Ugyanúgy kell jó digitális szülőnek lenni, mint jó szülőnek

0

Október 20-án és 21-én, a Magyar Telekom Székházában tartották azt a rendhagyó, interaktív konferenciát, ahol a digitális szülőség legfőbb kérdéseiről beszélgettek szakértők, szülők és fiatalok, közösen.

A Telekom és a Hintalovon Alapítvány évek óta dolgozik azon, hogy a gyerekek minél nagyobb biztonságban élhessenek az online világ nyújtotta előnyökkel. Természetesen a biztonságos internethasználatban a szülők szerepe megkérdőjelezhetetlen. Éppen ezért, rájuk, illetve a tanárokra koncentrálva rendezte meg a Telekom és a Hintalovon október 20-21-én a Digitális szülő vagyok! konferenciát, ahol az izgalmas előadások mellett, kerekasztal-beszélgetésen és workshopokon is részt vehettek az érdeklődők. Az eseményt Holló Márta, a Magyar Telekom vállalati kommunikációs igazgatója nyitotta meg, majd a Vörösmarty Gimnázium dráma tagozatos diákjainak előadásában láthattunk egy részletet Tasnádi István Cyber Cyrano című darabjából, Somogyi Tamás rendezésében. Az előadásrészlet után Gyurkó Szilvia, a Hintalovon Alapítvány alapítója és vezetője tartott előadást, amelyben a digitális szülőség 7 fontos alappillérét mutatta be.

Kié a felelősség?

Az eseménysorozat állandóan visszatérő kérdése a felelősségvállalás témáját járta körül. Gyurkó Szilvia szerint mindennél fontosabb, hogy társadalmi szinten is, minden egyes érintett kivegye a részét a felelősségvállalásból. A Magyar Telekom, infokommunikációs vállalatként A Digitális szülő vagyok! kampánnyal tesz azért, hogy a gyerekek a lehető legnagyobb biztonságban legyenek a digitális térben. A vállalat nemcsak a konferenciával állt az ügy mellé, hanem a kampány keretein belül elindította a tudatosdigitalis.hu platformot is.

Lépj előre digitálisan!

A tudatosdigitalis.hu weboldal azért jött létre, hogy segítsen a felnőtteknek ellavírozni a digitális szülőség útvesztőiben. A platformon található információk támogatják a szülőket abban, hogy biztonságosabbá tegyék a gyerekek okoseszközeit, megismerhetik a legfontosabb alapbeállításokat, sőt, egy kérdőív kitöltésével arról is képet kaphatnak, hogy ők maguk mennyire vannak tisztában a digitális világ veszélyeivel.

A felelősségvállalás kérdésköre a kerekasztal-beszélgetésen is központi témaként szerepelt. Magyarósi Csaba vlogger szerint nem lehet felkészülni mindenre, ami a digitális térben érheti a gyerekeket, ugyanakkor, ha a gyerek kap egy jó alapot a neveltetése során, azt az online térben is tudja kamatoztatni. Ha a való életben tudja, hogy nem szabad elmenni idegennel vagy levetkőzni társaságban, akkor jó eséllyel az online térben is eszerint cselekszik. Horváth Ádám, a Maker’s Redbox szakmai vezetője is a kommunikáció szerepét emelte ki, illetve azt, hogy bár a felelősség súlya miatt könnyű belefutni a tiltásokba, nem csak így lehet gyereket nevelni. Fontos megbeszélni a digitális világgal kapcsolatban felmerülő szabályok miértjeit, ha a gyerek megérti, egyrészt sokkal valószínűbb, hogy betartja, másrészt továbbadja a barátainak is a hallottakat. A kampány arca Görög Zita, műsorvezető, modell, aki a család felelőssége mellett a közösségi felelősségvállalásról is beszélt, ami például egy társas összejövetelen vagy az iskolában elengedhetetlen.

