Január 24: az edukáció világnapja

0

A kétirányú tudástranszfer és az élethosszig tartó tanulás egyszerre lehetőség, felelősség és elkötelezettség.

Az Egyesült Nemzetek Közgyűlése, az UNESCO január 24-ét az edukáció nemzetközi világnapjává nyilvánította. A Szervezet többek között úgy véli, hogy az oktatás és a tanulás az emberiség egyik legkiválóbb megújuló energiaforrása, a fejlődés egyik motorja. A digitális transzformáció során azonban a tudásátadás, azaz a tudástranszfer iránya megváltozik: már nemcsak az idősebb generáció tanítja a fiatalabbakat, hanem gyerekek is taníthatnak időseket, például a digitális eszközök használatára. Ez új lehetőséget, ezzel együtt új felelősséget és elkötelezettséget hoz az edukáció világában, mint az oktatók, mind a tudás befogadói oldaláról.

A tudástranszfer átalakulását, és a családi szerepek megváltozását ismerte fel a Magyar Telekom, és indította el tavaly novemberben „Legyélteis! MOST generációs kezdeményezését. Ebben a programban éppen a középiskolás fiatalok tanítják a nyugdíjasokat a digitális eszközök használatára. A kezdeményezés diákjai, azaz az idősebb generáció tagjai így nemcsak megértik a technológia szerepét az életükben, hanem meg is tanulnak élni vele, hogy ezáltal könnyebbé, élvezetesebbé váljanak mindennapjaik.

A digitális tudás elsajátításával saját életünk nyerteseivé válhatunk

Óriási lehetőséget, egyben óriási felelősséget hordoz Kozma-Vizkeleti Dániel kiképző pszichoterapeuta szerint a családi szerepek változásának és a digitális eszközök világot „kinyitó” hatásának kettőssége. A digitális megoldásokat okosan és felelősségteljesen használva eredményesebben reagálhatunk az élet már-már követhetetlenül felgyorsult változásaira. „Folyamatos és intenzív kommunikáció nélkül egyetlen közösség sem képes alkalmazkodni a változásokhoz. Minden csatorna, amely megkönnyíti a kommunikációt, valójában a transzformációt magát is segíti. Ha a különböző generációk között például nincsen közösen értett és használt kommunikációs csatorna, akkor az a feladat, hogy megteremtsük azt” – fogalmazott a szakember.

Wifi, Skype, Instagram, vlog, podcast – napjaink kommunikációs platformjainak használata annyira természetes a mai tinédzserek számára, mint a levegővétel. Miközben ezek szinte teljesen ismeretlenek az idősebb generáció körében. Célszerű módja lehet a közös platform megteremtésének, ha az idősebbeket bevezetjük a MOST generáció tagjainak digitális szokásaiba: megtanítjuk nekik, hogyan lehet videochatelni az unokákkal, megoldani a bevásárlást az interneten keresztül, vagy éppen macaronrecepteket keresni a YouTube-on – hogy az online számlafizetésről, vagy éppen a nemzetközi focibajnokságok összefoglalóiról már ne is beszéljünk.

A digitális tartalomfogyasztás a fiataloknál szinte „velük született” tevékenység, de miért ne juthatnának el a természetesség egy ehhez hasonló szintjére a senior generáció tagjai is? A Legyélteis! MOST generációs programmal a Magyar Telekom mindenki számára elérhetővé akarja tenni a technológiai fejlődés előnyeit, ám ennek előfeltétele, hogy a digitális eszközök használatához szükséges tudáshoz is bárki hozzáférhessen. Épp ezért a Legyélteis! MOST generációs kezdeményezés olyan lehetőséggel bővíti a diákok számára önkéntes tevékenységeik körét, amely alacsony belépési küszöbű, mégis nagy társadalmi hasznossággal bír, miközben valódi sikerélményt is adhat. A foglalkozásokon a fiatal oktatók is sokat tanulhatnak az idősebbektől, új, korábban nem látott szempontok is reflektorfénybe kerülhetnek. A kommunikációs készségeket egyértelműen serkentő együttműködés személyiségfejlődésük szempontjából is meghatározó lehet, ráadásul olyan képességekkel vértezi fel őket, mint a kritikus gondolkodás, a komplex problémamegoldás vagy a kreativitás.

Többgenerációs edukációs közösségek alakulnak, civil összefogással

A diákokat és nyugdíjas szervezeteket összekapcsoló foglalkozásokat a Telekom nonprofit partnerei szervezik, valamint ők igazolják a diákoknak a Legyélteis! MOST generációs programban végzett közösségi szolgálatot. A Magyar Telekom digitális tananyagot, online adminisztrációs felületet és gyermekvédelmi e-learning oktató anyagot biztosít a programban résztvevőknek. A nonprofit partnerek díjmentes gyermekvédelmi oktatásban is részesülnek a Hintalovon Alapítvánnyal kötött együttműködés révén, a legyelteis.hu oldalon a fent említett gyermekvédelmi e-learning tananyaghoz pedig bárki szabadon hozzáférhet.

Oktatás a biztonságos internethasználatra, felkészítés a digitális térre

Ahogy a hagyományos oktatásban is kiemelten fontos a tanárok folyamatos képzése, egy ilyen program esetében sem kerülhető meg, hogy a középiskolás tanárok és a szépkorú diákok egyaránt elsajátítsák az értő, kockázatokat ismerő netezés alapjait. A biztonságos internethasználat oktatása a fiatalok és a szeniorok esetében is fontos része a Legyélteis! MOST generációs programnak, hiszen az időseket nagyjából ugyanazok a veszélyek fenyegetik a digitális térben, mint a gyerekeket: hogy becsapják, kihasználják őket. Az út elején a kitettségük hatványozottan magasabb, legyen szó adathalász-támadásokról vagy egyéb veszélyekről. „Kiemelten fontos a szenior generáció felkészítése ezekre a veszélyekre, hogy megtanítsuk nekik ugyanazokat az adatbiztonsággal és -védelemmel kapcsolatos szabályokat, amelyeket a gyerekeknek” – véli Gyurkó Szilvia gyerekjogi aktivista, a Hintalovon Gyermekvédelmi Alapítvány vezetője.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét