy miért szerepel egy szállásfoglalásról és turizmusról szóló cikk egy alapvetően technológiával és távközléssel foglalkozó magazinban, azt a bevezető továbbfűzésével lehet megmagyarázni. Mert azt ugyebár már sokfelől hallottuk (és mi magunk is leírtuk), hogy a digitalizáció mennyit segített a világnak a járványidőszakban, és mennyivel könnyebben úszták meg a nehézségeket azok a piaci szereplők, akik valamilyen digitális, internetes megoldással foglalkoznak. Viszont vannak olyan cégek is, amelyek két világ határmezsgyéjén működnek: a digitális eszközöket használják valamilyen teljesen „evilági” tevékenységgel összekötve, és ilyenkor bizony még a modern eszközök sem jelentenek teljes garanciát a túlélésre. A szállás.hu modernségét a webes és app-alapú szállásfoglalás adja, de ha a pandémia bedönti az utazási lehetőségeket, akkor pont a szolgáltatás alappillérét rúgja ki az élet. Megnéztük, hogyan élték meg az elmúlt több mint egy évet a cégnél.

Nem teljesen derült égből, de…

Szigetvári József

A szállás.hu Magyarország vezető online szállásfoglaló portálja: a hazai sikerek mellett már több európai országban is bevásároltak, így jelen vannak a román, a cseh és a lengyel piacon is. “2018-ban tartottunk egy workshopot, amin jeleztük, hogy a felfutó ág, amiben a turizmus van, egészen biztosan vissza fog esni” – magyarázza Szigetvári József, a cég ügyvezetője a koronavírus előtti stratégiát. A feltételezése egy érkező, pénzügyileg nehéz időszakról ugyan nem számolt globális járvánnyal, de a gazdasági körforgás törvényei szerint a felívelést mindig visszaesés követi, ez az úgynevezett konjuktúraciklus, és 2019-ben (amikor még híre-hamva nem volt a Covidnak) már egyre több helyről lehetett hallani, hogy mindenki zordabb időkre készül. A szállás.hu is igyekezett okosan rakosgatni a lapokat, hogy bármi történik, ne legyen nagy gond. “Gondoltuk, hogy baj lesz, de azt nem, hogy ekkora!”.

Aztán először csak Kínából érkeztek rossz hírek, majd Európa kedvelt turistacélpontjai is elkezdtek bezárni. A járvány lángoló pallossal csapott szét a szektorban. “Március 13-án kezdődött itthon az igazi mélyrepülés, amikor leállították a beutazó turizmust. A korlátozó intézkedések miatt a foglalások a nullára estek vissza” – magyarázza az ügyvezető. Ha arányaiban akarjuk megérteni, hogy ez mit jelentett a szektornak, akkor elég csak azt szem előtt tartani, hogy a hazai turizmusból keletkező bevételek közel hetven százalékát a nálunk nyaraló külföldiek tömik a pénztárgépekbe, a maradék az, amit a belföldi turizmus ad hozzá. Később, a márciustól májusig tartó zárás után ugyan a belföldi utazások egy időre megindultak, de az előbb említett okokból ez csak vékonyka reménysugár volt a szektor dolgozóinak.

Bár elsőre azt hihetnénk, ez teljesen padlóra küldte a céget, az ennek ellenére csupán a bevételeinek 17 százalékától esett el. Ahhoz, hogy ezt összehozzák, szükséges volt a korábbi évek megfontolt stratégiai tervezése, és a vírus alatti gyors reagálás. “Nem törekedtünk senkinek a meggyőzésére, alapvetően transzparensen át akartuk adni az összes elérhető információt. Ha este kijött egy kormányrendelet, mi azt másnap reggelre értelmeztük, és feltöltöttük, ezzel segítve a döntéshozatalt.”

Segít a digitális rugalmasság

Itt jött elő az online rendszer néhány komoly előnye, ugyanis ez a működés villámgyors reakcióidőt tett lehetővé az ügyfelek tájékoztatásában, de akár a szolgáltatás egyes elemeinek azonnali megváltoztatásában is.

„A karantén-időszakban kiderült, hogy az utazás nagyon fontos az embereknek, ki akarnak szabadulni a bezártságból, ugyanakkor információ híján nem mertek belevágni a foglalásokba. Éreztük, hogy sokan pórul jártak a korábbi foglalásokkal, amikor nem kapták vissza a befizetett összegeket, ezért nálunk a pénzügyi biztonság kiemelt funkciót kapott – kötbérmentesen lemondható, előleg nélkül foglalható ajánlatokkal álltunk elő.” – magyarázza Szigetvári.

A biztonság nem csak a pénzügyi, hanem a higiéniai fronton is kiemelt lett, ezért fejlesztettek egy olyan szűrőt, ami külön listázza azokat a szállásadókat, akik garanciát tudnak vállalni arra, hogy a szálláshelyet az átlagosnál többször, a járványügyi védekezésnek megfelelő módokon takarítják.

“Azért ez egy másfajta válság, mint a 2008-as, a mostani ugyanis szerencsére sokkal jobb pénzügyi állapotban érte a piacot” – árnyalja a képet Szigetvári. Az ügyvezető szerint a következő hullám megállítása a legfontosabb, mert az az utolsó szög lenne a turisztikai ipar koporsójába, egy újabb kötelező zárás után már tényleg tömeges csődhullám kezdődne el.

Trendek szempontjából a járvány nem hozott újat, csak felerősített korábban már látható mintákat. Szigetvári József szerint ilyen például az, hogy megnőtt az emberek igénye a magányos pihenésre, szállodák helyett a zsúfolt területektől távol, a természethez közeli, kisebb apartmanokat keresik, ahol nincs más vendég. A home office helyett pedig sokan váltottak arra, hogy szállodákból dolgoznak – a szállás.hu és a Telekom egy közös fejlesztésének köszönhetően most már a foglaláskor külön szűrhetőek azok a szálláshelyek, ahol extra szélessávú internetet lehet használni, hogy zavartalanul menjen a munka.

A bejövő foglalási számok egyébként most izmosabbak, mint 2019 májusában. Szigetvári ezt azzal magyarázza, hogy a korlátozások miatt a hagyományosan január-február-márciusra eső foglalási dömping elmaradt, hiszen senki sem tudta, mikor lehet majd újra biztonságosan utazni. A járványügyi szigorítások folyamatos kivezetése viszont meghozta a kedvet és a bátorságot, cserébe és most egyszerre akar mindenki szállást foglalni.

Tavalyhoz képest viszont többet fizetnek az emberek a pihenésért. “Alapvetően egy átlagos árszint-növekedést is látunk, az egyik oka, hogy vendégek próbálnak magasabb kategóriájú szálláshelyeket foglalni, de emellett látható egy nagyjából 5 százalékos áremelkedés is a szektorban, amit az tud majd talán csökkenteni, ha a külföldi foglalások is felpörögnek.” – magyarázza Szigetvári József.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét