Környezettudatos, stresszmentes és lakóbarát Okos Városokat épít a Telekom Shift

/, EMBER/Környezettudatos, stresszmentes és lakóbarát Okos Városokat épít a Telekom Shift

Megmentheti-e a bolygót a digitalizáció? Segíthet-e a technológia abban, hogy környezetünk nem csak élhetőbb, de fenntartható is legyen hosszú távon – anélkül, hogy teljesen lelaknánk a planétát? Elkerülhetetlen, hogy a telefonunk, a karóránk, a televízióink és a termosztátunk után a városunk és lakókörnyezetünk is „okos” legyen? A válasz határozott igen!

A Deutsche Telekom első alkalommal rendezte meg a sok tekintetben rendhagyó és jó hangulatú megaötletszüretét és kezdeményezését, a Telekom Shiftet, amelynek a Magyar Telekom székháza adott otthont június 26-27-én. A rendezvény központi témája a Smart City, azaz az Okos Város elképzelése volt, a beszélgetések legfőképp az ezt alkotó, megálmodásra váró okos-koncepciók, valamint a szembejövő kihívások köré épültek.

A Telekom Shift kivételessége leginkább abban fogható meg, hogy – szakítva a jellemzően nagyvállalati dogmákkal – a rendezvénnyel a Deutsche Telekom a Magyar Telekommal karöltve már nem csupán a menedzsmentre bízza a stratégiaépítést, hanem a vállalat dolgozóit is bevonja a folyamatba. A Shift lényegében lehetőséget ad azoknak a „rejtett bajnokoknak”, akiknek a szakértői ereje és kreatív képessége így sokkal hatékonyabban érvényesülhet. Emellett ez a típusú kreatív szerveződés felgyorsíthatja a vállalat reakcióidejét is.

A technológiával egy fenntartható jövő felé

Az Okos Város koncepciójának relevanciáját és szükségességét a Shift egyik előadója, a Smart City-szakértő, a német T-Systems munkatársa, Angus Emery ragadta meg. Előadásából kiderült, hogy a technológia nem csupán kényelmet és biztonságot adhat, hanem megmentheti magát a bolygót is. Jelenleg a Föld népességének 54 százaléka él városokban. Ez az arány 2050-re elérheti a 65-70 százalékot (ez megközelítőleg durván 6 milliárd lakost jelent). A városokban élő lakosság ilyen mértékű növekedése pedig tovább fokozza a már egyébként is jelen levő problémákat – mint például a rossz levegőminőség és a folyamatosan merülő vízkészlet.

Azonban Emery szerint, ha a városok elkezdenek „okosodni”, a lakosok nem csak kényelmesebb életszintért kaphatnak, de a bolygót sem károsítják tovább. Az Okos Város gyakorlatilag tiszta, zöld környezetet, stresszmentes, átfogó közlekedést és mobilitást, valamint fizikai és virtuális biztonságot kínál. Egy Okos Városban a lakó nem csak élvezheti a jövőbiztos, intelligens infrastruktúrát, de interakcióba is léphet magával a várossal.

Ötletzápor és az Okos Város-kiáltvány

A Telekom Shift két napja alatt huszonöt nemzet, több mint 250 Telekom-munkatársa próbált csoportokba szerveződve az Okos Városokat érintő globális kihívásokra releváns válaszokat adni a hackathon, a barcamp és a tervezői gondolkodás ötletserkentő módszerének segítségével. A Telekom Shift záróakkordjaként egy rövid prezentációban kellett bemutatniuk az ötleteiket. A három módszer vegyítése egy igazán inspiratív, jókedélyű kreatív csapat- és közösségépítő hangulatot kölcsönzött az alkotói folyamatnak.

A csapatoknak – a többi közt – meg kellett fejteniük, miként válhat könnyebbé, akár „dugómentessé” az országúti közlekedés, miként tehetők biztonságosabbá az utcák, hogyan csökkenthető az élelmiszerhulladék mennyisége, vagy például az okoseszközök segítségével hogyan javítható az idősebb városlakók életminősége. Emellett ki kellett találniuk olyan megoldásokat is, amelyek természeti katasztrófa esetén javítanak a károsultak esélyein – legyen szó túlélésről, vagy az egymással való kommunikációról.

