Zöld bitek, klímabarát Vanda – mit tesz az ICT a fenntarthatóságért?

/, EMBER, ÜZLET/Zöld bitek, klímabarát Vanda – mit tesz az ICT a fenntarthatóságért?

A rénszarvasok jelentős része eltűnt, az Antarktisz olvadásnak indult, már a saját bőrünkön is érezzük a klímaváltozást. A katasztrófa elkerülése érdekében a nagyvállalatok is sokat tehetnek – köztük az infokommunikációs szektor éllovasaival.

A digitalizációval foglalkozó vállalatoknak kiemelt szerepük van abban, hogy a gyerekeink is ismerhessék a négy évszakot és találkozhassanak a kék bolygó élővilágának csodáival. Az ICT szektor bár a Föld szén-dioxid-kibocsátásának 2%-áért felel, azaz érzékelhető hatással van a ránk váró veszélyek bekövetkezési valószínűségére, ugyanakkor az infokommunikációs megoldásoknak még nagyobb szerepük és lehetőségük van abban, hogy csökkentsük kibocsátásunkat. – véli Szomolányi Katalin, a Telekom vállalati fenntarthatósági központjának vezetője.

Őt kértük meg rá, hogy segítsen eligazodni az egyre zöldülő bitek világában, hiszen nem kevés tapasztalattal bír: oszlopos tagja volt például annak a projektnek, amelyben a WWF Svédországgal közösen alakítottak ki egy klímastratégiát, amelynek továbbfejlesztett változata végül az EU-nál kötött ki.

Mi kettő? Mi mennyi?

A CO2-emisszió 2%-a pontosan annyi, mint amennyiért a légiforgalom a felelős, bár elsőre nem is tűnik annyira soknak. De tényleg csak ennyiről van szó? Van ugyanis egy jelentős különbség a légiforgalom és információs szektor természeti hatásai között: az egyikkel elég könnyen válthatjuk ki más környezeti terhelésünket. Gondoljunk csak bele, mennyi papírt és szállítást spórolunk meg azzal, ha a hagyományos levél helyett e-mailt küldünk. De ilyen lehetőségek rejlenek az intelligens forgalomirányításban is: ha nem rójuk feleslegesen a köröket a belvárosban vagy pöfékelünk a legnagyobb dugóban. Pont ez a helyzet az összes többi iparággal is: az automatizálással mind az ipar, mind a mezőgazdaság ráléphet a zöld jövő felé vezető útra. Minél fejlettebbek, minél hatékonyabb eszközöket telepítenek, annál kevésbé szennyezik a környezetet. Tehát a szektor szereplői nemcsak a saját karbonkibocsátásukat képesek lecsökkenteni, hanem más óriáscégekét, vagy akár személy szerint a tiédet is.

De mi újság a saját házunk táján?

A Magyar Telekom 2015 óta karbonsemleges, azaz a CO2-kibocsátása nulla. Gondoltad volna, hogy kisebb karbonlábnyoma van egy többezer főt foglalkozó vállalatnak, mint neked? Mindezt több dologgal éri el. A vállalat hazai elektromos energia szükségletét 100%-ban megújuló energiából biztosítja, amihez külföldről vásárol be ilyen forrásokból származó energiát, amivel gyakorlatilag kinullázza a károsanyag kibocsátását. Fennmaradó kibocsátását a Vállalatcsoport zöld egységek vásárlásával semlegesíti, 2018-ban egy kínai vízerőmű támogatásával. A Telekom emellett azon is dolgozik, hogy energiahatékonyságát folyamatosan növelje: csökkentse a papír, víz és áramfelhasználást. Ugyanebbe a vonulatba illeszkedik a távmunka szorgalmazása. Ezzel ugyanis a dolgozók kevesebbet ülnek autóba, a vállalatnak pedig elég kisebb irodahelységet fűtenie, így lényegesen kevesebb energiát használnak fel. Aprócska lépés, de gondolj csak bele: többezer emberről beszélünk!

A dolgozók mellett az ügyfelek is tesznek a klímavédelemért azzal, ha a Telekomot választják. „A hálózat azért megy, hogy az ügyfél internetezni, mobilozni tudjon. Mi azonban arra is szeretnénk lehetőséget adni neki, hogy ne csak gyors, hanem zöld megoldást választhasson. Így akár szolgáltatóválasztással is lehet tenni a klímavédelemért, ezzel a döntéssel is voksolhatunk a jó ügyre” – mondja Katalin. A fejlesztések ugyanis nem érnek véget a Telekom hatóterén: olyan set-top boxokat szerelnek fel a háztartásokban, amelyek kevesebb árammal is beérik. Fontos szempont a minőség is: ha évente le kell cserélni a készülékeket, az masszív pazarlás. „2018-ban elsőként nemcsak saját működésünket tettük karbonsemlegessé, de felmérve az ügyfeleknél lévő eszközök működéséhez tartozó kibocsátást, semlegesítettük Magenta1 lakossági és business szolgáltatásainkat ügyfél oldalon is. ” – büszkélkedik Katalin.

Persze más fejlesztések is hozzátesznek a nagy egészhez. Vanda, azaz a Telekom mesterséges intelligenciát használó ügyfélszolgálatosa például rengeteg energiát takarít meg azzal, hogy sem neked, sem a dolgozóknak nem kell autóba ülniük. Vanda nem kér inni, se enni, nem fázik, és még csak a lámpát se kapcsolja fel: könnyűszerrel megoldja a problémádat az éterből anélkül, hogy szennyezné a környezetet.

És ez még mindig csak a jéghegy csúcsa. A legújabb fejlesztéseknek köszönhetően a Telekom 100 napelemet állított csatarendbe. Ez egy viszonylag nagy és lassan megtérülő beruházás, viszont ami a jó hír, hogy a dolgozók is az ügy mellé álltak: azok, akiknek nincs lehetőségük sajátot telepíteni, lehetőséget kaptak rá, hogy örökbe-fogadjanak egy-egy céges napelemet. „Ők gyakorlatilag bérlik ezeket a berendezéseket, adhatnak nekik nevet és büszkén vállalják, hogy az bizony az ő napelemük. Az előző évben két munkanap alatt, idén pedig alig 18 óra alatt találtak gazdára a napelemek” – meséli Katalin.

Januárban pedig újabb fejleményekre számíthattok a zöld energia témájában a Telekomtól. Hogy ez mi is pontosan, hamarosan kiderül. Annyit azonban elárulhatunk, hogy 2019-től zöld úton áramolhatnak majd a bitek a Telekom hálózatán. Ha érdekelnek a Telekom fenntarthatósági fejlesztései, itt találsz további olvasnivalót: https://helloholnap.hu

Szerző: |2019-01-31T12:33:03+00:002019.01.07|ABLAK, EMBER, ÜZLET|

A Pont Most tartalmai a Magyar Telekom támogatásával készültek