A bezárkózott ember magáról tanul a legtöbbet

Szigorúan telefonos beszélgetés Balogh Attilával, a T-Systems értékesítésért felelős vezérigazgató-helyettesével

Főoldal/ABLAK, EMBER/A bezárkózott ember magáról tanul a legtöbbet

Egyik napról a másikra nagyot fordult velünk a világ. Bár a technológia eddig is adott volt, a járvány előtt mégis kevesen éltek a távmunka lehetőségével – most viszont az egész országnak kell hirtelen alkalmazkodni az új körülményekhez. A T-Systems a napokban mutatta be komplett távmunka szolgáltatáscsomagját, melynek kapcsán Balogh Attila, értékesítésért felelős vezérigazgató-helyettessel beszélgettünk a megváltozott munkaszervezésről, a járvány idején jellemző vállalati lélektanról és a home office által megnyitott új lehetőségekről.

Üresen kongó székház, magányos önkéntesek, terápiás célzatú munkahelyi értekezletek – csak néhány a koronavírusfertőzés azonnali következményei közül. Balogh Attila szerint a java ugyan még hátravan, de a járvány által kikényszerített változások között máris akadnak pozitívak: olyanok, amelyek akár hosszú távon is velünk maradhatnak.

Mi volt legelső reakciód, amikor beindultak a járvány miatti kényszermegoldások?

– Elég gyorsan zajlott minden, sok dologra kellett odafigyelni, de a legjobban mégis az a felismerés maradt meg, mennyire érdekes dolgokat hoz ki az emberekből egy krízishelyzet. Van, aki leblokkol, és van, aki megtáltosodik. És szerencsére olyan is van, aki már eleve táltos volt.

Balogh Attila, T-Systems

Balogh Attila, T-Systems

És olyan is, akiben tartani kell a lelket?

– Persze, és menet közben arra is rájöttem, hogy ehhez tökéletes eszköz az amúgy online csoportmunkára használt Microsoft Teams. A napokat egy félórás online konferenciával indítjuk, amelyet hivatalosan a szakmai dolgoknak tartunk fenn. Mégis azt érzem, ráadásul a kollégáktól is ilyen visszajelzések jönnek, hogy ennek a kötelező üzleti meetingnek most terápiás szerepe is van. Azon túl, hogy átbeszéljük a teendőket, elvitathatatlan a mentálhigiénés jelentősége: várják és igénylik.

Ez az ügyfelekre is érvényes?

– Igen is meg nem is. Jelen pillanatban még annyira új a helyzet, hogy az ügyfeleink magukkal vannak elfoglalva. Egy megbízható partner ilyenkor egy lépéssel előrébb jár: jeleztük nekik, mi mindent tettünk, ahogyan azt is, hogy számíthatnak ránk a folyamatosan változó körülmények között. Megnyugodtak, hogy felkészültünk. Tisztáztuk azt is, hogyan tudnak bejutni hozzájuk az embereink, ahogyan terjed és erősödik az izoláció. Ez egyfelől kellemetlen helyzetek garmadájától ment meg minket, másfelől pedig visszafogja a szélsőséges gondolkodás lehetőségét, hiszen azt megelőzően kaptak választ a nyugtalanító kérdéseikre, hogy fel kellett volna tenniük azokat. Egyértelműen érezzük azt is, hogy felerősödött a tanácsadói kompetenciák iránti igény az ügyfelek részéről. Közösen nézzük át a szolgáltatási terjedelmeket, hogy miket érdemes megtartani, miket érdemes takaréklángra venni.

Ez az ügyfél fejével gondolkodás a home office-os roham alatt is működik?

– Igen, hiszen ebben a saját gyakorlatunkból szerzett tapasztalatok is rendelkezésre állnak. Persze sokszor nehéz az összehasonlítás, hiszen a mostani a helyzet egyetlen korábbihoz sem fogható, ahogy ilyen kényszerítő erőt sem igazán láttunk még, mint amely most mozgatja a szálakat. És van még valami, ami igen tanulságos: az emberi tényező olyan szinten erősödött fel, hogy a személyes és videóchat melletti egyik legerősebb érvünk az, hogy azért sokkal jobb a puszta telefonálásnál, mert arcot és mosolyt látsz a képernyőn – és ez a jelen körülmények között sokkal inkább érvényes és működik.

És a jelenlegi home office ajánlatokban is hatásos?

– Teljes mértékben, hiszen a biztonságos távelérés és a gördülékeny, felhőalapú csoportmunka mellett a minél valósághűbb kapcsolattartás is létszükséglet – nem véletlen, hogy alig két hét után máris mentálhigiénés kérdésekről beszélgetünk, miközben a székházak, köztük a miénk is, konganak az ürességtől. Az emberi faktor és az említett kommunikációs szempont éppúgy meghatározó most a távmunka hátterének megválasztásakor, mint az, hogy ez mennyi vesződséggel jár. Az ügyfeleink például rettentően hálásak azért, hogy nálunk mindent egy kézből kapnak meg az átálláshoz: infrastruktúrát, informatikai eszközöket, rendszerintegrációt, amivel már az induláskor rengeteg vesződséget és időt takarítanak meg, nem beszélve az utólagos kapcsolattartásról.

Csomagban könnyebb

Az egyedi konstrukcióknál gyorsabb és egyszerűbb megoldást jelentenek a távmunkakapacitások kiépítéséhez vagy bővítéséhez a T-Systems csomagajánlatai. Ezekkel nem csupán 100, 200 vagy akár 500 fővel emelkedhet a vállalati hálózatot távolról is biztonságosan elérni képes kollégák létszáma, hanem olyan konferenciák is tarthatók, melyhez akár 1000 fő is képes egyszerre csatlakozni. Ezekre laptopról, PC-ről, táblagépről vagy okostelefonról egyaránt be lehet kapcsolódni, ráadásul a kommunikációs platform a legnépszerűbb vállalati felhőtárhelyekkel és -szolgáltatásokkal is képes összehangoltan működni.

Akár az informatikai infrastruktúra távmunkakapacitásának, akár az adatok biztonságos elérési rendszerének megteremtéséről van szó, a T-Systems helyszíni kiszállás nélkül, néhány munkanap alatt szállítja a megoldást, amelyhez 7/24-es informatikai támogatás is tartozik.

Bármennyire is sikeres az átállás home office-ra, sokan attól tartanak, hogy lelassulnak a munkafolyamatok.

– Nálunk ez egyelőre egyáltalán nem tapasztalható, sőt: inkább felgyorsul minden. A meetingek rettentően lerövidülnek, sokkal fókuszáltabb mindenki, a napi feladatsort is pörgősebben teljesítik az emberek. Ez az egész nagyon hirtelen zúdult a nyakunkba, mégis elég volt nyolc óra, hogy megoldjuk azokat az ügyeket, amelyek kellettek az átálláshoz: elkészült a munkabeosztás, kitaláltuk az aláírások rendjét, mindent. Az a tapasztalatunk, hogy a home office inkább hatékonyabbá tette, mintsem lassította a folyamatainkat, ráadásul számos új megoldás is született a helyzetnek köszönhetően.

Ezek el fognak illanni, amint normalizálódik a helyzet, vagy megőrzünk belőlük néhányat?

– Erre én is kíváncsi vagyok. A bezárkózott ember magáról tanul a legtöbbet: mikor és mitől képes felpörögni, melyik napszakban a leghatékonyabb, hány dologra tud egyszerre figyelni, és még sorolhatnám. Ezek olyan információk, melyek a későbbi munkaszervezés szempontjából is nagyon hasznosak.

Felgyorsíthatja az a digitális átalakulást, hogy most mindenki rá van szorulva ezekre az eszközökre és technológiákra, még azok is, akiknek voltak és talán még mindig vannak ellenérzéseik?

– Ebben biztos vagyok. A mostani rövidtávú, kényszer hatására létrejött következményekből egy sor megmarad majd, mint a papírmentes iroda, az elektronikus aláírás, a flottabb kiszolgálás. Abban is bízom, hogy a munkaszervezésben is megőrizzük azt a tudást, hogyan lehet megoldani egy olyan feladatot távmunkában, amellyel korábban három személyes meetingen nem tudtunk mit kezdeni. Kommunikációban és szervezésben javulunk és gyorsulunk, ennek pedig elsődleges haszonélvezői a kollégák és az ügyfelek lesznek – már csak ki kell várnunk ennek az egésznek a végét…

által|2020-03-27T14:21:32+01:002020.03.27|ABLAK, EMBER|

A Pont Most tartalmai a Magyar Telekom támogatásával készültek