Mind a 28, sokféle nemzetiségű és életkorú munkatársakból álló csapat remekelve teljesítette a feladatot. Hatékony és nem utolsó sorban ténylegesen megvalósítható javaslatok születtek nyílt adatbázisokat és mesterséges intelligenciát használó, komplexebb telefonos applikációk, karkötők és egyéb megoldások formájában.

Az ötletbörze részeként készítették el a csapatok saját Okos Város kiáltványukat is, és bár több verzió született, abban valamennyien egyetértettek, hogy a világ változik, és nekünk alkalmazkodnunk kell hozzá. Figyelembe véve a változás előnyeit, meg kell találnunk a módját annak, hogy miként tegyük még jobbá az emberek életét és azokat szolgáltatásokat, amelyeket az állam és a vállalatok ajánlanak. Egy jobb világot kell teremtenünk, amelyben együttműködve olyan problémákon dolgozunk, mint például a közlekedés és a biztonság. Egységben, a technológia segítségével képesek vagyunk mindannyiunk számára egy jobb világ alkotni.

Agilis munkakörnyezet a gyors válaszok és megoldások érdekében

Kaszás Zoltán, a T-Systems Magyarország vezérigazgatója a Telekom Shift-en tartott előadásában elmondta, az elmúlt évben hatalmas változáson ment keresztül az üzleti közeg, amely leginkább a sebességigényben érezhető. „Nem csupán a technológia fejlődésének tempójáról, a gépek közötti kapcsolatok, a sávszélesség felgyorsulásáról beszélünk, hanem arról is, hogy milyen gyorsan kell megértenünk az ügyfelünket és az ügyfelünk ügyfeleit. […] Ha meg szeretnénk nyerni a versenyt, nagymértékben kell növelnünk ezt a fajta sebességet, valamint új struktúrákat is létre kell hoznunk!” – hangsúlyozta a vezérigazgató, aki egy olyan koncepcióban látja a jövőt, amely nem csak abban segít, hogy a vállalat jobban, érthetőbben, gyorsabban kommunikáljon az ügyfeleivel – megértve azok kéréseit, igényeit – hanem létrehozzon egy erős, elégedett dolgozói közösséget is. Ez pedig egy új, munkaerőbarát vállalati kultúra bevezetését eredményezi.

A Kaszás Zoltánnal készült angol nyelvű interjút itt tekinthetitek meg:

Erről az új, nagyobb sebességgel, hatékonyabban kommunikáló modellről beszélt Friedl Zsuzsa, a Magyar Telekom chief HR officere is. Elmondása szerint az új székházban töltött hónapok alatt a Magyar Telekom menedzsmentje érzékelte, hogy a dolgozói közösség akkori hierarchikus felépítése már nem szolgálja ki a vállalat elvárt hatékonyságát, ezért egy új metódust kezdtek implementálni a vállalati működésbe.

„Július elsejétől közel 500 újabb munkatársunk kezd el dolgozni agilis munkacsoportokban” – jelentette be Friedl Zsuzsa, majd hozzátette, hogy ez a szám a továbbiakban még nőni fog. A nagyvállalati agilitás koncepciója szerint a projektek szempontjából releváns dolgozók – csak úgy, mint a Telekom Shiften – kisebb-nagyobb dolgozói “tribe-okba” szerveződve látnak majd munkához. „Hiszek a sokszínőségben és az inkluzivitásban. Ebben az épületben négy generáció dolgozik együtt, az agilitás bevezetésével tapasztaljuk, hogy a különböző aspektusú alkalmazotti diverzitás milyen nagyszerű hatással van a vállalat hatékonyságára” – húzta alá a vezető.

Szerző: |2019-07-01T15:36:00+00:002019.06.28|ABLAK, EMBER|

A Pont Most tartalmai a Magyar Telekom támogatásával készültek