Digitális tudatosság lépésről lépésre

A beszélgetésen a szakemberek és szülők mellett fiatalok is részt vettek, akik a saját szemszögükből közelítettek az online térhez és a digitalizációhoz. A fiatalok szerint mindennél fontosabb, hogy a szülők párbeszédet kezdeményezzenek velük, az odafigyeléssel és a megértéssel, nyitottsággal ugyanis sokszor megelőzhető a baj. A tudatosság első lépcsőfoka tehát a kommunikáció, csak ezután jöhetnek az olyan konkrét lépések, mint az okoseszköz biztonsági beállításai és a szabályozás. Keszthelyi Zoltán, a Magyar Telekom technológiai biztonsági központvezetője szerint érdemes minden egyes applikációt átnézni, az adatlapon található információk szerint már könnyű eldönteni, hogy kell-e nekünk az adott program ezen az áron, vagy sem.

A digitális tudatosság azonban nem egyik napról a másikra alakul ki, folyamatos tanulást igényel, amitől azonban nem szabad megijedni, pláne nem érdemes elzárkózni előle. Pelle Veronika, az NMHH Gyermekvédelmi Főosztályának munkatársa arról számolt be, hogy a passzív szülők gyerekeit jóval nagyobb veszély fenyegeti, ők azok, akik sokkal könnyebben belefutnak az online rájuk leselkedő csapdákba. Emellett Veronika hangsúlyozta azt is, hogy téves irány, ha az okoseszközök használatát jutalmazáshoz vagy büntetéshez kötjük: előbbi esetben a gyerek még inkább vágyni fog rá, utóbbi helyzetben pedig igyekszik majd titkolni, ha baj történt, ezzel gátat szabhatunk a nyitott kommunikációnak.

Gyurkó Szilvia hét pontja a tudatos digitális szülőséghez

1. A szülőség egységes, tehát a szülő mindig ott funkcionál szülőként, ahol a gyerek van. Ha a gyerek sportoló, akkor a szülő a sportpálya szélén elsősorban szülő, másodsorban szurkoló. Ha pedig a gyerek a digitális világban van, akkor ott kell a szülőnek megtanulni és elsajátítani, hogyan tudja támogatni.

2. Nem lehet válasz az, hogy nem értek hozzá. Ahogy a pelenkázás, vagy a kúp használata is tanulható, úgy a szülőség és a digitális szülőség is az.

3. Nem kell tökéletesnek lenni. Elég, ha úgy csináljuk, ahogy a legjobban tudjuk. A gyerekek pedig méltányolják a szülő próbálkozásait. Érdemes lehetőséget adni nekik arra, hogy ők támogassanak minket ezen az úton. Hiszen amit ma nem tudok, holnap még megtanulhatom.

4. A vita és a beszélgetés teljesen normális dolog. Sok vita van arról, hogy mit csináljunk szülőként adott helyzetekben. A digitális nevelésben is meg kell találni a család saját útját, saját válaszait, úgy, hogy a gyerek abban biztonságban érezze magát. Nem arról szól a digitális szülőség, hogy valamit kontrollálunk, hanem arról, hogy támogatunk, kérdezünk, bizalmi légkört építünk.

5. A gyerekvédelem „kutyafülét” sem ér, ha nem vonjuk be a gyerekeket azokba a döntésekbe, amelyeket hozunk. Közösen gondolkodva érdemes biztonságos közeget teremteni. Jó, ha tudjuk, hogy sosem leszünk mindenre felkészültek, de a gyerekekkel együttműködve lépést tudunk tartani azzal, ami történik.

6. A szülők tanulhatnak a gyerekektől. A gyerekek jobban adaptálódnak a trendekhez. Amikor elterjedt a bicikli, biciklizni is először gyerekek tanultak meg. Rendben van, ha egymástól tanul a szülő és a gyerek.

7. A felelősség közös. A digitális szülőség nem csak a szülők dolga, iparági szereplőknek és médiahatóságnak is felelősséget kell ebben vállalnia, a folyamatban pedig a gyerekeknek is lapot kell osztani.

(Mészégető Marcsi írása)

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét